Gå til innhold

Til Astra


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei. Jeg så i bryllupsdiskusjonen at du skal gifte deg i Hobøl kirke. Den var utrolig flott. Jeg driver litt med slektsgranskning og har en gren fra Hobøl og har derfor trålet kirkeboka derfra, men jeg var ikke klar over at kirken var så gammel og innholdsrik.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk, B. for skryt av kirka. Den er bygdas store stolthet (det er ikke så mange andre praktbygg å ta av icon_smile.gif).

Jeg er døpt og konfirmert i Hobøl kirke og mange i slekta ligger begravet på kirkegården der, så jeg føler en veldig tilhørlighet til kirka, selvom jeg ikke er blant benkesliterene...

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken slekt i Hobøl er du i slikt med? Som mange andre små steder kjenner "alle" hverandre...

Har funnet kirkebøker fra Hobøl på nettet, men regner med at du kanskje har vært her før?

Hvis du er registrert på KG, kan du jo sende meg ei personlig melding, hvis du ikke vil svare her icon_smile.gif

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er lenge siden slekta mi bodde i Hobøl for å si det sånn. Det er en gren fra ca 1800 og bakover i tid som er derfra. Men det var ganske artig da jeg fant de søkbare kirkebøkene og fant hele stamtavla der. "Mine" flyttet inn til Oslo for å jobbe ved industrien på Sagene i begynnelsen av 1800-tallet. Men så vidt jeg forstår kom de fra den nordre delen av Hobøl. Noen navn jeg kommer på i farta er Blixland, Geteberg og Tomter.

Så vidt jeg forstår har ikke Hobøl utgitt noen gårdshistorie ennå, men jeg lever i håpet.....

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen!

Bliksland og Tomter er fortsatt gårder i Hobøl. Geteberg kjenner jeg ikke til. Både Bliksland og Tomter ligger nord i kommunen (Tomter) som er det største tettstedet.

Hobøl historielag har gitt ut et 4 binds historieverk, der de fleste gårdene er med. Disse kan du nok låne på biblioteket på Tomter (evt på et større bibliotek i Oslo) eller ta kontakt med Hobøl Historielag.

Ellers vil jeg anbefale boka om Østfolds gårder, der du kan se bilder av gårdene i Hobøl kommune med noe info om hver enkelt gård.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Historeboka til Hobøl er jeg kjent med, men den er ikke en bygdebok i tradisjonell forstand og inneholder dessverre ikke gårds- og slektshistorien. Hvis det ikke har kommet et nytt bind siden sist da icon_wink.gif Det er en stund siden jeg har sett i den.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det har kommet noen bøker etter historieverket. Dette kom ca 1995 - 2000...

Uansett kan det være lurt å snakke med historielaget -de kan mye om mye!

Lykke til og God helg icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...