Gå til innhold

Bli lærer på college i USA


estrella

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt hjelp av moren til ei vennine i USA.

For å bli lærer i USA må du gå på college som tilsvarer lærerutdanningen på universitet her. Utdanningen tar 4-5 år.

Du får noe som kalles for general teaching license, men du må spesialisere deg i et fag.

Hvis jeg tar lærerutdanningen i USA, kan jeg bruke den utdanningen her hjemme? Jeg har lyst og være lærer i krl, engelsk og norsk. Men jeg regner ikke med at de har fagene krl og norsk borte på et college i USA?

Men hvordan blir det, å ta utdannelse der, og jobbe i Norge etter endt studie?

Kan folk fra andre land søke seg inn på college uten å gå gjennom et firma o.l ? Hvordan fungerer det?

Tar imot alle råd;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Heidi_*

For aa vaere laerer paa college (altsaa universitetsnivaa) i USA maa du ha doktorgrad, og det er vanvittig konkurranse. Det er snakk om 5-7 aar etter lavere grad, alt ettersom.

En vanlig laerergrad, i "education" er kun for K-12, altsaa opp til vgs.

Ellers vet jeg ikke hvor lurt det er aa ta utdanning i USA om du onsker aa undervise i norsk skole, saerig fordi du vil ha vanskeligheter med aa studere baade norsk og krl. Men du kan jo ta f. eks. en BA-grad i USA med major i englesk, og minor i f. eks. religionsvitenskap (religious studies)? Saa kan du bygge paa med pedagogikk. Det ville jeg ha gjort, det er en solid utdannelse. Du kunne f. eks. ha tatt aarsenhet i norsk ved et norsk universitet for du soker til USA, da kan det hende du slipper det forste aaret.

Ta kontakt med laererorganisasjonene. De kan sikkert gi bedre informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Heidi_*

Beklager, jeg leste feil--du spurte ikke om aa undervise paa college!

Ikke bruk firmaer etc for aa soke-bortkastede penger. Gjor grundig research og kontakt ANSA. Og vurder Canada. Meget gode universiteter for mindre skolepenger enn i USA.

Vaer forberedt paa mer arbeid enn i Norge, og vaer obs paa universitetets rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for svar!

Det er et college i Ohio som jeg har veldig lyst å gå på, men det er dyrt. Rundt om 75 000 kr..Så foreløpig er det litt drømmer, men kan se hva som skjer.

Når bør en søke? Hva mener du med årsenhet? Skal jeg starte på utdannelsen i Norge liksom?

Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, så dekker ikke lånekassa det første året på college i usa, så det å ha en årsenhet her hjemmefra slik at du slipper det første året der, kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg leste det på lånekassen sine sider, at de ikke støtter første året.. men hva vil det si å ta en årsenehet? At jeg tar første året av utdannelsen i Norge?

(spør bare for å være 100% sikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...