LilleTrille91 Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 I dag når jeg kom hjem fra skolen fikk jeg en telefon fra en mann som skulle ha tak i mamma/ pappa i anledningen min lillebror, jeg ga jobb nr til mamma uten å tenke over det. så etter en halvtimes tid var mamma hjemme, ganske tidlig i forhold til når hun kommer hjem vanligvis, og ganske sur. Når broren min kom hjem, en halv time senere kjeftet hun han huden full, og hun ville vite hva han hadde gjort i dag. Det viste seg at han og noen kamerater hadde vært og stjålet øl og cider på matbutikken(han er 13 år). Hun skulle ha ut av han hvem han hadde vært med og hvem han kjøpte til, for det var jo helt utelukket at alt var til han selv, så hun ville altsa at han skulle tyste på vennene sine, men han nektet. (han har nettop startet på ny skole, og han og bestevennen har allerede besøksforbud hos hverandre så jeg skjønner godt at han ikke ville si det, for da hadde mamma ringt foreldrene deres, og de ville også fått besøkelses forbud). Butikkmannen som hadde ringt hadde vært snill og ikke anmeldt broren min, men da han ikke ville gi mamma all den info hun ville ha om hva han skulle med det, hvem han "kjøpte til", hvem han var med osv. sa hun bare. OK, da drar vi til politiet. og der er de nå. Er det bare meg eller er hun helt blåst i hodet som anmelder sin egen sønn for å stjele et par pils på dageligvarebutikken?! Han er 13 år, og må da få lov til å eksprimintere litt, han forstår nå at det han gjorde var galt, hvordan kunne han ikke når hun står der og kjefter huden full på han? burde ikke det være nok?
Sans Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Jeg synes godt hun kan trekke inn politiet. Han har tross alt brutt loven.
ToveM Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 I dag når jeg kom hjem fra skolen fikk jeg en telefon fra en mann som skulle ha tak i mamma/ pappa i anledningen min lillebror, jeg ga jobb nr til mamma uten å tenke over det. så etter en halvtimes tid var mamma hjemme, ganske tidlig i forhold til når hun kommer hjem vanligvis, og ganske sur. Når broren min kom hjem, en halv time senere kjeftet hun han huden full, og hun ville vite hva han hadde gjort i dag. Det viste seg at han og noen kamerater hadde vært og stjålet øl og cider på matbutikken(han er 13 år). Hun skulle ha ut av han hvem han hadde vært med og hvem han kjøpte til, for det var jo helt utelukket at alt var til han selv, så hun ville altsa at han skulle tyste på vennene sine, men han nektet. (han har nettop startet på ny skole, og han og bestevennen har allerede besøksforbud hos hverandre så jeg skjønner godt at han ikke ville si det, for da hadde mamma ringt foreldrene deres, og de ville også fått besøkelses forbud). Butikkmannen som hadde ringt hadde vært snill og ikke anmeldt broren min, men da han ikke ville gi mamma all den info hun ville ha om hva han skulle med det, hvem han "kjøpte til", hvem han var med osv. sa hun bare. OK, da drar vi til politiet. og der er de nå. Er det bare meg eller er hun helt blåst i hodet som anmelder sin egen sønn for å stjele et par pils på dageligvarebutikken?! Han er 13 år, og må da få lov til å eksprimintere litt, han forstår nå at det han gjorde var galt, hvordan kunne han ikke når hun står der og kjefter huden full på han? burde ikke det være nok? Syntes absolutt ikke man har lov til å "eksprimentere" med å stjele, selv om de går og snakker med politiet betyr det ikke at hun anmelder ham, men kanskje det er greit å "skremme" ham litt så han ikke gjør det igjen. Det er vel uansett butikkeieren som evt må anmelde ham. Kunne gjort akkurat det samme hadde det vært min sønn som ikke ville "tyste" på kompisene som du sier..
Gjest Bellatrix Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Jeg skjønner frustrasjonen din og det høres fryktelig trist ut å oppleve at lillebror blir anmeldt. Men "han må da få lov til å eksperimentere litt" er jeg ikke enig i. Det er ikke lov å stjele og han er for ung til å drikke alkohol. Det er drastisk av moren din å anmelde han. Har han bedrevet mye kriminalitet før? Kanskje hun gjør det for å skremme han litt? En 13-åring er under den kriminelle lavalderen så det vil nok ikke skje så mye med han. Antakeligvis må han betale for det han stjal og lærer at man ikke skal stjele.
Gjest Elfrida Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Politiet vil nok ikke gjøre mye annet enn å kanskje forklare ham en ting eller to. Han er jo uansett under den kriminelle lavalder, så det er vel mest for å får han til å forstå alvorligheten i dette at moren din har gjort det på denne måten.
Gjest smotti Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Synes ikke det er riktig å dra inn politiet!! Det kan føre til at alt blir verre. Seff skal det komme en reaksjon på det som har4 skjedd men å dra inn purken når han er 13 år???? Drøyt! I værste fall kan denne glippen ,i det desperate forsøket på å passe inn i ett nytt miljø ødelegge for ham for resten av livet fordi mora dro han til purken. Og du som sier at dette er ett lovbrudd... har du ALDRI brutt loven??? Har jeg vanvittig vanskelig for å tro på!
