Gjest Mayabaya Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Hei, jeg har et problem jeg håper de som kanskje har samme erfaring kan hjelpe meg å forstå... Jeg har siste 3 årene(jeg er 21) vært plaget med klumper på innerlårene, ganske nær underlivet. Disse klumpene kan bli ganske store, og er veldig vonde. Det er nesten umulig å få pressa noe utav dem også! De bare gnager og gnager, og er bare til bry. Det er kronisk. Går noen over, så kommer noen nye. Det kan ta månedsvis før de er helt borte(selvom de ikke gjør vondt lengre)... Jeg lurer på å gå til lege, jeg er veldig lei dette her altså! Håper på råd og hjelp her i første omgang.. ?
Ruth Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Det høres ut som om det kan være "Hidradentitis suppurativa" Hidradenitis Det er fryktelig vondt og ubehagelig. Det er også forholdsvis vanlig. Du burde så absolutt oppsøke legen din. Det finns kremer o.l. som hjelper. Jeg har det selv og ikke fått så veldig mye hjelp fra leger egentlig, men fant ut at det hjalp om jeg vasket området med ufortynnet Citrocept (fåes i helsekost butikker). Ruth
Gjest Tweek Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Det er godt mulig det er molusker. Det er veldig vanelig, men de fleste får det som barn. Det er vortelignenes med "hvite korn" på tuppen og der sitter viruset. Det varer ikke så lenge, men de er smittsomme. Så om du får vekk en molusk men har fått viruset under neglen e.l og klør det på låret kan du få det igjen der. En ond sirkel, men jeg har lest at tea tree olje på kan hjelpe. Les om metoden her
Duplex Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Hei, jeg har et problem jeg håper de som kanskje har samme erfaring kan hjelpe meg å forstå... Jeg har siste 3 årene(jeg er 21) vært plaget med klumper på innerlårene, ganske nær underlivet. Disse klumpene kan bli ganske store, og er veldig vonde. Det er nesten umulig å få pressa noe utav dem også! De bare gnager og gnager, og er bare til bry. Det er kronisk. Går noen over, så kommer noen nye. Det kan ta månedsvis før de er helt borte(selvom de ikke gjør vondt lengre)... Jeg lurer på å gå til lege, jeg er veldig lei dette her altså! Håper på råd og hjelp her i første omgang.. ? Hei, jeg har hatt samme problem som deg i snart 20 år, men fikk det først diagnostisert for et par år siden. Legen hadde ingen annen råd til meg enn å smøre med Bacimycin, men skal prøve Citrocept som Ruth her anbefaler. Klumpene kan bli veldig store til tider, hadde molusker som barn, og de er som sandkorn i sammenligning. Det har blitt meg fortalt at betennelsestilstander som dette forverres i perioder med stress, og det tror jeg det er noe i. Artikkelen Ruth linker til, forteller at det kan være aktuelt med kirurgisk inngrep om lidelsen har vedvart lenge. Min mor fikk dette utført i armhulene, og det så i begynnelsen ut til å hjelpe bra. Men etterhvert fant klumpene nye områder å vokse, derfor vil jeg nok ikke anbefale kirurgi da dette ser ut til kun å forflytte problemene.
Gjest Mayabaya Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Takk for svar dere Jeg ble kjempeglad og letta for å finne ut hva det faktisk er. Jeg har nok hidradenitis. Las på linken til Ruth, og alt som sto der er akkurat slik det er med meg. Nå skal jeg starte behandling å se hvordan det går; Skal prøve den Citrocept
Ruth Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Hei Mayabaya og Duplex Jeg fikk dette selv i 20-årsalderen og fikk aldrig noen forklaring på hva det var. Fikk også resept på Fucidin o.l. som ikke hjalp særlig mye. Men jeg er "Google-pasient" og fant ut av det selv tilslutt. Dro til legen med en bunke utskrifter og fikk det bekreftet. På dette tidspunktet hadde jeg også fått diagnostisert lavt stoffskifte og byllene gikk beserk. I ren desperasjon prøvde jeg Citrocept (det virket jo på alt mulig annet, innkludert tannkjøtt-betennelsen jeg hadde pådratt meg ) Men vær forsiktig. Den er veldig sterk og området jeg penslet ble etterhvert rødlig og så nesten ut som om det var litt brent. Men byllene forsvant etter en stund og nå når jeg får antydning til en ny, smører jeg på Citrocept med en gang og de forsvinner. Nå har jeg vært fri fra dem i nesten et år. Lykke til. Ruth
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå