Gå til innhold

For stor for julegave?

Anbefalte innlegg

Gjest forundret
Skrevet

Til min store forbauselse fikk jeg spørsmål fra min bror om jeg ville at han m.fam skulle kjøpe julegave til min datter i år, eller om hun var for stor. Vi er en liten familie og det har aldri falt meg inn at man skal slutte å kjøpe til sine nieser/nevøer. Dersom hun ikke får vil hun være den eneste i familien som ikke får. Søsknene er mindre og vi voksne gir jo til hverandre...

Er dette normalt? Jeg ble veldig overraska og faktisk ganske lei meg... Litt sart kanskje, ja...Svarte iallefall at de måtte avgjøre selv om hun skulle få noe av dem, fordi de jo skulle ha lyst til å gi..

Hva ville DU sagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har stor familie er det nok vanlig å slutte å gi når barna blir litt større. Hvis man har 10 nevøer og nieser blir det ganske mye etter hvert. Penger, men også mye stress med å finne noe spennende og unikt til alle sammen. Hvis man, som meg, er student i tillegg, så bader man jo ikke akkurat i penger...

Skrevet

For meg er det ikke normalt. Gir enda til alle mine tantunger, 2 av de er nå gifte med egen familie, men en liten ting blir det likevel, men vi slutter med bursdagspresanger når de er konfirmert, eller i den alderen., Men dert har jo vi noe rart da..niesene til min mann (tvillinger) fikk burdagspresang hos oss til de var 15-16, mens mine to yngste på 9 og 14 knapt nok noensinne har fått bursdagspresang av tanten og onkelen på den siden

Skrevet

I vår familie stoppet man etter konfirmasjonen, det var likt for alle. Nå er det bare to unger igjen og de får litt mer, men de har fattige foreldre så derfor vil vi gjøre litt ekstra stas på dem :)

Skrevet
Hvis man har stor familie er det nok vanlig å slutte å gi når barna blir litt større. Hvis man har 10 nevøer og nieser blir det ganske mye etter hvert. Penger, men også mye stress med å finne noe spennende og unikt til alle sammen. Hvis man, som meg, er student i tillegg, så bader man jo ikke akkurat i penger...

Men det trenger jo ikke være så mye, et hånkle, dusjsepe, noen fine sokker eller noe noe slikt, det er ikke mengden det kommer an på, en liten oppmerksomhet under juletreet får i alle fall alle mine 9 tantunger

Skrevet

Syns det er lurt å begrense gavehaugene og forbruket også i julen. Vi har alltid hatt konfirmasjonen som grense, og det går veldig greit. Det er jo likt for alle. Man får jo fremdeles gaver fra søsken og foreldre. Det er ingen som savner det billige smånipset fra tante Magda som bare blir liggende i en krok og støve ned, og etterhvert kastet.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg noengang kommer til aa slutte aa gi julegave til mine nevoer. Den tanken er fjern! Og jeg er ogsaa fattig student, men akkurat de prioriteres. Men det blir nok slik at gavene blir rimeligere etterhvert som de blir voksne, saa det blir mer for aa gi oppmerksomhet til noen man har hatt et naert forhold til i mange aar.

Derimot, saa har ikke vi faatt gaver av vaare onkler paa den ene siden etter at vi ble voksne, mens jeg tror vi fremdeles faar en liten gave av en tante, men hun har vi hatt et naerere forhold til i oppveksten.

Skrevet

I vår familie har det vært slik at man sluttet å gi jule og bursdagsgaver ved konfirmasjonsalder, men om det er flere søsken så har alle fått til den siste er konfirmert (gjelder selvfølgelig ikke for de med attpåklatt). Det synes jeg er helt forståelig, for vi er vel 20 søskenbarn til sammen minst på begge sider. Men jeg skjønner ikke hvorfor man da skal drive og gi gaver til søsken heller, jeg da. Greit nok med bursdagsgaver på runde dager, men i min familie har foreldrene mine sluttet å få/gi julegaver til søsken. Vi er en stor familie da. Moren min har 7 søsken. Det stiller seg litt annerledes med mannen min og meg, synes jeg. Siden vi kun har én søsken hver.

Skrevet

I vår familie har de tantene og onklene som vi har lite kontakt med sluttet å gi gaver til nevøer og nieser da vi var rundt 18-20. Det synes jeg er helt greit. Jeg tror kanskje de sluttet å gi til hele søskenflokken samtidig, kanskje da den yngste var rundt 18? Dersom man har endel kontakt og har lyst og råd til å gi gaver er det selvsagt hyggelig og fint, men jeg skjønner at noen ikke ønsker det lengre når de f eks begynner å få egne barnebarn, svigerbarn osv som det kanskje er mer naturlig å gi gave til.

Mine onkler og tanter har alltid vært flinke til å kjøpe fine gaver, men om man ikke kjenner hverandre så godt lengre føler jeg at det blir mer plikt enn lyst å "finne på" et eller annet... Voksne nevøer og nieser har dessuten ofte mye av det de trenger, men nå vet jeg jo ikke alderen på trådstarters datter eller hvor godt hun kjenner onkelen sin :)

Skrevet

Før gav vi julegaver og bursdagsgaver til alle. Men nå gir vi bare til de er 18 år (til fetter og kusiner og tanter og onkler) om gaven ikke er dyr så koster det en del å sende dem. Fikk virkelig se det da vi sendte alle gavene samtidig i fjord, det kom på over 1200 kr, bare i frakt! Familien er godt sprett rundt..

