Gå til innhold

Ny jobb og manglende selvtillit


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har over flere år slitt med en leder som bedriver systematisk tilsidesetting og usynliggjøring av kunnskapsrike og ressurssterke kvinnelige ansatte. Som med flere før meg, har selvtilliten min snart nådd bunnivået.

Endelig tok jeg derfor mot til meg, og søkte drømmejobben i et annet firma - og fikk den!

Jeg er svært stolt av meg selv over å ha tatt det skrittet fremover, men det var en tøff prosess i samtaler med ny arbeidsgiver, da jeg ble sterkt konfrontert med at jeg fremstår som noe sjenert og forsiktig av meg. Det er en litt utadvendt stilling, nemlig.

I ettertid har jeg også fått rimelig klar melding fra en autoritetsperson i denne bransjen, om at jeg virkelig må jobbe med selvtilliten min og at man stiller seg noe skeptisk til om jeg i det hele tatt vil duge til denne typen stilling, spesielt når det gjelder å kunne bygge relasjoner. Faglig er jeg mer enn sterk nok.

Vel ... det øker ikke akkurat selvfølelsen min å få høre sånt. :sukk:

Akkurat nå har jeg på følelsen av at de rett og slett angrer på at de i det hele tatt ansatte meg. I tillegg sitter gammel arbeidsgiver og håper at jeg mislykkes (det virker i hvert fall slik).

Det siste jeg ønsker nå, er å falle enda dypere ned i selvmedlidenheten. Da går det jo i hvert fall galt.

Hva gjør jeg med meg selv nå, noen gode råd?

Andre som har erfaringer å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har over flere år slitt med en leder som bedriver systematisk tilsidesetting og usynliggjøring av kunnskapsrike og ressurssterke kvinnelige ansatte. Som med flere før meg, har selvtilliten min snart nådd bunnivået.

Endelig tok jeg derfor mot til meg, og søkte drømmejobben i et annet firma - og fikk den!

Jeg er svært stolt av meg selv over å ha tatt det skrittet fremover, men det var en tøff prosess i samtaler med ny arbeidsgiver, da jeg ble sterkt konfrontert med at jeg fremstår som noe sjenert og forsiktig av meg. Det er en litt utadvendt stilling, nemlig.

I ettertid har jeg også fått rimelig klar melding fra en autoritetsperson i denne bransjen, om at jeg virkelig må jobbe med selvtilliten min og at man stiller seg noe skeptisk til om jeg i det hele tatt vil duge til denne typen stilling, spesielt når det gjelder å kunne bygge relasjoner. Faglig er jeg mer enn sterk nok.

Vel ... det øker ikke akkurat selvfølelsen min å få høre sånt. :sukk:

Akkurat nå har jeg på følelsen av at de rett og slett angrer på at de i det hele tatt ansatte meg. I tillegg sitter gammel arbeidsgiver og håper at jeg mislykkes (det virker i hvert fall slik).

Det siste jeg ønsker nå, er å falle enda dypere ned i selvmedlidenheten. Da går det jo i hvert fall galt.

Hva gjør jeg med meg selv nå, noen gode råd?

Andre som har erfaringer å bidra med?

Du sitter jo egentlig inne med svaret selv; du er faglig sterk, men at du må jobbe med selvtilliten.

Autoritetspersonen sa jo at du har det faglige på plass. Forstår imidlertid at det er vanskelig å bygge opp en dårlig selvtillit, men vil du opp og frem i denne bransjen, ser det ut som om dette er eneste utvei.

Du skriver at du har blitt dårlig behandlet av tidligere arbeidsgiver, og at vedkommende gjorde at du følte deg mislykket. Når en autoritetsperson påstår du er mer enn faglig dyktig nok, er det jo tydelig at du "kan sakene" dine.

Hvis jeg var deg, ville jeg satt opp en liste over oppgaver jeg utførte bra. Samtidig ville jeg satt opp en liste over komplimenter jeg hadde fått av andre. Etterpå ville jeg sammenlignet listene. Antakeligvis vil du se at din liste er mye kortere enn den andre listen, og da bør du begynne å tenke litt; gir en virkelig komplimenter til folk som ikke er dyktige? Jeg gjør i alle fall ikke det, og det gjør antakeligvis ikke du heller.

Rom ble ikke bygget på en dag, men du kan begynne i det små. Se positivt på arbeidet du utfører, og be gjerne om innspill fra kolleger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Dersom du har fått en sjef med pisk, svar konkret på det de spør om og vil ha. Får du beskjed om at du ikke har selvtillit nok bør du kanskje ikke unnskylde deg, forklare at det ikke er tilfellet, eller gå i forsvarsposisjon. Dersom det forventes at du skal skape nettverk må du nesten gå i gang med det og lage deg mål og resultater.

Finn ut av hva de vil ha. Og lever det. De må også tåle at du behøver noe tid på å bli kjent med kravene til deg og den nye jobben. Så usympatiske kan de vel ikke være at de tror du er superansatt fra dag 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ansette noen i en stilling er ikke noe et firma tar lett på, så du hadde nok ikke blitt ansatt om ikke firmaet hadde tro på at du kunne klare jobben. Du har kanskje ikke utviklet deg like raskt som de hadde håpet på (dette er individuelt), men det betyr ikke at du ikke har potensiale. Du sier dette er en utadvent stilling, og du er sjenert og forsiktig. Hvordan trives du med de nye arbeidsoppgavene dine? Føler du at du mestrer dem eller er på vei til å gjøre det? Dersom du trives og har god kontroll, vil jeg si at det bare er å fortsette som du gjør og legge enda mer vekt på å utvikle deg som person til å bli mer utadvent. Dette tar tid, og det bør firmaet ha forståelse for.

Hvis du derimot absolutt ikke trives i denne typen stilling selv etter innkjøringsperioden, må du kanskje ta opp til vurdering om du faktisk passer i stillingen. Men det tror jeg du gjør! Utfordre deg selv, gjør litt mer enn du tør, med dine kunnskaper vil firmaet raskt se hvilken ressurs du egentlig er.

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Trådstarter her:

Oik, jeg ser at jeg kanskje har vært litt uklar mht situasjonen. Jeg har nemlig ikke begynt i ny jobb ennå, sitter fortsatt i oppsigelsestid i gammel jobb.

Kanskje derfor jeg har litt ekstra vondt i magen, siden ikke jeg helt vet hva som egentlig venter meg. :sjenert:

Takk for gode innspill, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Da er det kanskje lurt å ikke behandle problemer som ikke eksisterer. De som ansatte deg vet sannsynligvis hva de gjorde i gjerningsøyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det kanskje lurt å ikke behandle problemer som ikke eksisterer. De som ansatte deg vet sannsynligvis hva de gjorde i gjerningsøyeblikket.

Siterer denne!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...