Tabris Skrevet 22. november 2007 #21 Skrevet 22. november 2007 Hvorfor tikker klokken raskere for kvinner? Den burde jo tikke raskere for menn siden de statistisk sett lever kortere enn kvinner.
Gjest Bellatrix Skrevet 22. november 2007 #22 Skrevet 22. november 2007 Jeg har egentlig en skjult agenda med denne tråden, men caskr, Bellatrix og Tabris ødelegger min intensjon med å ville være voksne. Jeg ville påvise at gutter forventes å tidligere bli menn enn jenter bli kvinner. Mann22 går greit for de fleste. Derimot høres Kvinne22 underlig ut. Ditto med Jente29 og Gutt29. Om dette er et gode eller onde har jeg ikke tatt stilling til. Men logisk sett burde det jo vært helt omvendt siden klokken tikker raskere for kvinner. Der, ja. Der skrev du noe jeg kan være enig i. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg mener altså ikke at en 15-åring kan tittulere seg som mann. Jente 29 - Gutt29 *tenker* Hmm...
Gjest *smak* Skrevet 22. november 2007 #23 Skrevet 22. november 2007 Jeg kaller kjæresten for "gutten min" og han er 38 år, jeg forbeholder meg retten til å kalle han hva jeg vil.
Gjest Gutt53 Skrevet 22. november 2007 #24 Skrevet 22. november 2007 Hvorfor tikker klokken raskere for kvinner? Den burde jo tikke raskere for menn siden de statistisk sett lever kortere enn kvinner. Faktisk tror jeg klokken plutselig begynner å tikke veldig raskt for mange menn i slutten av 30-årene. Kvinner må begynne å tenke på resten av livet endel tidligere, mens menn ofte svever på en sky inntil de med ett oppdager at de må ta en rekke avgjørelser for resten av livet. 40-årskrise kalles det vel...
Gjest Gutt53 Skrevet 22. november 2007 #25 Skrevet 22. november 2007 Der, ja. Der skrev du noe jeg kan være enig i. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg mener altså ikke at en 15-åring kan tittulere seg som mann. Jente 29 - Gutt29 *tenker* Hmm... Gutt29 går på et vis. Men jeg får assosiasjoner til en naiv, smilende og ufarlig guttebass. En sånn "godgutt". Han bor kanskje hjemme. Eller han er en pappagutt. Ihvertfall ingen Mann. Jente29 får jeg ingen negative assosiasjoner til.
Gjest Gutt53 Skrevet 22. november 2007 #26 Skrevet 22. november 2007 Jeg kaller kjæresten for "gutten min" og han er 38 år, jeg forbeholder meg retten til å kalle han hva jeg vil. Men er det greit at andre kaller ham "gutten din"?
Gjest Helen Parr Skrevet 22. november 2007 #27 Skrevet 22. november 2007 Om dette er et gode eller onde har jeg ikke tatt stilling til. Men logisk sett burde det jo vært helt omvendt siden klokken tikker raskere for kvinner. Men det endrer ikke på det faktum at desperate kvinner og desperate menn fremstår for meg som like patetisk. (I den forstand at man desperat ønsker å fremstå som yngre enn man er, jeg hadde altså ingen intensjoner om å stigmatisere enslige eller barnløse menn eller kvinner.) Enten klokka tikker fort eller sakte.
Gjest Gutt53 Skrevet 22. november 2007 #28 Skrevet 22. november 2007 Men det endrer ikke på det faktum at desperate kvinner og desperate menn fremstår for meg som like patetisk. (I den forstand at man desperat ønsker å fremstå som yngre enn man er, jeg hadde altså ingen intensjoner om å stigmatisere enslige eller barnløse menn eller kvinner.) Enten klokka tikker fort eller sakte. De fleste over en viss alder ønsker vel se yngre ut enn de er. Men ikke så mye at man skjønner at de faktisk prøver på det. Da først blir det patetisk.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #29 Skrevet 22. november 2007 Gutt er du fram til ca 23 etter det er du mann. Det samme gjelder for jenter. Gutt 23 Mann 24 Jente 23 Dame 24
Gjest Gjest Julie Skrevet 22. november 2007 #30 Skrevet 22. november 2007 Jeg føler det er naturlig å si "mann"/"kvinne" fra ca. 30 og oppover. Men det er veldig individavhengig. Enkelte gutter og jenter i 20-årene ser absolutt ut som menn og kvinner!
Gjest Bond Skrevet 22. november 2007 #31 Skrevet 22. november 2007 jeg tror samfunnet har forandret seg veldig mye. 50 år siden var du voksen da du var 18, og dermed kvinne, kone og mamma ganske raskt. utdanningstid har økt betraktelig, også mange bor fortsett hjemme når de er rundt 20 og litt oppover.. ikke helt opptatt ennå, ikke helt ansvarsfulle (selv om er godt på vei til å være det), bor ofte i bofelleskap, kanskje reise litt rundt i verden, en del dating og festing osv.. gjennomsnittsalderen for å gifte seg og få barn har jo økt en del. dermed har det kommet en helt ny aldersgruppe - såkalte 'unge voksne'. da er det også vanskelig å se seg som fullt voksen, dermed også kvinne-mann ordene er litt sterke.. det er ikke heller jente som passer helt, så det er et ord som mangler mellom der, tror jeg..
flickan Skrevet 6. desember 2007 #32 Skrevet 6. desember 2007 Husker jeg fikk sjokk som 18-åring da jeg leste om ei 18 år gammel kvinne som var omkommet i en bil-ulykke. Jeg synes det var veldig unaturlig å omtale ei på min alder som kvinne. Etter dette har jeg merket meg at i media omtales personer over 18 år som mann eller kvinne relativt konsekvent. Unntakene er kanskje når russen skal beskrives.. Jeg har på en måte forsonet meg med at de over 18 er menn og kvinner og bruker de betegnelsene i dag.. Men her var det kanskje spesielt knyttet opp mot brukernavn?
