Gå til innhold

Arb.ledighets trygd e morstrygd?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har mottat morstrygd et par år, og lever nå uten inntekt, da min samboer er den som jobber her..Har jeg noe krav på arbeidledighets trygd ? Har jo hatt inntekt, som trygd..Bortsett fra at jeg jobbet litt i jula, og i fjor sommer...

Noen som vet hvor mye man må ha i inntekt for å få arb ledighets trygd ?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

sorry...

morstrygd er ikke inntekt i den sammenhengen.

Kun arbeisinntekt teller når dagpengegrunnlaget beregnes. Ser nok ut til at du må komme deg ut i jobb ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt nå jeg. altså man jobber. og så får man barn og er hjemme i den perioden, kanskje 2 år med morstygd. og så har man ikke noen rettigheter lenger fordi morstrygd ikke er gangbar på arb.kontoret??

det kan jo ta litt tid før man event får jobb, eller? skal man da sulte i mellomtiden? kan reglene være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hva mener dere med morstrygd? Du kan få fødselspenger i inntil et år! Hvordan kan da noen gå på morstrygd i to år?

Hvis du har hatt arbeid før du går ut i fødselspermisjon og så er arbeidsledig etter at fødselspermisjonen er ferdig vil du normalt ha rett til arbeidsledighetstrygd.

Du vil ikke ha rett til arbeidsledighetstrygd så lenge du ikke er arbeidssøker. Du har ikke rett til trygd for å gå hjemme og ta deg av barna.

Ta kontakt med arbeidskontoret de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er noe av det som er interessant med dette forumet: Det kommer fram så rare holdninger.

Hvorfor har du ikke brukt tiden du har hatt morstrygd (to år!!!) til å skaffe deg jobb istedenfor å bruke tiden på å fundere på hvordan du fortsatt kan få samfunnet (oss andre) til å betale for deg? Ber du personen etter deg i køen på Rimi om å betale for deg også?

Selvom du vil ha arbeidsledighetstrygd virker det ikke egentlig som du har tenkt å få deg jobb siden "det er samboeren som jobber hos oss...". Så får dere leve bare på hans inntekt da, hvis du vil være hjemme.

Skulle likt å vite hva morstrygd er og hvorfor du kan få det i to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, joda; Du kan få arb.ledighetstrygd etter at du har hatt morstrygd. Morstrygd regnes på samme måte som med sykepenger, som regnes som inntekt, du må bare få en bekreftelse av trygdekontoret at du har hatt den morstrygden du har hatt, en form for utstkrift som du tar med deg til arbeidskontoret.

Og for en opplysning til de uvitende her:

Du kan få morstrygd i to år, hvis, du har blitt gravid igjen innenfor det første året du hadde permisjon. Altså hvis du blir gravid tett opptil forrige fødsel. Det er faktisk ikke diskuterbart og kan ikke kritiseres. Mange velger å få barn tett, ifb. med mange grunner, alder, sykdom etc.. Det har ingenting med å snylte på staten å gjøre.

Som en digresjon: Jeg ble sykemeldt i forbindelse med min siste jobb. Jeg ble sykemeldt i oppsigelsesperioden, helt legitimt. Jeg var sykemeldt i 5 måneder etter at jeg avsluttet min jobb. Så ble jeg frisk, men jeg var arbeidsledig. Jeg gikk på arbeidskontoret og meldte meg som arbeidssøker, og fikk da dagpenger fra dag 1 og måtte IKKE vente i 8 uker. Det gjorde ingenting at jeg hadde vært sykemeldt. Sykepenger regnes som inntekt. Morstrygden du får i permisjonstiden regnes som inntekt.

Så jeg håper du fikk litt avklaring.

Lykke til. Allikevel anbefaler jeg deg å søke jobb så fort som mulig. Jeg har nå kommet i jobb igjen, jo lenger det går, jo vanskeligere blir det.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Jeg vet at det teoretisk går an å få fødselepenger to år i strekk. Hvis man skal få fødselspenger i to år i strekk må man bli gravid ca tre mnd etter den første fødselen. Det er det faktisk ikke veldig mange som blir, litt tilfeldig at det var to stk i denne tråden......

Fikk heller ikke intrykk at de var reelle arbeidssøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg startet denne tråden..

Jeg har ikke gått hjemme i to år og ikke gjort noenting ..Har tatt meg av barn og gått skole..

Nå er jeg ferdig med skolen i disse dager, og har lyst til å begynne å jobbe igjen..Men frem til jeg finner meg jobb, er jeg avhengig av penger...

Grunnet til at jeg har mistet morstrygd (overgangsstønad..Du kan få det opp til fire år når man går skole..Ca 7000 i mnd)er at jeg har flyttet sammen med en annen ...

Ikke verre enn det altså..

Så mye frekke folk i dette forumet, at det er jo nesten umulig å legge inn noe, uten at en kommer å er ekkel..

Takker de andre for svar :)

Skal på arb kontoret over helge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...