Gjest Gjest Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Jeg trodde det var slik at program er britisk engelsk og programme amerikansk. Men her om dagen så jeg programme i en britisk avis. Hva er riktig her?
Gjest Morgan le Fay Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Du har tatt feil; "programme" er den britiske stavemåten, "program" den amerikanske.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Jeg kan forsåvidt forstå forvirringen, for de fleste briter holder seg til "program" de også....
Meaty Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 I Storbritannia brukes ordene sånn: Programme er en folder, som f.eks et fotballprogram eller teaterprogram. Program er f.eks. tv-program eller dataprogram.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 I Storbritannia brukes ordene sånn: Programme er en folder, som f.eks et fotballprogram eller teaterprogram. Program er f.eks. tv-program eller dataprogram. Stort sett enig, men programme var opprinnelig det eneste korrekte når det gjaldt tv-program, og det brukes fortsatt mye. I konservative sirkler brukes det konsekvent.
tineline Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 "Programme" brukes også i forbindelse med en struktur, som et partiprogram eller et studierprogram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå