Gå til innhold

Ansiennitet for lærere.


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er godt voksen og går på lærerskolen. Det jeg nå lurer på er hvordan de bergner ansiennitet. Noen som vet?

i min kommune fikk jeg ansiennitet for alt jeg har jobbet før + omsorg for barn da jeg fikk jobb som assistent i barnehage. Er det forskjellige regler for forskjellige yrker innenfor samme kommune?

Kan der være slik at når jeg er ferdig utdannet om 3,5 el 4,5 år så vil jeg som 37 åring få den samme lønna som de 24 år?

Tenker litt om det virkelig er verdt det da? På disse 4 årene taper jeg en arbeidsinntekt på 1080000,- i tillegg opparbeider vi oss ekstralån på 320000,-(håper å ikke bruke alt). Det vil si at sammenlagt blir dette 1400000,- i løpet av 4 år. Jeg skal jobbe ganske mange år for en ekstra inntekt på 30-40000,- i året da ja

Kanskje jeg bør satse på å jobbe som assistent i stedenfor? Noen lærere som har peiling på dette. Jeg bor i Stavanger regionen.

Endret av Pearl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest arbeidsgjevar - ikkje læra

Er det forskjellige regler for forskjellige yrker innenfor samme kommune?

- Ja, det er forskjellige reglar.

Kan der være slik at når jeg er ferdig utdannet om 3,5 el 4,5 år så vil jeg som 37 åring få den samme lønna som de 24 år?

- Vanskeleg å seie, det spørs kva praksis du har hatt desse åra. Ofte vil det vere slik at om løna di som nyutdanna er lågare enn den du hadde før du byrja studiar, skal du ikkje tape på det ved å bli sett ned i løn. Sjukepleiarar får ikkje med assistentansiennitet, hjelpepleiarar får det heller ikkje. Om du skulle få same løn som ein på 24, så er det relevant og ansiennitetsgjevande praksis som er bakgrunnen. Vi får ikkje ansiennitet pga alder.

Tenker litt om det virkelig er verdt det da? På disse 4 årene taper jeg en arbeidsinntekt på 1080000,- i tillegg opparbeider vi oss ekstralån på 320000,-(håper å ikke bruke alt). Det vil si at sammenlagt blir dette 1400000,- i løpet av 4 år. Jeg skal jobbe ganske mange år for en ekstra inntekt på 30-40000,- i året da ja

- Alle studentar "taper" løn dei åra dei ikkje er i arbeid, så det er ikkje spesielt for lærarar. Dessutan er differansen mellom ei assistentløn og lærarløn ikkje ubetydeleg. Livsløna kan vere høgare for dei utan utdanning, men livet er langt og det har ingen ting for seg å vere misfornøgd fordi du valgte bort eit yrke du ønska.

Kanskje jeg bør satse på å jobbe som assistent i stedenfor?

- Det vil ikkje løne seg å jobbe som assistent i staden for å ta ei utdanning. Jobb er noko å leve for og leve av. Lærarar har eit av dei beste avtaleverka, og det kan ikkje måle seg med mange andre yrkesgrupper innanfor det offentlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hanne_*

Som ferdig utdanna lærer får du ansiennitet for de årene du har jobbet HVIS du har jobbet med noe som er relevant for jobben som lærer, OG for de årene du har jobbet i kommunen du blir ansatt i. Du vil mao få høyere lønn enn en på 24 så sant du ikke har sitti i kassa i en dagligvarebutikk i de årene du har jobbet.

Arbeidsgiver kan også vurdere deg spesielt ved ansettelse og direkteplassere deg i lønn. Hvilket noen arbeidsgivere gjerne gjør når det er noen de vil ha !

Det er jo en vesentlig forskjell på å jobbe som assistent og som lærer så hvis du har lyst til å bli lærer så sats på det. Mange muligheter til å velge hvor du vil jobbe og til å jobbe med andre ting får du også med en utdannelse. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å ta med i regnestykket at det litt avhengig av fagkombinasjon er sannsynlig at du får en runde til med yrkesskifte og nedgang i lønn, eventuelt finansiering av ytterligere omskolering.

Statistisk sett er det nemlig lite sannsynlig du blir i læreryrket ut ditt aktive yrkesliv, og sannsynligvis blir du mye kortere.

Det ble usannsynlig mye sannsynlighet her, men jeg orker ikke å finne et annet ord :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...