Gå til innhold

Er jeg sær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som ikke vil at katten min tigger og fores ved middagsbordet, ligger i sengene våre og sitter i vinduskarmene?

Får stadig høre; "stakkars pusen din.. får den virkelig ikke lov å sove i sengen din?" osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt sær er du nok. Jeg hadde elsket å ha katten i senga, men tør ikke pga. allergi. Tigging ved matbordet er ikke-eksisterende, men hvis det er snakk om sikling og mjauing under middagen hadde jeg ikke giddet. Det er uansett enkelt å trene bort.

Når det gjelder å sitte i vinduskarmen så syns jeg det finnes grenser for hvor hvor mye man skal begrense utfoldelsen til et stakkars kjæledyr. Hvorfor skal ikke katten få se ut av vinduene? Hadde ikke trivdes uten vinduer jeg, det tror jeg ikke katten gjør heller. Selv om han får oppleve verden utenfor hver dag.

Skrevet

Mitt katt tigger heller ikke ved bordet, han er faktisk ganske uinteressert i "menneskemat" og stjeler heller aldri mat. At mange ikke vil ha katten i senga skjønner jeg egentlig også, selv om min får lov ligger han helst i fotenden og ikke i ansiktet mitt.

Men at katten ikke får sitte i vinduskarmen, det er ganske sært ja. Hvorfor skal ikke katten få lov til det?

Skrevet

Ang. det å nekte katten å sitte i vinduskarmen; katten min er diger(er nesten ikke plass til han i vinduskarmen) og klumsete.

Han har revet ned og knust et x antall gjenstander.

Jeg liker å ha det litt koselig rundt meg jeg da, så å rydde bort alt jeg har i vinduskarmene pga katten er uaktuelt.

Grunnen till at jeg ikke vil ha han i senga er pga alle kattehårene.

(Han røyter MYE)

Ellers får jeg vel nevne at katten har et kjempestort klatrestativ og han får ligge i sofaen, stoler osv, så jeg synes ikke så veldig synd på han.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg synes ikke du er sær. Godt å se en katteeier som for en gangs skyld har litt regler for katten sin. De fleste katteeiere har en lei tendens til å la kattene styre som de vil.

Skrevet

Syntes ikke du er spesielt sær nei, våre katter tigger heller ikke ved bordet..får ikke sove i sengen vår, men det hender de sover i ungene sine senger..

Skrevet

Nei, du finnes ikke sær! Jeg har oppdratt alle 3 kattene mine og de oppfører seg eksemplarisk. Det har aldri noensinne forekommet at de har klort på sofaen min, de er ikke på kjøkkenbenken (hygiene) og jeg orker ikke kattehår i sengen. Mine katter har det bra med seg selv fordi de har klare regler de vet å rette seg etter, jeg behøver ikke kjefte og det skaper trygghet for kattene. Tror ikke det er særlig kult for verken hunder eller katter med eiere som er inkonsekvente, det skaper bare forvirring. Jeg begynte med oppdragelse da de var kattunger, så jeg har ikke behøvd å jobbe særlig hardt for dette, bare vært konsekvent fra starten av.

Man er konsekvente med hunder, men ikke katter? Ellers takk, jeg vil ikke ha kattehår i maten...

Skrevet

Katten sover i sengen ofte... Han har et eget "kosepledd" som han elsker å sove på. Synes ikke det er et problem.

Vinduskarmene har han også fri tilgang til, rett og slett fordi vi ikke har noe nipsnaps stående i vinduskarmen, og han kan bruke timesvis på å "snike" på fugler/smådyr i vinduet.

Tigging ved matbordet derimot er :nei: .

Over til spørsmålet: nei, du er vel ikke spesielt sær. Men jeg må tenke meg at det er fryktelig vanskelig å holde katta unna vinduskarmen.

Gjest Gjest_inka_*
Skrevet

Katten min gjør som han vil!

Han tigger ikke ved bordet.

Han sover ikke i sengene for han har sin egen plass som han tydeligvis liker veldig godt.

Han går ikke påbenker eller bord.

Han sitter ikke i vinduskarmen.

Ingen regler på katta her i gården!

Katten kommer og går som den vil! :katt:

Skrevet

Jeg har heller ingen "regler" for katta, utenom at hun ikke får gå på benkene, jeg trenger ingen andre regler. Hun tigger ikke ved matbordet, om hun kommer å sover sammen med meg gjør ingenting, men som oftest er døren lukket og hun går til barna istedenfor.

Jeg har rydda plass til henne i kjøkkenvinduet. I de andre vinduene er det så mye planter at hun selv ikke finner det spennende å være der. Hun klorer ikke på noen møbler.

Jeg har ikke gjort noe for å "oppdra" henne, hun er sånn. Slik var den forrige katten vi hadde også.

Skrevet

Men forresten kanskje jeg skulle svare på spørsmål til TS :ler:

Jeg synes kanskje litt synd på katten som ikke har et vindu å sitte i. Men at du er sær eller noe, det synes jeg ikke. Katten har det sikkert kjempefint og så lenge begge to har det så er vel alt som det skal være? :)

Skrevet

Jeg synes du er litt sær, men det er jo du som må gjøre som du føler best, så lenge katten ikke lider av det. Vi har to katter. De sover i sengen vår og i gjestesengen, sofaene, diverse stoler og overalt ellers hvor det passer dem. De går ikke på bordene, men det hender den eldste sitter i sofaen ved siden av oss de få gangene vi spiser i stuen og ser etterlengtet på maten (hun mjauer ikke, og tigger aldri når vi spiser ved bordet og stjeler aldri mat). Vinduskarmene er det selvsagt fri tilgang til, de elsker å studere utelivet (selv om vi har kattedør og de er utekatter). Kattene våre har på ingen måte tatt styringen (de vet f.eks. godt at de ikke får klore andre steder enn på stativene og at spisebord og kjøkkenbenker er off limits), vi ser bare ikke poenget med en rekke urimelige regler enkelte katteeiere har.

Skrevet
Over til spørsmålet: nei, du er vel ikke spesielt sær. Men jeg må tenke meg at det er fryktelig vanskelig å holde katta unna vinduskarmen.

Overhodet ikke :wink:

Katten min er faktisk veldig lydig :)

Skrevet

så hvordan får man katten til å ikke henge på benken, tigge og være på bordet?

våre katter har alle de tre uvanene, og vi har prøvd så godt vi kan. hadde vært fint om vi ikke hadde behøvd å være nazi på ryddingen fordi pusene spiser alt.

De river istykker søppelposene våre så det ligger søppel i halve leiligheten, og her om dagen klarte den eldste pusen å komme seg opp i skapet vårt, som jeg tror er litt komplisert å komme seg opp i :S

Skrevet

Jeg vet ikke hva som vil fungere for deg, men for våre katter har det alltid fungert bra med å bare ta dem vekk og si nei med streng stemme. Det plukker de opp relativt raskt og etterhvert skjønner de hva nei betyr i andre sammenhenger også. Katten til Mamma er imidlertid ikke så lærevillig (eller så er hun en liten rampekatt). Der måtte de fram med sprayflaske med vann for å venne henne av med uvaner.

Gjest vimselot
Skrevet
som ikke vil at katten min tigger og fores ved middagsbordet, ligger i sengene våre og sitter i vinduskarmene?

Får stadig høre; "stakkars pusen din.. får den virkelig ikke lov å sove i sengen din?" osv..

Nei, jeg synes ikke du er sær. Dvs hvis det er en utepus. Er det en innekatt, bør den vel få sitte i vinduet og titte ut?

Katter kan læres til å ikke gå på bordet, og den har jo en egen matskål. Men katter KAN tigge voldsomt om du lager f.eks. fiskemiddag, og det må du godta, men gi aldri noe når du/dere selv sitter ved bordet.

Rangordningen behøver man ikke tenke på ang. katter, så de kan vel få mat før dere spiser, da unngår dere tigging...

Tror ikke katter har behov for å sove sammen med noen, selv om jeg har sett katter som sover tett sammen...de er jo ikke flokkdyr, og har den egne steder å ligge på, må du ikke ha den i senga.

Katter lærer ordet nei ganske raskt og du er ingen dårlig katteholder selv om katten ikke får komme på kjøkkenbenken osv.

Skrevet

våre katter har alle de tre uvanene, og vi har prøvd så godt vi kan. hadde vært fint om vi ikke hadde behøvd å være nazi på ryddingen fordi pusene spiser alt.

De river istykker søppelposene våre så det ligger søppel i halve leiligheten, og her om dagen klarte den eldste pusen å komme seg opp i skapet vårt, som jeg tror er litt komplisert å komme seg opp i :S

Jeg tør banne på at det er innekatter du har.(?) De høres ihvertfall veldig understimulerte ut.

Skrevet
Tror ikke katter har behov for å sove sammen med noen, selv om jeg har sett katter som sover tett sammen...de er jo ikke flokkdyr, og har den egne steder å ligge på, må du ikke ha den i senga.

De fleste katter fungerer som flokkdyr i en familie, og oppsøker noen å sove sammen med om natten. (De som sover om natten vel og merke) Det er ikke naturlig for dem å være utestengt fra flokken sin 8 timer i strekk, så jeg ville gitt tilgang til soverommet dersom jeg kunne.

Skrevet
Jeg tør banne på at det er innekatter du har.(?) De høres ihvertfall veldig understimulerte ut.

Jeg kan med sikkerhet banne på at de er utekatter begge to og får rikelig med mosjon og kos.

Den eldste er "bølla" i huset og prøver som regel å få veslepus til å gjøre nei-ting.

Skrevet
Jeg vet ikke hva som vil fungere for deg, men for våre katter har det alltid fungert bra med å bare ta dem vekk og si nei med streng stemme. Det plukker de opp relativt raskt og etterhvert skjønner de hva nei betyr i andre sammenhenger også. Katten til Mamma er imidlertid ikke så lærevillig (eller så er hun en liten rampekatt). Der måtte de fram med sprayflaske med vann for å venne henne av med uvaner.

"Nei" hadde vært det enkleste, ja. Det fungerer helt til vi snur ryggen til igjen. Oberst hater vann, så det skal nok fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...