Gå til innhold

Rettigheter som vikar?


*Mina*

Anbefalte innlegg

Jeg er vikar på en skole, og har vært det i noen år nå. Har ikke hatt en 100 % stilling, men vært ringevikar og hatt visse prosenter i 1 1/2 år nå. Jeg har også vært langtidsvikar for noen lærere, men aldri i 100 % stillinger.

I høst ble en 100 % vikarstilling ledig på denne skolen, og jeg søkte på den, men en annen kom utenifra og fikk den. Dette ble gjort fordi jeg allerede hadde en 42 % stilling, og rektor visste ikke hva hun skulle gjøre med den stillingen jeg allerede var tilsatt i. Det vil si at det ville bli problemer med å få noen inn i den, fordi arbeidsmengden var for liten.

Hun som har hatt permisjon fra den 100 % stillingen kommer til å si opp stillingen sin i februar, og da blir den stillingen gjort om fra vikar til fast. Og ut i fra de opplysningene som jeg har fått, vil hun nye få den stillingen. Har jeg ingen som helst rettigheter som vikar? Kan virkelig den nye komme rett inn og få den stillingen, selv om jeg har vært på samme skole i snart fire år? Hun nye har ikke arbeidet i denne kommunen før, men i en annen, og har derfor ikke lengre ansiennitet enn meg.

Endret av *Mina*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja akkurat. Det er noen år siden jeg var tillitsvalgt, så jeg husker ikke så mye av regelverket lenger, men jeg mener å huske at vikarer har rett på fast stilling om det skulle dukke opp en, i alle fall om du er den med lengst ansiennitet og relevant utdanning.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg også mener, men ble veldig usikker på grunn av det som ble sagt på jobben. Skal snakke med nestlederen i fagforbundet over helgen, så får jeg se hva han sier.

Men takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest * Gjest *

For det første har ikkje vikarar nokon rett til vidare tilsetjing etter endt vikariat etc. Som tilkallingshjelp/ringevikar har du ei uforpliktande avtale med arbeidsgjevar der du stiller frivillig og arbeidsgjevar ikkje kan beordre deg til jobb. Dersom du har vore samanhengande tilsett i 4 år kan du ha rett på fast tilsetjing. Det vil i slike høve mellom anna ha stor tyding kor samanhengande arbeidsforholdet har vore. Er det t.d. 14 dagar eller meir med avbrekk, kan det reknast som ikkje samanhengande. Kven som har lengst ansiennitet åleine er ikkje grunnlag for kven som får jobben. Formal og realkompetanse skal sjåast opp mot personlege eigenskapar og danne ein total. Ref. HTA §2.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst ble en 100 % vikarstilling ledig på denne skolen, og jeg søkte på den, men en annen kom utenifra og fikk den. Dette ble gjort fordi jeg allerede hadde en 42 % stilling, og rektor visste ikke hva hun skulle gjøre med den stillingen jeg allerede var tilsatt i.

Dersom dette er den eneste begrunnelsen, synes jeg den var merkelig..

Anbefaler deg å ta en prat med din tillitsvalgte ev. hovedtillitsvalgte!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...