Gå til innhold

Julekort/brev med personlige bilder

foolish

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

Etter mitt syn er problemet med julebrev rett og slett masseproduksjonen.

Når man trykker opp ett og samme brev til samtlige mottakere, er det naturlig nok ikke mulig å innstille seg på og tilpasse innholdet til den enkelte mottaker, slik man ellers gjør når man kommuniserer. Dermed framstår slike brev ofte som ekstremt selvsentrerte, med alt fokus på avsenderen selv. Utnytter man i tillegg tiden man sparer på å forfatte kun ett brev til å skrive ekstra langt og gi seg hen til detaljer, risikerer resultatet dessverre å bli litt uspiselig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekort med bilder er helt greit. Vi får som oftest slike av folk vi ikke har så mye kontakt med og da er det hyggelig å se hvordan barna vokser og utvikler seg. "Problemet" er at 99% av de som sender slike kort gidder ikke skrive et eneste ord selv på dem. Kortet har allerede "God jul og godt nytt år" ferdigtrykket og i mange tilfeller også navnene på familiemedlemmene og jeg må innrømme at jeg føler meg ikke videre satt pris på eller at de nedlegger særlig omtanke i julekortene når de ikke engang gidder signere kortene selv, langt mindre skrive noen personlige ord. Da får jeg veldig følelsen av at julekort kun er for å vise fram ungene og ellers er det kun et bryderi man skal bli ferdig med raskest og enklest mulig.

Julebrev har jeg ikke sansen for. Som flere andre synes jeg de blir litt vel selvsentrerte og fulle av skryt, og rett og slett veldig kjedelige. Det er ytterst få som klarer å skrive underholdende julebrev. Og igjen, pga masseproduksjonen, får jeg følelsen av at dette er noe de vil ha unna enklest mulig. Jeg hadde satt betydelig mer pris på 3-4 håndskrevne linjer enn en A4-side skrevet på PC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette blir litt negativt jeg. Julekort,bilder og julebrev blir vel sendt i aller beste mening. Og så er det jo sånn at ikke alle har tid til å lage 50 hjemmelagde julekort, med personlig hilsen.

Bilder kan jo være koselig, og det er mer jobb å ordne med bilder enn å kjøpe en 10-pakning med nissekort.

Selvfølgelig kan det bli for mye bilder, for lange brev og for mye skryt. Men man trenger ikke å lese sirlig gjennom alle sidene på fellesbrevene.

Synes det viktigste er at man husker på hverandres i juletida jeg! Om det er med brev, hjemmelagde kort eller bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekort og bilder er koselig, og det er julebrev også. Fint å få oppdatert seg på hva som skjer med venner en ikke ser så ofte.

Vi må da vel tåle å la folk få skryte litt av seg selv og ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mamma_*

Har aldri sett på julebrev som skryt!

I julebrevene jeg har fått (fra kusiner som jeg ser annahvert år eller sjeldnere), står det hva de sjøl holder på med, hvor de og mannen jobber, at datteren har begynt på turning, at sønnen går siste år på vgs, og skal begynne å studere psykologi til høsten, at de har kjøpt hytte ved havet, og sånne ting.

Og så er det noen bilder med på arket.

Synes ikke det er skryt! Det er bare hyggelig å få en oppdatering. Skulle ønske jeg hadde vært flinkere til å holde kontakt med kusinene mine, og blir glad når de sender meg et brev!

(Selv om det er masseprodusert!)

Man kan jo se mottakeren an; det er vel ikke alle som har interesse av å høre om livet deres.

Lurer på hva slags folk dere får brev fra; når dere ikke er interessert i hva som skjer i livet deres? Er det ikke venner eller familie, -men fjerne bekjente eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva slags folk dere får brev fra; når dere ikke er interessert i hva som skjer i livet deres? Er det ikke venner eller familie, -men fjerne bekjente eller?

Jeg tenker som så at de man virkelig er interessert i de har man kontakt med og holder oppdatert gjennom hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julealven
Jeg tenker som så at de man virkelig er interessert i de har man kontakt med og holder oppdatert gjennom hele året.

Mener du at dersom man ikke har jevnlig kontakt gjennom hele året, så skal man heller ikke sende hverandre en hilsen til jul??

Slik er det i allefall ikke hos oss. Jeg både sender julekort, og setter utrolig stor pris på både bilder og julebrev. - spesielt fra gamle klassevenninner, eller de som bor et stykke unna, og som man dessverre ikke har tid nok til å pleie omgang med så ofte som man kunne ønske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at dersom man ikke har jevnlig kontakt gjennom hele året, så skal man heller ikke sende hverandre en hilsen til jul??

