Gå til innhold

venteliste på psykologbehandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til de som går til psykiatrisk behandling. Hvor lenge sto dere på venteliste? Jeg har prøvd å få tak i behandler i Oslo, men det virker nesten helt umulig. Har sikkert skrevet 30 brev uten å få napp. Hva gjør man i en slik situasjon. Trenger hjelp nå, men har ikke råd til å betale en privat psykolog.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ventelistene er lange i Oslo, spesielt om du er ute etter privat med driftsavtale.

Regner med at du har vært hos fastlegen din. Hvis ikke, så gjør du det. Da kan du eventuelt få med uttalelse fra vedkommende som du legger ved søknad til behandler med driftsavtale. Og du kan bli satt på venteliste på DPS/poliklinikk. Vet ikke om det er noe bydelsoppdeling i Oslo på dette, jeg...

Her er en side med grei info.

Private psykologer uten driftsavtale har ofte kort eller ingen ventetid. De med derimot... Vet om ei som i løpet av sommerferien mottok over 100 brev med ønske om behandling, og hun tok inn én.

Jeg tror du gjør lurt i ringe og mase, samt sende et informativt og oversiktlig brev hvor du sier noe om hva du sliter med, hvor lenge, tidligere behandling, hva du mener virker/ikke virker (eller kan virke), samt personalia og annen relevant info.

Om du ikke finner i Oslo, er det nok kanskje litt lettere å finne noen med driftsavtale litt utenfor. Ski, Lillestrøm, Jessheim osv. Det går tog dit, så veien trenger ikke å bli så lang om du bor i Oslo.

Selv ventet jeg i 3 måneder på poliklinisk behandling på DPS for... mange år siden... og går i behandling fortsatt.

Lykke til!

Skrevet

Hei! jeg har alltid hørt at det er så lange ventelister i forhold til psykologer. Skrev for to uker siden et brev som jeg sendte til 3 psykologer med avtale. Har fått positive svar fra 2 stykker, skal til den ene i desember. Føler jeg ikke at han er rett har jeg en avtale med den andre i januar. Ikke gi opp,prøv! Dette er i Asker.

Skrevet

Hvis du greier å bli innlagt, får plass, får du raskere kommunal psykolog... ;-) Men det er nok ingen løsning man higer etter, akkurat. Det er min erfaring...

Skrevet

Ventet ca et år...

Skrevet

Ble innlagt i Juni kom på haste venteliste til kommunal poliklinikk og fikk tilbud i desember, ventet til januar og begynte da.

dvs 6 mnd. begynte etter 7 mnd.

Er veldig fornøyd med kommunalt. Har skjematerapi. Fantastisk

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Men hvis det er skikkelig ille, hvorfor ikke ta en tur til fastlege å få dem til å sende søknad til distrikspsykiatrisk senter? Jeg var hos lege 28. okt, hun sendte søknad 9. nov og jeg var hos psykolog den 19 :)

(men så er er det kanskje det at jeg er skvæl gæren da :) )

Skrevet

Takk for gode svar, men jeg er redd jeg allerede har forsøkt samtlige av disse måtene. Begynte på DPS etter å ha vært innlagt, men de tilbyr visst ikke langtidsbehandling. Sist gang jeg gikk der avslauttet vi behandlingen, og jeg fikk bekjed om å finne meg en psykolog som tilbyr langtidsbehandlingKan vel kanskje kalle meg litt "kravstor", men etter mange år med problemer hvor jeg hargått til flere forskjellige behandlere, vet jeg hva en god behandlerer. Fikk veldig mye tillit til en psykiater jeg gikk til for fire år siden, men hun jobbet i en by jeg har flyttet fra... Føler meg bare så ufattelig maktesløs.

Skrevet
Takk for gode svar, men jeg er redd jeg allerede har forsøkt samtlige av disse måtene. Begynte på DPS etter å ha vært innlagt, men de tilbyr visst ikke langtidsbehandling. Sist gang jeg gikk der avslauttet vi behandlingen, og jeg fikk bekjed om å finne meg en psykolog som tilbyr langtidsbehandlingKan vel kanskje kalle meg litt "kravstor", men etter mange år med problemer hvor jeg hargått til flere forskjellige behandlere, vet jeg hva en god behandlerer. Fikk veldig mye tillit til en psykiater jeg gikk til for fire år siden, men hun jobbet i en by jeg har flyttet fra... Føler meg bare så ufattelig maktesløs.

Har du prøvd skjematerapi?

Da trenger man ikke å gå lenge. Det er slitsomt med mange mange år i terapi. Skjematerapi er fantastisk.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Ta opp lån og gå til en privatpraktiserende da vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...