Gå til innhold

Hva forventer du?


Gjest A-ha

Anbefalte innlegg

Hva forventer folk egentlig av NAV og vikarbyråer, når det gjelder å få seg jobb?

Sett gjerne opp noen punkter om hvilke krav deres kontakt i vikarbyrå bør innfri.

Det jeg forventer av de som skal hjelpe meg er hyggelige, at de lytter, tar til seg det jeg sier, kommer med oppmuntrende råd og tenker litt utenfor boksen.

Jeg tar ikke fem flate øre for å skifte kontaktperson i vikarbyråer, hvis de jeg snakker med ikke er villige til å se mitt syn på ting, men er demotiverende og nedlatende.

Håper andre tenker sånn også, istedet for å gi opp og legge vikarbyråer for hat; Skift kontaktperson uten å synes det er pinlig... :)

Når det er sagt, må jeg tilføye at jeg ikke er så kravstor og vanskelig når det gjelder type jobb jeg kan ta når jeg har vært arbeidsledig en stund.

Selv om jeg forstår at folk vil ha en jobb som står til utdannelse/kompetanse, så bør man ta en av jobbene som tilbys. Være seg barnehage, butikk, lager...

For når man er i den jobben, kan man fortsette å se seg om etter noe mer relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt mye med NAV og vikarbyråer å gjøre, men jeg forventer at de er positive og klarer å se kompetansen min (ikke bare faglig, men som arbeidstaker generelt). At de har oversikt over/tilgang på oppdrags/arbeidsgivere og er løsningsorientert i forhold til hvor jeg kan søke. Også fint om de har såpass kontakt med enkelte arbeidsgivere at de vet det går an å putte meg i en jobb med litt andre oppgaver enn jeg har gjort før - mitt møte med vikarbyråer for noen år siden var nedslående i så måte. Med flere års høyere utdanning og mye variert arbeidserfaring klarte de ikke å finne oppdrag til meg fordi jeg ikke hadde AKKURAT erfaring med å vaske opp, være barnehageassistent osv. Men jeg antar jeg var uheldig med byen jeg bodde i også, den har så mange studenter at det virkelig er rift om midlertidige og deltidsjobber.

Utover dette vet jeg jo at det er opp til meg selv å søke og gjøre meg selv attraktiv, men det hadde kanskje vært fint med noe rådgivning om jobbintervjuer og søknadsskriving. Dessuten forventer jeg at de er profesjonelle når det gjelder utbetaling av dagpenger o.l.

Nå har jeg forutsatt at jeg møter dem som arbeidssøker, ikke i utreding om uføretrygd, attføring etc. Det er en enda mer fremmed situasjon for meg, og jeg håper i tilfelle jeg blir møtt med respekt og fornuftige og ærlige rådgivere da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Jeg er i jobb og søker samtidig andre jobber. Jeg ble oppringt fra Manpower Direkte (en ny avdeling som formidler faste fulltidsstillinger, og ikke vikariater). Jeg ble noe provosert over at han manglet forståelse for hva jeg kunne og ikke kunne. Han visste ikke at prinsippene var de samme fra ett sett av oppgaver overført til et annet. Jeg måtte slite veldig for å forklare ham at tankesettene er de samme og hva min kompetanse består i. Han virket veldig rastløs. Da gidder jeg ikke ha noe mer med ham å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...