Gå til innhold

Tannfeen kommer i natt

Fremhevede innlegg

Skrevet
jeg synes rett og slett det blir for mye å gi ungene oppimot 100kr!

Ok.

Vi er forskjellige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

20 kr for første, 10 kr for de neste.

Her i huset er det Terje Tannfe som kommer, pop å se han på tv. Jeg har ei venninne som jobber i Fjordland, og jeg sier bestandig at hun har en bra spennende jobb, som jobber med alle de merkelige menneskene! :icon_smile: Ungene synes hun har verdens mest spennende arbeidsted selvfølgelig!

Skrevet
jeg synes rett og slett det blir for mye å gi ungene oppimot 100kr!

hvorfor er det for mye?

hva får man kjøpt for 20 kr nå for tiden?

og hva om de sparer til noe som de har lyst på...

skal man da BARE gi 20 kr.. så må de spare i evigheter....

Skrevet (endret)

Jeg gir småpenger- stort sett mellom 10 og 30, og jeg varierer summen med vilje. Får ofte penger fra slektninger til å gi ungene i den anledning, men jeg vil ikke gi mye penger i tanngave, av frykt for å skru opp forventningene.

Dette med å gi lite er en føre-var-greie, ettersom bare tanken på sure unger som sutrer om at "Jeg fikk jo baaaare 80 kroner denne gangen jo" gjør meg lettere aggressiv :sjenert:

Tannpenger er moropenger. Annen pengeinntjening tar de gjennom ukelønn og regulære gaver.

Endret av Nigo-san
Skrevet
Her får de litt ettersom hvor mye småpenger tannfeen har. Noen ganger har de fått helt opp i 40 kroner, andre ganger 20 kroner.

Sønnen min på 11 år fortalte meg at neste gang han mister en tann skal han legge den i en konvolutt, for da får han papirpenger :ler:

Hos oss kommer det også litt an på hvor mye småpenger tannfeen har. En gang fikk sønnen min 44 kr for ei tann! Men da var det fordi den stakkars tannfeen hadde gått og lagt seg, våkna midt på natta med en følelse av at noe var glemt. .. Da vakla den stakkars tannfeen, trøtt og ikke helt våken inn til tannglasset og tømte lommeboka si for småpenger rett oppi. Fikk litt sjokk da guttungen telte opp dagen etter... ellers pleier det å ligge på 20-30 kr.

Og så er det veldig stas med maaaange småpenger istedet for en hel 20-kroning f.eks. Ungene våre er 6 og 7 år, så de har såvidt begynt å lære seg verdien av pengene. I deres øyne er 20 kr i kronestykker utrolig mye mer verdt enn en hel 20-kroning, enn så lenge :fnise:

Skrevet
hvorfor er det for mye?

hva får man kjøpt for 20 kr nå for tiden?

og hva om de sparer til noe som de har lyst på...

skal man da BARE gi 20 kr.. så må de spare i evigheter....

Med tanke på at de bare mister 20 tenner, og at de mister alle mellom de er 6 år og 12 år, er det jo aldri en evighet å vente, og det er ikke mulig å få inn de helt store summene :)

Er ikke akkurat en utømmelig kilde, når det gjelder tenner...

Skrevet

Jeg fikk 100 kr, tror jeg. Kanskje 50 noen ganger å.

Skrevet

Tannfeen gir litt forskjellig fra gang til gang, både mht lommebokens innehold i øyeblikket og for å skape litt spenning hos tannmisteren. Snittet er på rundt tyve kroner, tenker jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

hehe morsom diskusjon.

Jeg fikk alltid 10 kr av tannfeen og det er 10 års tid siden nå.

en gang når søsteren min hadde mistet en tann så kom bare feen innom og drakk opp vannet fordi hun var blakk og tørst. var mamma som hadde gått i søvne:p tanna lå tørr og alene igjen i glasset neste morgen:D da kan du tro lillesøster var fornærmet!

Skrevet

Vi git ikke penger når ungen mister tenner. Men kompisen til sønnen får ca 30 kr

Skrevet

Tannfeeen var her i natt og da ble det en 20 kroning og en 5 kroning,en 10 kroning og noen kronestykker,superfornøyd

og morro å telle litt forskjellige penger!

Vi legger i småpenger som vi har,ingen lik regel på hvor mye tannfeen kommer med.

Skrevet

Blir forskjellig fra gang til gang - men mellom 20 og 100 kr, alt ettersom hvor mye jeg har av mynt.

En tann som ble mistet mens gullet lå på sykhuset resulterte i over 400 kr - men da hadde han store smerter, og alt som kunne gjøre han litt gladere var veldig velkomment (hele familien til tannfeen bidro - både besteforeldre og tanter og onkler...)

Skrevet

Husker jeg fikk fem kroner. Dette var tidlig på 90-tallet.

Er vel greit med 10-20-30 kr? Poenget er vel ikke at ungene skal bli rike av tenna sine ;) Og hva er galt med å lære ungene at de må spare til ting?

Skrevet

Playstation 3?

Bare husk å ikke putte den oppi en bolle med vann.

Skrevet

Husker jeg fikk 10 kr per tann.. Litt kjedelig da en av venninnene mine var blandt de som fikk 50-100 kr. Syntes 20 kr er ok jeg :)

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Jeg får 20,-

Men når jeg mistet en tann hos mormor og besten en gang fikk jeg en 50-lapp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...