Gjest Bare innom Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Siden søndag har jeg slitt med "nakkehodepine" og stivhet i nakken. Direkte smerter i nakken har jeg bare når jeg prøver å legge haka ned på brystet, eller når jeg legger hodet bakover, det er hodepinen og stivheten som er verst. Det er verst når jeg står opp om morgenen, og om ettermiddagen/kvelden når jeg setter meg ned for å slappe av, da virker det som om jeg stivner på en måte... Jeg har fått massasje hver eneste dag siden søndag, men det hjelper så lite, egentlig akkuat bare der og da, og jeg klarer ikke å lokalisere hvor stivheten kommer fra. Dette begynner å bli temmelig plagsomt, og jeg håper noen har noen gode tips og råd. P.s: har tenkt på amputasjon når hodet pulserer som verst, men den løsningen virker litt for drastisk, så jeg håper noen har noen mindre dramatiske råd.
Amanlis Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Amputasjon ville nok vært det beste, men pga bivirkningnene frarådes vel det Har du prøvd å legge på noe varmt for å myke opp musklene? Når du går og har vondt, strammer du trolig musklene også. Jeg ville vært forsiktig med massasje dersom ikke det er en fagperson, som vet hva som er galt, masserer. Det kan gjøre vondt verre. Hjelper det hvis du f eks går en tur?
Gjest Bare innom Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Ja, bivirkningene ved amputasjon gjør at det er siste aller siste utvei. Jeg tar varme bad hver eneste kveld for å myke opp, og tar 15-20 minutter massasje etter det. Massasjen kan vel ikke kalles profesjonell, men jeg har et massajeapparat jeg har brukt i perioder i mange år, og det bruker å hjelpe veldig godt vanligvis... (ikke massasjestav, men et sånt apparat som knar) Det er ikke så ille når jeg er varm og i bevegelse, men hvis jeg blir kald, eller har vært uvirksom en stund, er det temmelig ille.
Fakse Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Fysisk aktivitet som IKKE belaster de vonde områdene har virket bortimot magisk på meg. F.eks kan det anbefales å gå eller jogge en tur så du blir skikkelig varm, for deretter å tøye forsiktig ut de vonde områdene.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Jeg syns det høres ut som stresshodepine jeg. Og at du har det når du våkner kan tyde på at du biter tenner og dette spenner muklene dine i resten av hodet også fordi du ikke klarer å slappe av... Har du prøvd å massere hodet? Og kjeven? Altså den muskelen du kjenner på siden av kinnet når du biter sammen tennene... Ellers vi jeg anbefale profesjonell massasje...
Amanlis Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Hvis du har ei varmeflaske eller noe lignende, kan du legge på det. Ellers ville jeg har gått en god tur for å myke opp før du legger på varme. Ellers er nok en fysioterapeut etc lurt.
Gjest Emera Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 En stiv muskel er en muskel i spenning. Så det handler om å få til en slipp. Siden du har vondt om morgenen tenker jeg at du spenner ekstra om natten. Kanskje er det stress som gjøre det, men det vet du jo best selv. Min erfaring er at en muskelspenning har sin opprinnelse et annet sted, eller flere andre steder på kroppen, siden musklene våre er i samspill med hverandre og gir en slags dominoeffekt. Har du noen gang tenkt på psykomotorisk fysioterapi? Jeg prøver ikke å tillegge deg "psykhet" nå, men spenningshodepine har jo ofte med en eller annen form for stress eller press å gjøre. I hvertfall så kan man lære seg å slippe i psykomotorisk behandling. Selv har jeg også god effekt av knotteballer, jeg har både en liten og en stor. Og så har jeg baller fra Elaine Petrone. De både ser ut og kjennes ut som lekeballer for baby, men er effektive terapiverktøy for å slippe.
Gjest tullfrid Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Massasje er lindrende, men fjerner ikke årsaken til plagene. Stress og press er nevnt, men du vet sikkert selv om du har en arbeidssituasjon som kan gi deg sånne plager. Fysisk aktivitet/trening er gull verdt for stiv muskulatur. En rask spasertur hvor du virkelig får svingt på armer og bein, gir god blodgjennomstrømming i musklene. Dette er en bedre behandling enn massasje, men fjerner heller ikke årsaken til plagene...
Gjest Bare innom Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Takk for svar alle sammen. Har funnet ut hva det er nå, kontaktet en fysioterapeut jeg tidligere har brukt i går ettermiddag, og han sendte meg til legevakten for han trodde ikke problemet var muskulært. Legen trodde det kunne være to grunner til den stive nakken, enten hver for seg, eller i kombinasjon... Revmatismen (Leddbetennelsen) jeg har i bekkenet kunne ha "slått oppover", og/eller ørebetennelse (dobbeltsidig) hadde "slått nedover" til kjeven og nakken. Har fått pencillin nå, og skal til fastlegen neste uke for å få ny henvisning til revmatolog. De ville utelukke at revmatismen har satt seg i nakken. Emera: Jeg skjønner veldig godt at du ikke prøvde å "psykeliggjøre" meg. Psykomotorisk behandling gikk jeg til over lengre tid for noen år siden da jeg hadde "posttraumatisk stress-syndrom". Veldig bra, har tatt med meg mange av avspenningsteknikkene derfra videre! Det er ikke nødvendig å være "psyk" for å ha utbytte av den typen behandling.
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 25. november 2007 #10 Skrevet 25. november 2007 så bra at du har funnet ut av det. men vil komme med et tips til andre som kan trenge det. jeg hadde stdaig hodepine, i flere uker, stiv i nakken osv. prøvde alt, fra trening til massasje. den reddende engelen ble for min del min tante som foreslo en ny pute. kjøpte den, en som en ganske lik de Tempur putene. og siden har jeg ikke hatt hopdepine mer enn "normalt". er som et helt nytt liv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå