Gå til innhold

Trapp


Gjest Leya

Anbefalte innlegg

Vi bygger hus og skal ha ubehandlet trapp. rett og slett fordi lakket furutrapp ikke passer inn med resten av huset og fordi malt trapp kostet 13 000 ekstra..

Har du noe annet?

Gjerne bilder om noen har :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

Trappen vår er original fra huset var bygget en gang på atten-hundretallet. Den har fått belegg en gang - og vi har bare malt over i en lysegrå farge (ren grå 2500 eller 3000).

Nå begynner malingen å skalle av, og jeg ser at vi må fjerne belegget. Det utsettes i det lengste, så vi kommer nok til å leve med en flekkete trapp noen år til. Det er mange som har malt den under vårt lag med maling - og de fargene dukker opp nå. Blant annet oransje.

Uansett hva vi gjør med den, blir den værende i den samme fargen, eventuelt litt mørkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal male trappen, bruk gulvmaling, det tåler mer slitasje. ville brukt fargekoden til ferdigmalte trapper. fargehandleren pleier å kunne slike koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Vi kommer nok til å male den i samme hvitfargen som listene. Men jeg gruer meg til jobben. Det skal jo så innmari mye til for å få det pent.

MEn vi lurte også litt på hvordan det er å lute treverk? Er det helt og totalt teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I vårt første hus hadde vi furutrapp. Ville ikke hatt det igjen. Furu enten det er lakket, ubehandlet eller malt tåler lite og får lett hakk. Det samme gjelder om du luter. Ubehandlet eller luta kan du lettere gjøre noe med hakk. Ubehandlet blir furu veldig fort skittent. Kan det være en ide å male rekkverk etc og ha trinnene lutet? Noen vi kjenner har en slik løsning, og det er pent.

Ellers ville jeg personlig hatt et hardere treslag i trappetrinnene, eik eller lønn. Vi har eikeparkett i trappetrinnene her (Lakket). Det er både slitesterkt og pent og holder seg like fint år etter år, men i dag hadde jeg nok vagt lønn, som jeg synes er penere, og som skal være enda sterkere. Men vi har hat trappene våre i 13 år, bare lakka over dem en gang i den perioden, og de er like fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gammel tretrapp med utskjæringer. Høres igrunn litt ut som Helen Parrs trapp. Vår flasser også, og har et allsidig fargekart under den hvite malinga. Blant annet en mosegrønn farge og en grå-aktig. I tillegg har våre kjære eks-huseiere malt over messingbeslaga ytterst på trinna (?!)

Jeg vil ikke anbefale hvit trapp. ALT viser på den. Støv, og rusk som samler seg i krokene, fotspor om noen glemmer seg og løper opp med skor o.s.v

Når vi får arbeidslyst og tid nok skal vår males grå, med rekkverk i tre ulike nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...