Gå til innhold

For stor for julegave?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Til min store forbauselse fikk jeg spørsmål fra min bror om jeg ville at han m.fam skulle kjøpe julegave til min datter i år, eller om hun var for stor. Vi er en liten familie og det har aldri falt meg inn at man skal slutte å kjøpe til sine nieser/nevøer. Dersom hun ikke får vil hun være den eneste i familien som ikke får. Søsknene er mindre og vi voksne gir jo til hverandre...

Er dette normalt? Jeg ble veldig overraska og faktisk ganske lei meg... Litt sart kanskje, ja...Svarte iallefall at de måtte avgjøre selv om hun skulle få noe av dem, fordi de jo skulle ha lyst til å gi..

Hva ville DU sagt?

Man blir aldri for stor til julegaver, ville jeg sagt!

Jeg får fremdels julegaver av mine tanter og onkler, men bursdagsgave får jeg ikke fra alle lenger (men jeg fikk til jeg var sånn 25, da!)

Derimot blir det ikke like store dyre gaver som når vi var små.

Siden dere har liten familie synes jeg det er han som er sær, men hadde han hatt 30 nevøer og nieser kunne jeg forstått det.

Jeg synes du svarte ham på den enste måten man kan på et så teit spørsmål, og jeg ville også blitt lei meg på din datters vegne hvis jeg var deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er niesa mi så lita at det ikke er aktuelt på mange år ennå, men jeg får fremdeles gave hos mine onkler og tanter. Alle sammen, når jeg tenker over det. Og jeg er 24 og gift... Mamma gir til mine fettere og kusiner, og barna deres. Det blir bare småtteri, men det er en liten oppmerksomhet under treet. Som oftest noe hjemmelaget.

Mannen får ikke gaver hos sin onkel og tante, de sluttet da han ble samboer som 25åring. Grensa deres går ved etablering av eget hjem. Mannens mellomste bror fikk i fjor, da var han 25 og fremdeles singel.

Jeg synes det er naturlig at man lager en avtale på dette dersom man har stor familie. Vi har veldig liten familie, så jeg tror ikke det blir aktuelt hos oss. Når man er fylt 18 er det ikke så ille å slutte å gi gaver, men det er greit å ha avtalt det på forhånd. Husker at jeg ikke fikk gave hos mammas tante da jeg var 18, mens broren min fikk.

Skrevet

I vår familie er det tradisjon å gi "ungene" julegaver til de fyller 30.

Skrevet

Kusinene mine sluttet å få gaver når de var atten.. Samme gjorde meg og broren min, derimot får jeg og broren min gaver som er mer verdt etter det..

Skrevet

Her praktiseres det forskjellig ettersom hvem som er foreldre til oss barn.

Har selv aldri tenkt å slutte å gi gave til min ene tante og onkel, vi er mye sammen og derfor gir jeg også gave. De andre tantene og onklene mine har aldri fått gave. Samme med etterkommere av disse.

Om min bror noen gang får barn skal disse barna få julegave til den dagen jeg selv ikke er i stand til å skjønne at det er jul :)

Skrevet

Om man ikke har en kjempe- stor familie, eller kjempe- dårlig råd, så ser jeg ingen grunn til å slutte å kjøpe julegaver til noen.... Dessuten; julegaver handler ikke (eller burde ikke handle) om penger. Det ER faktisk tanken som teller....det å vite at noen setter pris på deg, og husker på deg i julen.

Jeg setter pris på julegaver på en helt annen måte nå, enn da jeg var liten...verdsetter det mer, og er virkelig takknemlig. Så tror ikke det spiller noen rolle om man er 5 eller 15.

Nei, synes julegavetradisjonen er en flott tradisjon jeg...kan aldri (om jeg ikke kommer i skikkelig økonomisk uføre) falle meg inn å ikke kjøpe julegaver til noen i familien. Det er vel kjøpepresset, og presset om dyre gaver som har medført at (etter denne tråden å dømme) en god del slutter å kjøpe julegaver til nieser og nevøer etter konfirmasjonen. Synd, synes jeg...... er jo en flott anledning til å vise mennesker som betyr mye for en, at man er glad i dem. Men for all del, dette er jo individuelle valg.

Gjest prestekrage
Skrevet

Slik har det blitt hos oss.

Vi har fått "store" gaver fra tanter/onkler frem til vi selv har fått barn.

Nå som to av oss søskenbarna (vi er bare 6) har fått egne barn vies oppmerksomheten til de små, mens vi får en "liten hilsen" (forex lys og servietter).

Forex julen 06; Søsteren min fikk gavekort klær 300.- . Datteren min fikk klær. Jeg fikk en "pyntedings".

Skrevet

Vi gir til nieser og nevøer er konfirmert. Greit å avtale på forhånd slik at alle vet hva som "gjelder".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...