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Er det bare meg eller er hun helt blåst i hodet som anmelder sin egen sønn for å stjele et par pils på dageligvarebutikken?! Han er 13 år, og må da få lov til å eksprimintere litt, han forstår nå at det han gjorde var galt, hvordan kunne han ikke når hun står der og kjefter huden full på han? burde ikke det være nok? Du mener vel ikke at det er greit at han "eksperimenterer" med å stjele bare fordi har er 13? Det er aldri greit å stjele, uansett alder! Og han skjønner kanskje alvoret etter irettesettelsen der og da, men vil han huske det neste gang han blir fristet/utfordret? Jeg ville nok ikke anmeldt han for tyveri hvis det var første gangen, jeg ville heller sørget for en annen konsekvens som sørget for at han skjønte alvoret i det han hadde gjort. Men hadde det gjentatt seg hadde jeg også bedt butikkeieren om å anmelde tyveriet.
LilleBille Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 (endret) Synes det var tøft gjort av mor din å ta ham med til politiet. Der vil han forhåpentligvis få en liten anelse om hva han faktisk risikerer om han fortsetter på den måten han tydeligvis har begynt. All ære til foreldre som tar ansvar og reagerer når ungene bryter loven. Det behøver jo helleri ikke bli en anmeldelse av et besøk på politistasjonen - nærpolitiet her setter stor pris på å få mulighet til å snakke med unge lovbrytere - og på den måten prøve å hjelpe dem inn på rett spor. Endret 20. november 2007 av LilleBille
Gjest Mamma x2 Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Synes det var tøft gjort av mor din å ta ham med til politiet. Der vil han forhåpentligvis få en liten anelse om hva han faktisk risikerer om han fortsetter på den måten han tydeligvis har begynt. All ære til foreldre som tar ansvar og reagerer når ungene bryter loven. Helt enig med Billa. Dette var helt garantert ikke lett for mora di, og det er en big deal uansett hva du måtte mene, det å stjele/naske. Egentlig skulle butikksjefen ha anmeldt tyveriet, men han valgte å la det være opp til guttens foreldre. Og i dette tilfellet synes jeg at mora di gjorde helt rett. Håper broren din skjønner alvoret.
Gjest lillebøll Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Hadde bare alle gjort som moren din hadde kanskje enkelte småunger sett alvoret før det er for sent.
LilleTrille91 Skrevet 20. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 20. november 2007 Har han bedrevet mye kriminalitet før? Ikke kriminalitet nei, men han er ikke en engel akkurat. Kanskje hun gjør det for å skremme han litt? Hun skremmer han nok ved å være sur og ved å kjefte på han, tro meg. Det er ikke lov å stjele og han er for ung til å drikke alkohol. Selvfølgelig er ikke det lov, men det er pinlig nok og bli tatt i å stjele og å bli kjeftet huden full. og selv om jeg ikke tror de kommer til å dra til politiavhør etter at jeg og broren min har snakket med mamma og prøvd å gjøre så hun ombestemmer seg så har han skjønt at det er galt å stjele. Men ærlig talt, selv om loven sier at folk under 18 ikke får lov til å drikke alkohol gjør alle det! folk starter så vidt i 8. klasse på små "alene hjemme fester" og fortsetter mer og mer jo eldre de blir. Drikker du ikke og er ute og fester i helgene blir du stemplet som nerd og du risikerer å bli mobbet/ bli venneløs. selv om det alltid er noen som ikke drikekr da selvfølgelig.. Uansett burde hun bare være glad for at butikkeieren ikke anmeldte, og ikke true med å gå til politiet selv siden han nekter å oppgi navnet på vennene han hadde vært med. mener jeg i hvertfall da..
TheHairyToothfairy Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Det er greit at det bare er "småtteri" nå, men det skal faktisk ikke så mye til før det eskalerer og blir til en pokkers big deal. Like greit at han finner ut sammen med onkel blå og sine foreldre hva det egentlig går i, og hva han risikerer bare for å ha det kult sammen med kompiser. All honør til foreldrene, jeg skulle virkelig ønske flere hadde vett og mot nok til å gjøre det de gjør. Han blir jo uansett ikke anmeldt, det er intet i denne sammenhengen som skader verken ham selv eller rullebladet. De skal jo ikke akkurat fengsle ham.
Sans Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Synes ikke det er riktig å dra inn politiet!! Det kan føre til at alt blir verre. Seff skal det komme en reaksjon på det som har4 skjedd men å dra inn purken når han er 13 år???? Drøyt! I værste fall kan denne glippen ,i det desperate forsøket på å passe inn i ett nytt miljø ødelegge for ham for resten av livet fordi mora dro han til purken. Og du som sier at dette er ett lovbrudd... har du ALDRI brutt loven??? Har jeg vanvittig vanskelig for å tro på! oioioi.... For å svare på spørsmålet ditt - ja, jeg har brutt loven. Kjørt for fort bl.a. Uansett, jeg tror så absolutt det kan ha en preventiv virkning, jeg. Det er ikke et greit forsøk på å passe inn.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Men ærlig talt, selv om loven sier at folk under 18 ikke får lov til å drikke alkohol gjør alle det! folk starter så vidt i 8. klasse på små "alene hjemme fester" og fortsetter mer og mer jo eldre de blir. Drikker du ikke og er ute og fester i helgene blir du stemplet som nerd og du risikerer å bli mobbet/ bli venneløs. selv om det alltid er noen som ikke drikekr da selvfølgelig.. Selv om "alle" gjør det, så betyr det ikke at det er ok. I hvert fall ikke i en alder av 13.
LilleTrille91 Skrevet 20. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 20. november 2007 Du mener vel ikke at det er greit at han "eksperimenterer" med å stjele bare fordi har er 13? Det er aldri greit å stjele, uansett alder! Og han skjønner kanskje alvoret etter irettesettelsen der og da, men vil han huske det neste gang han blir fristet/utfordret? Jeg ville nok ikke anmeldt han for tyveri hvis det var første gangen jeg mener ikek det er rett å stjele, men når man er ung gjør man dumme ting, også lærer man av feilene. Jeg er enig i at dersom han hadde fortsatt å stjele så kunne hun gjerne gjøre noe mer drastisk enn bare å snakke, kjefte, skrike.. men dette var første gang, og selv om han slutter å stjele kommer han til å få tak i drikke uansett..
Gjest smotti Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 oioioi.... For å svare på spørsmålet ditt - ja, jeg har brutt loven. Kjørt for fort bl.a. Uansett, jeg tror så absolutt det kan ha en preventiv virkning, jeg. Det er ikke et greit forsøk på å passe inn. Er det mere riktig av deg å gjøre lovbrudd enn han?(Bare lurer, ikke svar i hele tatt .) Mener at det finnes andre måter å løse dette på enn å at mora tar å anmelder sønnen sin. Og som sagt: seff er ikke dette greit. Men det finnes andre løsninger enn "onkel blå".
Jomfru Merian Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Politiet vil nok ikke gjøre mye annet enn å kanskje forklare ham en ting eller to. Han er jo uansett under den kriminelle lavalder, så det er vel mest for å får han til å forstå alvorligheten i dette at moren din har gjort det på denne måten. Jeg syns moren din har opptrådt klokt her
Nerdemamma Skrevet 20. november 2007 #18 Skrevet 20. november 2007 Må jo også tenke litt på hva som hadde skjedd hvis ikke din mor hadde dratt han med til politiet. Barn i den alderen har lett for å jatte med når mor eller far kjefter, og så snart de snur ryggen til er de til med ugangen sin igjen. Jeg vet at jeg gjorde det hvis jeg fikk kjeft for noe jeg syntes var gøy. Men så snart en fremmed, og godt mulig skummel person som politiet/rektor/brannmann f.eks. kan hjelpe og ha en rolig alvors prat (de vil nok ikke stå og skrike og true som mor vil) så tar de det mye sterkere til seg. Jeg kjente ei som hadde en unge som gjorde mye av det samme. Små nasking av alt mulig rart fra butikkene, smug røyka (ja, hvis de smug drikker eller prøver å smugdrikke, kan du banne på at de røyker også) og fant på ting som små tagging på telefon kiosker og skoler osv. Ikke noen ekstremt alvorlige ting, men ikke noe bra uansett. Her gjorde mor det du mener er riktig. Kjeftet så det grein etter hver gang. Hus arrest og besøks forbud. Eneste hun oppnådde var at ungen snek seg ut og fortsatte. Nå har hun ikke lengre foreldre retten etter at jenta ble gravid i fylla som 13 åring og med hasj gjemt unna i hele huset. Etter det jeg hører er nå jenta myndig, og i fengsel. Kjeft fra foreldre strekker ofte ikke til. Man blir vant til kjeft så da tar man seg rett og slett ikke nær av det. Utenforstående med erfaring, som politi kan gjøre underverker. Ingen skam i å få noen andre til å hjelpe med å forklare og hjelpe i slike situasjoner. Han er jo bare 13, så det blir nok ikke noe rettsak eller avhør i stor grad eller noe som helst slik. Jeg hadde gjort det samme.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #19 Skrevet 20. november 2007 Jeg tror ikke hverken kjeft, husarrest eller politi er det beste i et sånt tilfelle. Det viktige er jo å sørge for at han ser hvorfor det han gjorde var galt. Ved å gå for drastisk til verks risikerer man at sønnen kommer enda mer i opposisjon og at ting bare eskalerer. Jeg er sikker på at det er noen som kan mer om adferdsproblemer enn meg som kan komme med noen gode forslag.
LilleTrille91 Skrevet 20. november 2007 Forfatter #20 Skrevet 20. november 2007 nå har hun tatt mobilen hans ved å true med at hvis han ikke slår på telefonen går vi rett til politiet, så da regner jeg med at de ikke dro dit med det første, men et sted har de i hvertfall vært.. men hjelper jo ikke mye når hun skal angi de vennene hans til rektor som han har sendt meldinger med etter at han ble "busta".. :S:S:S:S::S:S:S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå