Gå til innhold

Snop, middag og tid på døgnet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg - og antagelig ganske mange med meg - synes ikke det er spesielt godt med sjokolade, chips og kaker tidlig på morgenen. Jeg synes heller ikke det er spesielt godt når jeg er sulten.

Men sånn utpå ettermiddagen/kvelden, etter at jeg har spist middag - da frister det veldig med den type mat!

Er det noen her som vet hva som er den fysiologiske grunnen til at sjokolade og chips ikke frister om morgenen? Og at det er frister veldig etter middag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det omvendt. Fordi blodsukkeret mitt er lavt når jeg står opp, skriker kroppen min etter noe søtt. Nugatti på brødskiva eller restene av sjokoladen fra dagen før. Yoghurt med sukker, frokostblanding osv. Alt som inneholder sukker er det jeg vil ha når frokosten er i gang.

Har vel lyst på potetgull og sjokolade hele tiden, og kunne levd på det om det ikke hadde vært for at jeg ville blitt 20 kg større på et år, og hjertet mitt nok ikke har godt av det. Hva som er grunnen til at jeg får så lyst på det etter middag aner jeg ikke. Kanskje fordi middagen som regel er salt...

*spise litt sjokolade* Må ha det hele døgnet jeg, så tror du må be noen kompetente folk svare på dette! :sjenert:

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg - og antagelig ganske mange med meg - synes ikke det er spesielt godt med sjokolade, chips og kaker tidlig på morgenen. Jeg synes heller ikke det er spesielt godt når jeg er sulten.

Men sånn utpå ettermiddagen/kvelden, etter at jeg har spist middag - da frister det veldig med den type mat!

Er det noen her som vet hva som er den fysiologiske grunnen til at sjokolade og chips ikke frister om morgenen? Og at det er frister veldig etter middag?

Jeg har ingen problemer med snop på morgenen - eller noen annen tid på døgnet.

I gamle dager hadde man dessert etter middagen og det er mange som mener at en lett søt dessert i begrenset mengde er sunt.

Skrevet

Altså... når jeg sier at jeg ikke liker snop om morgenen, så er det en sannhet med modifikasjoner. Den siste tiden i den gamle jobben min hadde jeg alltid en pose melkepletter hver fredags morgen. ;)

Men jeg synes likevel at snop er bedre når jeg er mett - og chips frister veldig sjelden om morgenen.

Gjest Blondie65
Skrevet
Altså... når jeg sier at jeg ikke liker snop om morgenen, så er det en sannhet med modifikasjoner. Den siste tiden i den gamle jobben min hadde jeg alltid en pose melkepletter hver fredags morgen. ;)

Men jeg synes likevel at snop er bedre når jeg er mett - og chips frister veldig sjelden om morgenen.

Når du spiser middag synker blodsukkeret etter en stund. Spiser du da en liten dessert (f.eks. en yoghurt) vil blodsukkeret stige litt igjen og du får ikke denne intense søthungeren. Det er altså forklaringen på at du har lyst på søtt når du er mett.

Skrevet

Beklager dumme spørsmål her, men... hvorfor frister det med søtt når jeg fortsatt er mett etter middag? Jeg trodde blodsukkeret var "fornøyd" etter middag?

Gjest tullfrid
Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at litt søtt (f.eks. dessert) etter en tung middag fasiliterer fordøyelsen. Jeg merker ihvertfall selv at jeg har utrooolig lyst på sjokolade hvis jeg er stappa mett på pizza, helt paradoksalt! Og jeg er ikke så godtesjuk vanligvis.

Jeg tror at mange som spiser lite (gjerne jenter som slanker seg litt uhensiktsmessig ved å spise mindre) får kaloriunderskudd i løpet av dagen. Når ettermiddagen/kvelden kommer, kommer godtehungeren, behovet for mange/kjappe kalorier. Jeg tror mange kunne ha unngått dette ved å få i seg riktig antall kalorier i løpet av dagen. Men det er min personlige teori :)

Skrevet

Det kan være. Lurer på hvorfor jeg da ikke har lyst på mye fett og sukker tidlig om morgenen.

Skrevet

Jeg tror kanskje det rett og slett er en vanesak? At kroppen vår vil ha hva den er vant til.

Eksempel:

Tradisjonell norsk frokost er gjerne grovt brød med ost, leverpostei el, evt havregrøt.

I Frankrike spiser de croissanter og pain au chocolat, i Danmark gjerne wienerbrød.

Det er neppe fysiologiske forskjeller mtp søthunger om morgenen som har gitt oss forskjellige frokostvaner.

Jeg klarer forresten heller ikke søtsaker om morgenen, ei heller store, fete frokoster a la egg&bacon.

Skrevet

Ja, det er godt mulig det bare er en vanesak, faktisk. :)

Gjest tullfrid
Skrevet
Det kan være. Lurer på hvorfor jeg da ikke har lyst på mye fett og sukker tidlig om morgenen.

Litt vanesak, og litt fysiologi, antar jeg. Mange mennesker (meg selv inkludert) er kvalm og trøtt og uggen om morgenen, og har ikke lyst på noenting.... Tvinger i meg frokost. Sulten inntrer først i 10-tida...

Gjest vimselot
Skrevet

Hm, jeg er helt motsatt, dvs. jeg spiser jo sjelden frokost, men lunsj får meg med meg...

Men spiser jeg f.eks. sjokolade eller iskrem, får jeg en følelse av behov for "middag igjen", men kan like gjerne bare ta en bit ost eller en peanøtt...

Jeg "må" få bort smaken av noe søtt, og har observert at andre må får bort smaken av f.eks. middag og da tar de gjerne svisker,eller sjokolade el.lign.

Men jeg spiser sjelden søtsaker. To-tre kakestykker i året, pluss litt iskrem fire ganger pluss...

Hvorfor jeg får lyst på middag (selv om jeg har spist middag) etter å ha spist noe søtt, vet jeg ikke svaret på...

Kjenner heller ingen som har det på samme måte, som regel er det helt motsatt.

Men jeg spiser sjelden søtsaker, selv om jeg vet at det er veldig godt, marsipankaker m.m.

Skrevet

For meg er det egentlig bare at når jeg har spist middag (salt mat) så føler kroppen for å kompensere med noe søtt :popcorn: He, he.

Men hvorfor røyken er såå god etter mat, det har jeg lurt på :fnise:

Skrevet

Jeg har ingen sånn "sperrer" og spiser hva osm helst når som helst. Hvis jeg vil ha oppvarmet pizza 7 om morgenen så tar jeg det ;)

Skrevet
Hvorfor jeg får lyst på middag (selv om jeg har spist middag) etter å ha spist noe søtt, vet jeg ikke svaret på...

Kjenner heller ingen som har det på samme måte, som regel er det helt motsatt.

Dette kjenner jeg igjen! Etter middag frister det veldig med sjokolade. Etter jeg har spist endel sjokolade, frister det veldig med noe salt. Etter å ha spist noe salt frister det veldig med noe søtt osv. :fnise:

Skrevet
Men hvorfor røyken er såå god etter mat, det har jeg lurt på :fnise:

Jeg føler jeg har det med sjokolade slik mange har det med røyk. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...