Gå til innhold

"Skal" faddere holde tale i konfirmasjon?


Gjest Turi

Anbefalte innlegg

Vi skal i konfirmasjon til våren, og min samboer er fadder.

Spørmålet er da:

Skal han holde tale?

Sånn i henhold til tradisjoner og skikk og bruk, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt hvordan dette fungerer,men er vel kanskje litt forskjellig fra familie til familie hva som er tradisjon når det gjelder taler i konfirmasjon..? Husker når jeg konfirmerte meg for 4 år siden så i steden for å holde tale så hadde de to fadderene mine gått sammen om å skrive en sang til meg.Dette var både hyggelig og utrolig morsomt :D

Dere må nesten se det litt ann selv,vanskelig å gi et riktig svar på hva dere burde gjøre...lykke til hvertfall!

*Nida.Michelle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

I min slekt er jeg vant til at det holdes bare EN tale, og det er konfirmanten som holder en tale før vi begynner å spise, takker sine foreldre for festen, for gaven, takker alle for at de kommer, takker de som har hjulpet til for å lage til mat, dekking av bord, og generelt takker og ønsker velkommen i ett. Ellers er det derimot vanlig med sanger, fra foreldre og faddere (og i min familie er man somregel i de fleste tilfeller litt over snittet flinke til å rime og sånn, så i i alle fall 70% av tilfellene, så stemmer tekst og melodi overens :) )

Rett og slett, finn ut hva som er vanlig i familien. Spør foreldrene, kanskje, om han ikke har vært i en annen konfirmasjon og husker (hmm, jeg kan love at min samboer ikke hadde vært i stand til å svare på dette for fem flate, han kunne ikke engang svare på om det var vanlig i hans familie å bruke bunad i barnedåp han.... )

Så altså, "skikk og bruk" sier sikkert at det er vanlig med tale, men i mange familier er det langt mer vanlig med sanger (eller dikt?) Egentlig gjør man vel litt som man selv vil, men avtal nå gjerne dette med foreldrene, hva gjør andre faddre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange fadderbarn (ved siste opptelling så var det 8)......

2 har stått til konfirmasjon. Begge gangene har jeg skrevet sang.......synes det var enklere jeg - enn å holde tale. :D

Må også opplyse at ingen av de andre fadder'ne hadde hverken tale eller sang! :-?

JEG skal hvertfall sørge for at alle mine fadderbarn får enten tale eller sang, BÅDE i konfirmasjoner og i evt. bryllup. Hva andre gjør - ja det får bli opp til dem........ Jeg gjør det på "min måte"...... :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten kan holde tale, hvis han selv vil... Ellers er det gjerne faren som holder velkommen til bords-tale (spesielt om man plasserer han til venstre for konfirmanten, slik jeg gjorde for å slippe selv.... ) :ler:

Ellers er det ganske så frivillig med taler. Det endte selvsagt med at jeg måtte ønske velkommen til bords, for jeg og svigermor hadde glemt å si i fra til faren. Men det gikk greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette tror jeg er veldig forskjellig fra familie til familie. Hos oss er det ikke vanlig med verken taler eller sanger i konfirmasjon. Ta deg en prat med vertskapet du så vet du hvor lista ligger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...