Gå til innhold

Kan jeg ringe?


Dorri

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på en jobb i kommunen og har fått brev om at saksbehandlingstiden vil ta 1-1,5 mnd.

Dette er en jobb jeg virkelig har lyst på og jeg er så nysgjerrig om de har startet prossessen med å kalle inn til intervjuer.

Er det uforskammet å ringe dem når jeg har fått dette brevet.

Hva kan jeg evt si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte, sa som deg at jeg var veldig spent, og fikk (for å gjøre en lang historie kort) jobben:-) Engasjement er ikke negativt, men det er antakelig ikke lurt å ringe så veldig mange ganger..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på en jobb i kommunen og har fått brev om at saksbehandlingstiden vil ta 1-1,5 mnd.

Dette er en jobb jeg virkelig har lyst på og jeg er så nysgjerrig om de har startet prossessen med å kalle inn til intervjuer.

Er det uforskammet å ringe dem når jeg har fått dette brevet.

Hva kan jeg evt si?

Hvis du fikk det brevet i dag hvor det står at det er 1-1,5 måneders saksbehndling ville jeg gjerne ventet hvertfall en uke, men så ville jeg gjerne ringt. Som nevnt, å vise engasjement er vel ikke negativt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Jeg forstår ikke at man skal ringe hele tiden...det står opplyst om at behandlingstiden er 1,5 måned. Hvorfor skal man ringe før det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at man skal ringe hele tiden...det står opplyst om at behandlingstiden er 1,5 måned. Hvorfor skal man ringe før det?

For å vise at man virkelig virkelig er seriøs og interessert i å få jobben. Som flere sier, engasjement er bare av det gode! Men såklart, man bør ikke ringe ned kontoret - én gang holder :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Julie

Det er vel smak og behag da...selv gidder jeg aldri å ringe før jeg hører noe fra arbeidsgiveren/rekruttereren. Hvis de ikke klarer å se via søknad og CV at jeg ser interessant ut for dem gidder jeg ikke å mase. Det er mulig jeg kan finne på å ringe i perioden etter intervjuet hvis det går for langt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel litt om å skille seg ut fra mengden også.

Mange som vil ha kremjobben, ikke dumt å være litt anderledes på en engasjert måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel litt om å skille seg ut fra mengden også.

Mange som vil ha kremjobben, ikke dumt å være litt anderledes på en engasjert måte.

Og dette vet også potensielle arbeidsgivere at folk ønsker å gjøre. Dermed blir det fort negativt om man åpenbart ringer bare for å "vise seg fram" og uten å ha noe konkret og fornuftig å spørre om, eller spør om ting som står tydelig skrevet i annonsen eller på annen måte burde vært kjent allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vise at man virkelig virkelig er seriøs og interessert i å få jobben. Som flere sier, engasjement er bare av det gode! Men såklart, man bør ikke ringe ned kontoret - én gang holder :lur:

Om det er tre hundre søkere og alle ringer en gang så er det ikke positivt å ringe som nr 289 nei.

Handler vel litt om å skille seg ut fra mengden også.

Mange som vil ha kremjobben, ikke dumt å være litt anderledes på en engasjert måte.

Man skiller seg ikke positivt ut fra mengden om man ringer og spør om noe som allerede er opplyst. De fleste av oss kan vel klare oss uten tulletelefoner som kaster bort arbeidstiden vår vel?

Som Arkana sier så man man spørre om noe som ikke er opplyst eller om man selv vil opplyse om noe som ikke er kjent i søknad el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tre hundre søkere og alle ringer en gang så er det ikke positivt å ringe som nr 289 nei.

Man skiller seg ikke positivt ut fra mengden om man ringer og spør om noe som allerede er opplyst. De fleste av oss kan vel klare oss uten tulletelefoner som kaster bort arbeidstiden vår vel?

Som Arkana sier så man man spørre om noe som ikke er opplyst eller om man selv vil opplyse om noe som ikke er kjent i søknad el.

Man kan ringe for å spørre om de har mottatt søknaden. Det synes jeg er ok. Men selvfølgelig ikke noe som allerede er opplyst i stillingsutlysningen eller på firmaets nettsider. Det tar seg ikke godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ringe for å spørre om de har mottatt søknaden. Det synes jeg er ok. Men selvfølgelig ikke noe som allerede er opplyst i stillingsutlysningen eller på firmaets nettsider. Det tar seg ikke godt ut.

Ts har jo mottatt skriftlig bekreftelse på at søknaden er mottatt og samtidig fått beskjed om hvor lang behandlingstiden er.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har jo mottatt skriftlig bekreftelse på at søknaden er mottatt og samtidig fått beskjed om hvor lang behandlingstiden er.

Ja, det har du rett i. Da funker ikke den! Men har TS et reelt spørsmål h*n ønsker svar på, synes ikke jeg det er noe i veien forå ta en telefon. Men det må det som sagt være et reelt spørsmål, ikke bare snikk-snakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har du rett i. Da funker ikke den! Men har TS et reelt spørsmål h*n ønsker svar på, synes ikke jeg det er noe i veien forå ta en telefon. Men det må det som sagt være et reelt spørsmål, ikke bare snikk-snakk.

Jeg tror det avhenger litt av hvilken type jobb TS søker på. Som frilansjournalist har jeg i alle fall kun positiv erfaring med å ta kontakt med redaktører og spørre om de har fattet noen endelig beslutning ennå. I sommer brukte f.eks en redaktør veldig lang tid på å ansette sommervikarer. Hadde jeg ikke ringt og forhørt meg om de var ferdig med prosessen snart, hadde jeg gått glipp av et mye bedre alternativ. Så, jeg vil si at det avhenger av hvilken type stilling TS søker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her som dere ser.

Mange fornuftige svar her, men jeg må si at jeg fortsatt er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Stillingen er en konsulentstilling i kommunen og en stilling jeg VIRKELIG har lyst på.

Jeg er redd for ikke å bli valgt ut til et intervju når det er noe jeg har så lyst på som denne stillingen.

Jeg har som skrevet fått brev om at saksbehandlingstiden er 1-1,5 mnd.

Uansett er jeg sikker på at jeg kommer til å rive meg i håret om jeg ikke ringer og kanskje får avslaget i posten.

Det verste er jo om de har bestemt seg for å innkalle meg, men ombestemmer seg om jeg kontakter dem.

(det er vel ingen som gjør det, eller?)

What to do??????

Trenger mer hjelp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...