Gjest Chrizzy Skrevet 6. desember 2007 #33 Skrevet 6. desember 2007 Det irriterer meg at folk bruker ordet desperat så ofte. Som om man tror man er mye bedre selv fordi man har alt på stell? Hva gjør det om en dame på 40 vil se ung ut, bruker masse sminke og går med miniskjørt? Er nok av menn som liker den stilen også, så finner hun en som kler seg og så blir alle glade. Bak husets fire vegger er nok ikke fisefine Johansenfamilien mindre desperat på sine ting Ellers så er det jo greit at en mann på 53 omtaler seg som gutt 53 i f. eks. en kontaktannonse, da vet jeg at han ikke er min type. Jeg synes det blir natulig å kalle seg for mann og kvinne etter vi er 23, det er jo det vi er, menn og kvinner Liker de ordene jeg. Mann, hm, et skikkelig ord som i alle fall gir meg de riktige assosiasjonene.
Mann 42 Skrevet 6. desember 2007 #34 Skrevet 6. desember 2007 (endret) Husker jeg fikk sjokk som 18-åring da jeg leste om ei 18 år gammel kvinne som var omkommet i en bil-ulykke. Jeg synes det var veldig unaturlig å omtale ei på min alder som kvinne. Etter dette har jeg merket meg at i media omtales personer over 18 år som mann eller kvinne relativt konsekvent. Unntakene er kanskje når russen skal beskrives.. Jeg har på en måte forsonet meg med at de over 18 er menn og kvinner og bruker de betegnelsene i dag.. Men her var det kanskje spesielt knyttet opp mot brukernavn? Det henger vel kanskje sammen med myndighetsalder? Du er, eller kan iallfall være, herre (evt frue) i eget hus fra den dagen du fyller 18. Du kan tegne kontrakter, ta opp lån, avtjene verneplikt, ta sertifikatet, etc. etc. Jeg vet ikke helt hva dette "gutt" er, som tilogmed godt voksne menn henger ved. Men jeg har alltid syntes at det er noe merkelig med at et voksent menneske gjerne vil omtale seg selv som et diminutiv på den måten. Kan det være den samme mekanismen som får enkelte til å fjerne kroppshår for å fremstå som mest mulig pubertale? Endret 7. desember 2007 av Mann 42
Gjest imli Skrevet 6. desember 2007 #35 Skrevet 6. desember 2007 Strengt tatt er man jo mann og kvinne når man er 18 og myndig, juridisk sett. Når man begynner å komme over 20 år, er man ikke gutt og jente lengre, etter min mening. Men det stemmer nok at gutter blir omtalt som menn fortere enn jenter blir omtalt som kvinner i enkelte tilfeller. Gutter og jenter over 30 høres i alle fall ikke bra ut. Grensa går ved et par og tjue tror jeg.
Gjest imli Skrevet 6. desember 2007 #36 Skrevet 6. desember 2007 Hvorfor tikker klokken raskere for kvinner? Den burde jo tikke raskere for menn siden de statistisk sett lever kortere enn kvinner. Tikker raskere for kvinner ift å få barn i alle fall... Var kanskje det som var ment.
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. desember 2007 #37 Skrevet 6. desember 2007 Det har jeg faktisk ikke tenkt så mye over, og irriterer meg ikke over det om menn skriver gutt når de er over 30 og omvendt.Det er vel for at det er vanlig at folk kaller seg for det. Ikke noe jeg henger meg opp i, og jeg tenker ikke taper bare for at en mann omtaler seg som gutt
asterix Skrevet 6. desember 2007 #38 Skrevet 6. desember 2007 Men Jente29 går vel? Da bør man ikke ha rukket å bli desperat. Jente29 høres überdesperat ut synes nå jeg ihvertfall. Spesielt siden 29 er den alderen hvor desperate kvinner i midtlivskrise velger å stoppe "bursdagsklokka". Synes ellers at det uansett høres rart ut å kalle seg gutt eller jente når man er over tenårene.
Gjest Gutt53 Skrevet 6. desember 2007 #39 Skrevet 6. desember 2007 Du er, eller kan iallfall være, herre (evt frue) i eget hus fra den dagen du fyller 18. I gamle dager var man vel ikke herre/frue før man var gift. Og siden menn som oftest er eldre enn kvinner ved ekteskapsinngåelse, kan kanskje det ha innvirket på at gutter tidligere blir kalt menn enn jenter kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #40 Skrevet 7. desember 2007 Jeg er 24 og ser fortsatt på meg selv som jente. Håper det går noen år til før jeg ser på meg selv som kvinne. Kvinner er sånne som flyr rundt og er stressa på grunn av jobben, ungene som må hentes fra barnehagen (eller enda verre: ungene de ikke har fått ennå! Herregud den biologiske klokka tikker så høyt!!), og mannen som de må kjefte på fordi han glemte å tømme oppvaskmaskinen. Synes det er veldig sært hver gang nyhetene omtaler noen på 18 (eller 20 for den saks skyld), som 'mannen' eller 'kvinnen'. Jeg kjenner ingen som var blitt det ennå da de var på den alderen (selv om det selvfølgelig var et par som prøvde veldig hardt).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå