Gå til innhold

FINNMARK


Noorgie

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tenkt over ordet FINNMARK? Finn er et ord som vel av mange ble brukt nedsettende om samer. Finnmark må vel da være et område som samer bor i. Bør vi gjøre dette navnet mere politisk korrekt.......eller??

Endret av Goggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvist noen ser på navnet Finnmark som politisk ukorrekt så må det stilles spørsmålstegn ved deres politiske innsikt. For et navn kan umulig være politisk betinget. Om jeg har lyst å kalle barnet mitt for Ante, er det politisk ukorrekt? Bare fordi at noen intolerante uopplyste sjeler kan finne på å bruke Ante som et nedsettende navn, fordi det kan forbindes med samer?

Navnet Finnmark blir jo av blant annet naturelskere og villmarksfolk fra hele landet forbundet med mystikk og idyll. Regner med at de som ser på Finnmark som et navn som klinger dårlig "politisk", er ganske sikkert asfalcowboyer som ikke kjenner noe annet liv en det urbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvist noen ser på navnet Finnmark som politisk ukorrekt så må det stilles spørsmålstegn ved deres politiske innsikt. For et navn kan umulig være politisk betinget.

Da har du heller ingen problemer med stedsnavn som Niggermark eller Degoby eller Svartingåsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Finnmark blir jo av blant annet naturelskere og villmarksfolk fra hele landet forbundet med mystikk og idyll. Regner med at de som ser på Finnmark som et navn som klinger dårlig "politisk", er ganske sikkert asfalcowboyer som ikke kjenner noe annet liv en det urbane.

Villmarksidyllen er vel i ferd med å blekne .. for de som ikke er født i Finnmark. Utviklingen går vel i den rettning at "søringer" ( les alle som ikke bor eller har slekt i Finnmark ) blir utestengt fra alt som har med fiske og jakt i fylket.

.. multer snakker jeg ikke om.

Ut over det er vel alle velkommen til å oppleve finnmarksmyggen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du heller ingen problemer med stedsnavn som Niggermark eller Degoby eller Svartingåsen?

Vel vel, et navn er et navn. Om du synes sønnen din kan hete Svartingåsen så værsegod! :ler: Et navn skjemmer ingen sies det, men dine forslag er kanskje litt drøye. Og her blir det litt tøvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksidyllen er vel i ferd med å blekne .. for de som ikke er født i Finnmark. Utviklingen går vel i den rettning at "søringer" ( les alle som ikke bor eller har slekt i Finnmark ) blir utestengt fra alt som har med fiske og jakt i fylket.

.. multer snakker jeg ikke om.

Ut over det er vel alle velkommen til å oppleve finnmarksmyggen. :fnise:

Alle er velkommen til Finnmark, både til halvkilos mygg og åttekilos ørret. Men det er ikke for pyser. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, et navn er et navn. Om du synes sønnen din kan hete Svartingåsen så værsegod! :ler: Et navn skjemmer ingen sies det, men dine forslag er kanskje litt drøye. Og her blir det litt tøvete.

Jeg skal ikke påberope meg å vite hva Gjest har ment, men jeg vil tro at Svartingåsen er et stedsnavn eller til nød et etternavn. Tviler på at Gjest mente det som et fornavn...

Forøvrig syns jeg påstanden om at Finnmark er diskriminerende er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg å vite hva Gjest har ment, men jeg vil tro at Svartingåsen er et stedsnavn eller til nød et etternavn. Tviler på at Gjest mente det som et fornavn...

Forøvrig syns jeg påstanden om at Finnmark er diskriminerende er helt bak mål.

Var liksom et svar som skulle passe til spørsmålet da :korka:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke påberope meg å vite hva Gjest har ment, men jeg vil tro at Svartingåsen er et stedsnavn eller til nød et etternavn. Tviler på at Gjest mente det som et fornavn...

Forøvrig syns jeg påstanden om at Finnmark er diskriminerende er helt bak mål.

Vel, det er ikke min påstand at det er det, men jeg vet at enkelte samer har ment at ordet finn er for dem et skjellsord og at begrepet Finnmark derfor oppleves som negativt. Var faktisk en stor debatt om dette for en del år siden. Skal man da ikke respektere at en del av den samiske befolkningen da føler at begrepet finn er negativt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante Kniker
Vel, det er ikke min påstand at det er det, men jeg vet at enkelte samer har ment at ordet finn er for dem et skjellsord og at begrepet Finnmark derfor oppleves som negativt. Var faktisk en stor debatt om dette for en del år siden. Skal man da ikke respektere at en del av den samiske befolkningen da føler at begrepet finn er negativt??

Det er mange måter å konstruere teoretiske "problemer" på. En av dem er å påstå at det er en logisk sammenheng mellom det negativt ladede ordet "fjellfinne" og navnet på fylket Finnmark. Jeg har bodd i Finnmark noen år, og har aldri verken sett eller hørt noen som mener at Finnmark er diskriminerende.

Jeg kjenner til og med ei dame som liker seg godt på Kjerringøy, uten å mene at det er diskriminerende. Hun er riktignok innvandrer, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det er ikke min påstand at det er det, men jeg vet at enkelte samer har ment at ordet finn er for dem et skjellsord og at begrepet Finnmark derfor oppleves som negativt. Var faktisk en stor debatt om dette for en del år siden. Skal man da ikke respektere at en del av den samiske befolkningen da føler at begrepet finn er negativt??

En del? Som i...5 stykker? Eller hele 10???!

Dette er nok et heller dårlig forsøk på å rettferdiggjøre bruken av ordet neger/negresse, men fakta faen er dessverre at så godt som ingen samer føler seg støtt av ordet Finnmark. Ingen hvitinger heller, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til og med ei dame som liker seg godt på Kjerringøy, uten å mene at det er diskriminerende. Hun er riktignok innvandrer, men likevel...

:fnise:

For de, og kun de, som har lest Populærmusikk fra Vittula: hva slags damer bor det der, tro? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke min påstand at det er det, men jeg vet at enkelte samer har ment at ordet finn er for dem et skjellsord og at begrepet Finnmark derfor oppleves som negativt. Var faktisk en stor debatt om dette for en del år siden. Skal man da ikke respektere at en del av den samiske befolkningen da føler at begrepet finn er negativt??

Nei, jeg tror ikke de føler at finn er negativt i enhver forstand. De kaller seg jo for finner selv, lager finnbiff osv. Lapp er jo også et annet ord, det er også blitt brukt til skjellsord, fordi lapper/samer/finner er blitt skjelt ut endel i årenes løp, de synes vel kanskje selv at det blir litt dumt å skifte navn helt, om man skulle tenke at ordet ikke kan brukes fordi det har vært brukt i negative settinger, så må man kanskje begynne å kalle de for noe helt nytt, slik som lavoufolket :ler: Det blir jo også feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Finnmark er diskriminerende. :fnise:

Kommer fra Finnmark selv, og har ikke tenkt over at det kunne være et diskriminerende navn på et fylke. Nå er jeg imidlertid blitt søring, og har opplevd å bli kalt for både lapp, finne og andre ting, selv om jeg ikke er same, her nede. Jeg kjenner ingen i Finnmark, samer eller ei, som har blitt støtt av Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...