Nei, men jeg mener at de jeg ønsker å ha jevnlig kontakt med, de vet jeg hva har opplevd gjennom året og de holder meg også oppdatert jevnlig. De man har jevn kontakt med trenger man ikke julebrev fra, og hvis jeg ikke bryr meg om noen nok til å holde meg oppdatert gjennom året ser jeg ikke helt poenget med å plutselig skulle ta igjen alt med et masseprodusert julebrev. Men jeg ser jo at andre har et helt annet syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kjempeglad for julebrev og julekort, spesielt de med bilde av barn eller familien eller for den del hunden. Vi pleier å henge opp bildene på kjøkkendøra, og etter jul setter jeg bildene i album, sammen med bruderbilder og slikt. Veldig koselig å ha etter noen år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrev kan jeg i grunnen styre meg for, med mindre det er skrevet på en litt humoristisk måte og ikke er 10 sider langt.

Da jeg bodde hjemme, husker jeg at vi alltid fikk julebrev fra en familie vi kjente. Brevene var alltid fulle av skryt om de dyktige foreldrene og de tre talentfulle barna deres. Få ville vel ha skrevet slike brev uten å pynte litt på sannheten, men det ble litt rart å hvert år motta disse brevene når alle visste hvordan det egentlig stod til der hjemme; tilstanden der i huset var ikke på noen måte bra. Disse brevene ble rett og slett bare trist og stusslig lesing.

Ellers gjør jeg og sambo som de to forrige julene; siden vi er snart de eneste barnløse i familien og omgangskretsen, får folk værsågod ta til takke med julekort med bilde av hunden vår (selvfølgelig med nisselue) på. I fjor var motivet en sliten, "døddrukken" julenisse (-hund); vi hadde photoshoot av dyret mens han var i dyp søvn, vi satte nisselua på snei og plasserte noen veltede ølflasker rundt. Det ble godt mottatt. Men i år er vi litt mer "seriøse" igjen, så i år blir det sølvfargede julekort med sort/hvitt-bilde av dyret der han poserer så vakkert med nisseluen sin...

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til julehilsen på SMS eller e-post. Slipper vi å fylle opp papirkontaineren i romjula, og man sparer mye regnskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er koselig med kort med bilde, selv om jeg ikke føler for å sende dette fra meg selv.

Julebrev av den lange sorten kan være koselig, men det ble litt mye av det gode det året det kom en lengre lovprising av vår herre samtidig som hele brevet inneholdt sykdomshistorien til samtlige i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig både med bilder og julebrev. Men 5 a4 siders brev? Det er i overkant mye. Svært få har så mye interessant å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har mann, barn, hund eller katt å sende bilde av?

Bilde av meg sjøl :fnise:

Nei, men jeg synes det er koselig å få julehilsner jeg, både bilder og julebrev er kos.

Selv lager jeg mine egenproduserte kort. Prøver å få til litt "barnslige" kort til de som har barn - med nisse og sånn :nissevink:

Tenker ofte på mottakeren når jeg lager kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Jeg sender ikke julekort selv.

Hvert år får jeg brev - håndskrevet - av noen slektninger som bor langt borte sammen med en julegave. Dette er personlig og koselig.

Jeg har ikke barn selv, men både søsknene mine, noen venner og fetrene og kusinene mine har barn og sender meg bilde av dem. Nå har jeg en vegg i gangen med innrammede julebilder av ungene deres. Synes det er utrolig koselig med nissebilder av disse.

Det å være bitter fordi man ikke kan/har fått barn selv synes jeg er stusselig. Jeg kan aldri tenke meg at de som sender bildene til de barnløse tenker at "nå skal vi gni det inn". Her må man gjøre noe med sin egen innstilling.

Og ja jeg forstår selvsagt at det er trist og vondt å slite sånn for å få det til, men bitterhet og surmuling og misunnelse overfor de som har barn hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kortene jeg setter mest pris på er kort der avsender har skrevet noen personlige ord for hånd. Bildekort og julebrev er selvfølgelig hyggelig å få, men får litt masseproduksjonsfølelse av dem.

Skrev julebrev et år og da skrev jeg forskjellig til hver enkelt, nå sender riktignok ikke jeg julekort til 50 stykker. Fikk veldig koselig respons på brevene, men det tar absolutt mye tid og omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke begeistret for hverken julekort med kun "god jul og godt nyttår" eller lange skrytejulebrev. Noe midt imellom er fint.

Bilder vil jeg gjerne ha, det synes jeg er koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...