Skrevet

Hos oss gir vi julegave til nieser og nevøer fram til de blir konfirmert. Etter det får de kun hvis vi feirer sammen med de. Fungerer helt fint det.

Skrevet

Vi gir bursdagsgaver og julegaver til våre nieser og nevøer er 18 år. Vi har begge ganske store familier så derfor har vi blitt enige om dette.

Skrevet

Hos oss får alle. Vi er en ganske liten familie, og alle bor i samme kommune(bortsett fra meg, men jeg reiser jo hjem i feriene, og mamma bor forresten i nabokommunen, men det er snakk om sandnes og stavanger..du merker det omtrent ikke en gang, kun at post stedet er annerledes)

Jeg har 1 søskenbarn på mamma's side, og 6 på pappa's side.

Så tilsammen på pappa's side så er vi 10 unger som får gaver, og på mamma's side er vi 7 unger..( haha, 6 av de kommer fra en og samme familie, altså der hvor jeg kommer ifra :fnise: )

Skrevet

Jeg tviler på at vi kommer til å slutte å kjøpe gaver til nevøer og nieser (kanskje hadde saken stilt seg annerledes hvis vi hadde gigantiske familier og/eller dårlig råd). Men så lenge vi ikke har egne barn bruker vi nok en del mer på dem enn vi kommer til å gjøre etterhvert, jeg ser for meg at det blir mer symbolske gaver ettersom de blir eldre/voksne. Jeg har forøvrig aldri fått julegaver av mine tanter og onkler annet enn de få gangene de har feiret med oss, og har aldri tenkt over det egentlig.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg helt sikkert hadde kjøpt gaver til mine nevøer og nieser mye lengre enn de var komfirmert ja.... :sjenert:

Skrevet

I min familie er det egentlig vanlig å slutte med gaver når barna blir konfirmert. Dette fordi både min mor og far har mange søsken, som igjen har mange barn. (Jeg har nesten 30 fettere og kusiner, som igjen har to-tre barn)

Jeg har brutt den tradisjonen ved å fortsette å gi tantebarna mine gaver, selv om de begge er myndige.

Og det tenker jeg fortsette med, siden de vil være de eneste tantebarna jeg vil få...

I mannens familie slutter de å gi gaver til når "barna" får barn selv. Da er de som voksne å regne, og får kun en liten oppmerksomhet. (Blomst, konfekt, såper eller lignende)

De har også en grense på 150 kroner pr familie pr barn, noe som fører til at flere ofte går sammen for å kjøpe en større gave i stedet for flere små.

Denne tradisjonen har jeg overført til min familie (tanter, onkler og de søskenbarna jeg har god kontakt med)

Skrevet
Hos oss gir vi julegave til nieser og nevøer fram til de blir konfirmert. Etter det får de kun hvis vi feirer sammen med de. Fungerer helt fint det.

Vi er en stor familie og har også alltid hatt det slik.

Selv kommer jeg ikke til å videreføre denne tradisjonen, men det er helst fordi jeg selv er enebarn og sambo har bare to søsken. Regner med at det ikke kommer til å bli så mange nevøer/nieser at det skal være noe problem å gi gaver til alle sammen. Men, hadde det ligget i kortene at jeg skulle fått like mange nevøer/nieser som mamma/pappa så hadde jeg nok gjort det på samme måte.

Skrevet

Vi slutter og å kjøpe julegaver til våre nieser og nevøer etter at de er blitt konfirmert. Sånn har det alltid vært.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Til min store forbauselse fikk jeg spørsmål fra min bror om jeg ville at han m.fam skulle kjøpe julegave til min datter i år, eller om hun var for stor. Vi er en liten familie og det har aldri falt meg inn at man skal slutte å kjøpe til sine nieser/nevøer. Dersom hun ikke får vil hun være den eneste i familien som ikke får. Søsknene er mindre og vi voksne gir jo til hverandre...

Er dette normalt? Jeg ble veldig overraska og faktisk ganske lei meg... Litt sart kanskje, ja...Svarte iallefall at de måtte avgjøre selv om hun skulle få noe av dem, fordi de jo skulle ha lyst til å gi..

Hva ville DU sagt?

Jeg husker ikke når jeg ikke lenger fikk gaver fra tanter og onkler, men det skjedde nok engang i ungdomsskolealder. Et par bor nært slik at vi har hatt mye kontakt, de sluttet ikke å gi. De voksne søsknene gir hverandre gave, men slutter altså stort sett å gi til hverandres barn. Jeg er glad jeg ikke skal vri hodet mitt for å finne på gaver til tanter og onkler i all evighet :jepp:

Skrevet

Her får nevøer og nieser gaver uavhengig av alder. Eneste jeg regner med er at når de blir voksne så blir ikke gavene så dyre lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...