Gå til innhold

Sykepleierutdanningen


Gjest sykepleier?

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleier?

Hva innebærer sykepleieutdanningen? Er det vanskelig?

Selv om det kanskje er litt ukonvensjonelt at en gutt har lyst til å bli psykiatrisk sykepleier så har jeg altså litt lyst til det, men jeg vet liksom ikke helt hva det innebærer. Er det mye fysisk innenfor utdanningen, som blodprøver og slikt? Må man være gjennom en periode i eldrehjem? Jeg håper noen kan fortelle meg litt. Kan selvsagt lese inne på sidene til høyskolene, men jeg lurer litt likevel på hvordan det er gå der selv :sjenert::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. det er mye som inngår i sykepleieutdanningen. :) Det er for det første mye praksis. da er man ute 8 uker av gangen og praksisplassene er sykehjem,sykehus,kirurgusk/akutt,psykiatrisk,hjemmetjeneste.. Tror de er det man skal innom i løpet av 3 år.

Ellers er det jo mye lesing av anatomi,mikrobiologi,farmakologi,legemiddelregning,sykepleie,sykdomslære,etikk,ernæring osv...

I tillegg lærer man fysisk hvordan man utfører prosedyrer som å sette injeksjoner,sette venefloner, katetriserning, stell ++

Det er masse å lære og et veldig spennende studie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålene dine:

Som på de fleste studier, regner jeg med, er det litt sånn at noe er vanskelig og noe oppleves som lettere. Men om man vil gjøre det bra og få ok karakterer er det bare å jobbe på! Det er mye å lese, mye oppgaver å skrive, eksamener å studere til og praksis...

Ja, du må ha praksis på sykehjem. Men det er faktisk ofte mer ok enn de fleste tror på forhånd, og en kan lære mye av det basale i pleien der.

Og forresten, det er ikke så ukonvensjonelt at en gutt vil bli psykiatrisk sykepleier nå. Det er faktisk en del mannlige sykepleiere etterhvert, og antall mannlige sykepleierstudenter øker for hvert år. Mange av de ønsker å jobbe i "action"-yrker, som psykiatri, ambulansetjenesten o.s.v. Du kommer sikkert ikke til å bli alene!

I min klasse var det 5 gutter, alle ville bli psykiatriske sykepleiere ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada Blûe

Hei :).

For det første: NEI, du vil ikke bli alene gutt på studiet, men bare få svært mange søte jenter rundt deg ;). Jeg går på HiO og der finnes det en ganske stor (til sykepleien å være) prosentandel gutter.

Hvis du tror du vil jobbe innen psykiatri kan du kanskje prøve å få noen vakter på institusjoner først for å se hvordan du liker deg? Det blir jo selvfølgelig ikke likt å jobbe som assistent et sted, men det kan gi deg et innblikk på hvordan hverdagen i en slik jobb kan være.

Uansett om du finner ut at det er artig eller ikke, så er det jo heldigvis slik at en sykepleier stort sett kan jobbe "overalt" og innen ulike felt av helsesektoren + andre sektorer.

Jeg synes billie oppsummerte innholdet i studiet greit. Det er mye lesing for å ha den teoretiske kunnskapen, men samtidig legges det stor vekt på den praktiske utførelsen av yrket, både på øvelsesposter og mange uker praksis hver år. Så vidt jeg vet pleier de aller flese høyskoler i Norge ha sykehjemspraksis det første året(så langt det lar jeg gjøre) og psyk. praksis siste året. Du må i hvert fall igjennom begge deler.

Studiet 1. året på Hio er en del forlesninger om det grunnleggende både innen sykepleie, men også anatomi og fysiologi. I tillegg gjøres det en del oppgaver knyttet til ulike temaer. Før man skal i praksis og før man skal ha den praktiske eksamen på slutten av året må man gjennom en del obligatoriske øvelseposter på skolen; blant annet blodprøvetaking som du nevner, men også kommunikasjonskurs, forflytning, hygiene og flere prosedyrer. Man merker fort at praksis er en stor del av studiet.

Lykke til med valgene dine :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pugge medisindoser og tørke ræv består det studiet av. Flott at der noen som vil gjøre drittjobbene bokstavelig talt. Godt betalt er det heller, selv ikke for nattarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste som jobber innen helse, sliter med å få 100% stillinger, noe som gjør at lønnen blir dårlig og uforutsigbar. Kvinner er også utsatt for belastningsskader o.l og ender opp med å leve delvis av mannens inntekt. Dette resulterer i at de ikke klarer å betjene huslån, billån, evt. et barn m.m på egenhånd. Hvertfall ikke i oslo og omeng hvor man fort må opp i 2mill for noen skarve kvadrat.

Dere kvinner som vil være selvstendige, hvertfall fremstå som det, ikke jobb innen helse. Så slipper dere å bli avhengig av en siv.ing som tjener 500.000++. Bare et lite klaps på rumpa til dere søte jenter..hehe

Minstelønnssatsene for sykepleiere i 2007 er etter arbeidsarfaring (år):

Sykepleier:

0 år: 281.500.-

4 år: 287.600.-

8 år: 295.600.-

10 år: 320.400.-

Spesialsykepleier/helsesøster:

0 år: 300.900.-

4 år: 305.900.-

8 år: 312.500.-

10 år: 337.300.-

I tillegg får man tillegg for ubekvem arbeidstid (turnus), og mange har særavtaler. Mange kan dermed tjene betydedelig mer på årsbasis.

Ifølge SSB er gjennomsnittslønnen for en privat ansatt sykepleier i 2007 kr 354.000.-.

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-...ier&-search

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ada Blûe
pugge medisindoser og tørke ræv består det studiet av. Flott at der noen som vil gjøre drittjobbene bokstavelig talt. Godt betalt er det heller, selv ikke for nattarbeid.

Tja, "tørke ræv" gjør jeg kanskje 1 minutt sammenlagt på en vakt. Og pugging av medisindoser er svært liten i den store sammenhengen. Begge deler må kunnes, ja, men hvis du spør en sykepleierstudent hva han/hun gjør på studiet/ i praksis tror jeg ikke du får dette svaret.

De som tror sykepleiere kun gjør (såkalte) drittoppgaver burde ta seg en tur på sykehjem/sykehus :).

Lønnen er ikke bra, nei, men helt levelig. Man får mye igjen for å hjelpe andre, selv om det ikke gir den feteste bakkontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha energi til å være der for andre konstant. Jeg klarte det ikke. Hadde følt meg som en tjener. Sluttet på studiet etter første semester, og studerer nå noe som ikke har med mennesker å gjøre men logikk og matte. Haha. Trives mye bedre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...