Gå til innhold

Alternativ prev?

Gjest Gjest_Hildemor_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hildemor_*
Skrevet

Hei!

Jeg har fått beskjed av legen å slutte med p-piller grunnet soppinfeksjon. Jeg har også blitt litt engstelig til P-piller etter all snakk om livmorhalskreft o.l. Har trossalt spist piller i 10 år... Er det noen som har gode erfaringer på andre typer prevansjon? Er 26 år og har ikke fått barn enda (og vil ikke ha det riktig enda heller...)

Videoannonse
Annonse
Gjest tullfrid
Skrevet

Kobberspiral er hormonfritt, men mange får økte blødninger og kraftigere menssmerter.

Ellers kan en såkalt PFC anbefales, selv om den ikke er superintelligent, så er den ihvertfall et alternativ. Se www.buenaventura.no. Jeg har brukt en sånn i mange år, og ble gravid først da jeg ville det. Vi er fornøyde, men skryter ikke uhemmet av den, da den har sine sider...

Kjøp en brukt, og ikke ny... de er grotesk dyre.

Skrevet

:mobil:

Kobberspiral er hormonfritt, men mange får økte blødninger og kraftigere menssmerter.

Ellers kan en såkalt PFC anbefales, selv om den ikke er superintelligent, så er den ihvertfall et alternativ. Se www.buenaventura.no. Jeg har brukt en sånn i mange år, og ble gravid først da jeg ville det. Vi er fornøyde, men skryter ikke uhemmet av den, da den har sine sider...

Kjøp en brukt, og ikke ny... de er grotesk dyre.

angående spiral, så får en vell ikkje det før ein har vore gravid? om ein har født barnet eller ikkje, har ikkje noko å sei.

kan godt vere at eg tar feil, men det eg har fått høra av legen.

Skrevet (endret)

P-stav!! Det har jeg, er sinnsykt topp!! :jepp: Er en lite plastrør som sitter i overarmen , varer i ca 3 år, ingenting å huske på ...

Endret av smotti
Skrevet
:mobil:

angående spiral, så får en vell ikkje det før ein har vore gravid? om ein har født barnet eller ikkje, har ikkje noko å sei.

kan godt vere at eg tar feil, men det eg har fått høra av legen.

Nei, det trenger du ikke idag mer :)

Jeg er kjempefornøyd med kobberspiral. Har 2 dager lengre blødning, men det er det verdt.

Gjest tullfrid
Skrevet
P-stav!! Det har jeg, er sinnsykt topp!! :jepp:

Hjelper vel ikke trådstarter siden hun antakelig må slutte med hormonell prevensjon, ikke bare piller...

Skrevet
Hjelper vel ikke trådstarter siden hun antakelig må slutte med hormonell prevensjon, ikke bare piller...

Ut ifra det jeg leste så kunne jeg ikke tyde meg frem til det svaret. Beklager.

Skrevet

Selv har jeg prøvd både piller og p-sprøyte. Har fått anbefalt p-stav eller p-plaser av min lege.

legger ved en liste jeg har funnet over en hel rekke ulike prevensjonsmetoder. Litt forskjellig å velge mellom.

Prevensjon

Tvitvi

Skrevet

Jeg vil tro at du kan tåle en implanon da den inneholder gestagen og ikke østrogen.

Var også veldig plager med soppinfeksjon da jeg gikk på p-piller, men har ingen problemer lenger etter å ha byttet til Implanon.

Skrevet

Jeg har vært veldig fornøyd med kobberspiral. Har ikke hatt nevneverdig større blødninger og heller ikke noe særlig menssmerter. Og skulle man være misfornøyd kan den jo fjernes igjen.

Kan pessar være noe, kanskje? Har ingen egen erfaring, men det kan jo være verd å prøve ut.

Har du regelmessige sykluser kan jo prevensjon som LadyComp (måler temperatur) eller Persona (måler hormoner) være et alternativ, men da må dere jo bruke noe annet i de fruktbare dagene. (Mitt yngste barn er forøvrig et Persona-barn ;) men jeg har IKKE regelmessige sykluser...)

Gjest tullfrid
Skrevet (endret)

Jeg vil tro at du kan tåle en implanon da den inneholder gestagen og ikke østrogen.

Var også veldig plager med soppinfeksjon da jeg gikk på p-piller, men har ingen problemer lenger etter å ha byttet til Implanon.

Da trekker jeg i såfall tilbake min antakelse ovenfor smotti.... ;)

Endret av tullfrid
Skrevet
Jeg har også blitt litt engstelig til P-piller etter all snakk om livmorhalskreft o.l. Har trossalt spist piller i 10 år...

Hvis du hadde satt deg inni dette så hadde du sett at det ikke er p-pillene som gir livmorhalskreft, men HPV viruset. Det stemmer at det er flere p-pille brukere som får livmorhalskreft, MEN dette er pga av at det er flere blant disse som har oftere sex og med flere partnere og det er dette som gir kreft ikke p-pillen i seg selv.

Skrevet

P-ringen kan være et bra alternativ. Bytter den selv en gang imåneden. I virker den lokalt, så du slipper den store hormonmengden.

Men ville trodd legen anbefalte deg noe hvis han ville du skulle slutte med piller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...