Mischa Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Har nettopp gått til innkjøp av Nigella Lawson sin 'How to be a domestic goddess" - kjøpte den på amazon så den er ikke oversatt. Ser at nesten alle oppskriftene hennes inneholder Self-rising cake flour.. Finnes det noe tilsvarende i Norge? Skjønner ikke helt hva det er.. mel med bakepulver eller? Eller er det noen som har boken i norsk utgave og som vet hva de har oversatt det med?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Jeg mener det er mel med bakepulver i, har også sett det i engelskspråklige kokebøker. Det er trolig like greit å bruke vanlig finbakstmel og normale mengder bakepulver - mer utfyllende råd enn det kan jeg dessverre ikke gi, da jeg ikke er noen bakegudinne selv
Arkana Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Ja, self-raising flour er mel allerede tilsatt bakepulver. Jeg har bøkene hennes på engelsk, så jeg vet ikke hva de kaller det på norsk. Men jeg har uansett bakt flere av kakene hennes og jeg bruker som gjesten foreslår bare vanlig hvetemel og "normal" mengde bakepulver og det går alltid helt fint.
Bokormen Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Fillern, jeg leste AKKURAT en oppskrift på hvordan man kunne lage self-rising flour et eller annet sted, men husker ikke hvor... Det er jo hvetemel + bakepulver (og egentlig litt salt og...), men husker ikke forholdet som ble oppgitt. Men uansett, jeg fant en oppskrift på det på nettet, som ikke er den samme jeg har sett før, men allikevel Her er den.
Bokormen Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 JO! Nå kom jeg på det Leste det i Kjøkkentips, av Ingrid Espelig Hovig, og der står det: Hva er self-rising flour? Har du støtt på dette uttrykket i amerikanske bakeoppskrifter? "Self-rising flour" vil si at melet er tilsatt bakepulver. Du kan lage det selv ved å blande 450 g hvetemel med 1 ts salt og 1 ss bakepulver. Bland ingredisensene godt sammen og oppbevar i en lufttett beholder. Sikt alltid melet før bruk. Men, det aller enkleste er å bruke 1 ts bakepulver pr 150 g hvetemel i amerikanske oppskrifter, så slipper du å ha rester av "self-rising flour" stående.
gard Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Hei I Stavanger har self-rising flour vært til salgs i enkelte butikker. Det er spesielt på Ultra samt på gamle Middleton (nå Rimi på Tasta) som har hatt dette til salgs.
Mischa Skrevet 20. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2007 Hei I Stavanger har self-rising flour vært til salgs i enkelte butikker. Det er spesielt på Ultra samt på gamle Middleton (nå Rimi på Tasta) som har hatt dette til salgs. takk for tips! det hender jeg er på ULTRA, så se etter det neste gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå