Gå til innhold

Ansiennitet for lærere.


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er godt voksen og går på lærerskolen. Det jeg nå lurer på er hvordan de bergner ansiennitet. Noen som vet?

i min kommune fikk jeg ansiennitet for alt jeg har jobbet før + omsorg for barn da jeg fikk jobb som assistent i barnehage. Er det forskjellige regler for forskjellige yrker innenfor samme kommune?

Kan der være slik at når jeg er ferdig utdannet om 3,5 el 4,5 år så vil jeg som 37 åring få den samme lønna som de 24 år?

Tenker litt om det virkelig er verdt det da? På disse 4 årene taper jeg en arbeidsinntekt på 1080000,- i tillegg opparbeider vi oss ekstralån på 320000,-(håper å ikke bruke alt). Det vil si at sammenlagt blir dette 1400000,- i løpet av 4 år. Jeg skal jobbe ganske mange år for en ekstra inntekt på 30-40000,- i året da ja

Kanskje jeg bør satse på å jobbe som assistent i stedenfor? Noen lærere som har peiling på dette. Jeg bor i Stavanger regionen.

Endret av Pearl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest arbeidsgjevar - ikkje læra

Er det forskjellige regler for forskjellige yrker innenfor samme kommune?

- Ja, det er forskjellige reglar.

Kan der være slik at når jeg er ferdig utdannet om 3,5 el 4,5 år så vil jeg som 37 åring få den samme lønna som de 24 år?

- Vanskeleg å seie, det spørs kva praksis du har hatt desse åra. Ofte vil det vere slik at om løna di som nyutdanna er lågare enn den du hadde før du byrja studiar, skal du ikkje tape på det ved å bli sett ned i løn. Sjukepleiarar får ikkje med assistentansiennitet, hjelpepleiarar får det heller ikkje. Om du skulle få same løn som ein på 24, så er det relevant og ansiennitetsgjevande praksis som er bakgrunnen. Vi får ikkje ansiennitet pga alder.