Trillrund Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 (endret) Jeg fikk laget en ny hjemmeside for en god stund siden, og nå ønsker jeg å lage ny layout. Den siden jeg har i dag har noe som kalles CSS, jeg antar det er dette som gjør at heading og menyer står rolig og "nye sider" åpnes i et eget felt med scroll. Jeg oppdaterer sidene selv og er veldig fornøy med den tekniske løsningen. Er det vanskelig å lage CSS som vil funke? PS jeg kan ikke html.... Endret 18. november 2007 av Trillrund
Gjest javac Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 (endret) Nei. CSS er ikke vanskelig. Et stilsett følger i utgangspunktet en ganske enkel oppskrift: selektor { egenskap: verdi; } Selektoren kan bestå av HTML-selektorer (body, h1, h2, table, td, p..), klasser eller id-er. Noen eksempler: h1 { .. } en "statement" som vil gjelde alle overskrifter av type h1 h1.en_klasse { .. } vil gjelde alle overskrifter av størrelse h1 som er av en spesiell klasse. div.en_klasse { ... } som er en klasse for en div-blokk. .en_klasse { .. } som er en åpen klasse. div#en_id { .. } som er en id for en div-blokk. Klasser og id-er angir du i HTML slik: <h1 class="en_klasse">En overskrift</h1> <h1 id="en_id">En annen overskrift</h1> Du bruker klasser dersom det er flere elementer som skal ha samme egenskaper på samme side, mens du bruker id dersom det bare er ett element på siden som skal ha den angitte egenskapen. Du kan altså ikke ha flere av en spesifikk id på samme side. Med hensyn til arv, så vil klasser overkjøre vanlige selektorer og id-er vil overkjøre klasser. Du finner en liten oversikt over CSS2-standarden her: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/about.html Det finnes forøvrig en hel masse tutorials rundt omkring på webben. Endret 18. november 2007 av javac
Vilya Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Du finner tutorials til det meste som har med nettpublisering å gjøre her.
murray Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 I nye dreamweaver er CSS en lek Kjekt med skikkelig verktøy.
mamut75 Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 Jeg fikk til å sette opp sidene våre med CSS uten faglig bakgrunn fra web design og syntes det gikk ganske greit . Brukte sidene til www.w3schools.com og syntes de er veldig greie pga egne test sider hvor man kan prøve og feile i forhold til forskjellige koder , oppsett ol .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå