Gå til innhold

Lønnsforhandling


Gjest Lynn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tidligere fått meget godt, (mer enn forventet) betalt som frilansjournalist. Jeg har nå begynt i en mer fast stilling og ble overrasket over lønnstilbudet jeg har fått. Lønnen er, i mine øyne, meget lav og over 20 kroner lavere enn jeg har fått i andre aviser.

Dette er samme lønn som jeg fikk i samme avis, da jeg begynte der som fersk journalist og attenåring. Nå tar jeg bilder selv, har mye relevant praksis, fullført videregående utdanning, og legger inn sakene for desken. Burde ikke dette i seg selv kvalifisere til lønnshopp?

Jeg tror nok jeg vil møte forståelse hos redaktøren min hvis jeg tar opp problematikken, men jeg ønsker tips til hvordan jeg kan ta opp saken på en hyggelig, samtidig seriøs måte?

Jeg ønsker neppe å fremstå som grisk eller utakknemlig, jeg gruer meg nemlig til å ta opp dette temaet. Har aldri klaget på lønn tidligere.

Håper på gode og relevante svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest Julie
Jeg har nå begynt i en mer fast stilling og ble overrasket over lønnstilbudet jeg har fått.

Du har fått et tilbud, du har ikke signert og returnert svar på tilbud ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått et tilbud, du har ikke signert og returnert svar på tilbud ennå?

I utgangspunktet hadde jeg sendt inn arbeidsavtale (m. fastsatt lønn etc.), men i forrige uke fikk jeg telefon av redaktøren min som opplyste om et annet fast vikariat han anså for å være enda mer opitmalt for meg og mine interesseområder. Jeg ringte derfor til den aktuelle redaktøren, forhørte meg om arbeidsoppgavene og må unektlig påstå at dette vikariatet høres enda bedre ut enn det jeg først var blitt lovet. Jeg får større mulighet til å dekke "store saker", og spesialisere meg innen det satsingsområdet jeg ønsker å videreutdanne meg i.

Så langt, så vel... Jeg antok, (her innser jeg at jeg gjorde en stor tabbe) at vedkommende visste jeg hadde vært på huset en stund, og at lønnen jeg hadde avtalt med min tidligere redaktør derfor også gjaldt i dette tilfelle. I det minste antok jeg at de hadde snakket sammen, med tanke på at redaktøren bad meg ringe til den andre redaktøren så snart som mulig.

Med dette utgangspunktet vil jeg derfor anta at det ikke er vanskelig å legge kortene på bordet og få høyere lønn. Men, jeg må unektlig innrømme at jeg er redd for å skape et dårlig inntrykk. Jeg har ikke vært borti denne redaktøren tidligere, samtidig vet jeg jo at jeg ble lovet mer for den andre jobben, at jeg er verdt mer, og at jeg juridisk sett (om en skal følge NJ's frilanssatser) ha rett på mer.

Det store spørsmålet er vel heller, hvordan går jeg frem på en hyggelig måte. Og hvem skal jeg henvende meg til? Jeg antar den kommende redaktøren er den mest aktuelle kandidaten i mitt tilfelle?Hvordan legger jeg frem argumentene? Blir det for dumt å påpeke at jeg har fått over 25 kr bedre i timesbetaling i alle andre aviser jeg har jobbet i, derav også en mindre lokalavis? Bør jeg komme med konkret forslag til lønn, og bør jeg i så fall prise meg høyere eller lavere enn jeg forventer?

Jeg vurderer å bare vise til den opprinnelige arbeidsavtalen, men det blir kanskje litt feil, ettersom jeg i denne jobben har flere arbeidsoppgaver, og ansvar for et annet stoffområde?

Edit: skrivefeil

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: De er veldig uproffe hvis de lar det skape dårlig stemning at du drøfter lønn. Lønnsforhandlinger er en del av hverdagen til redaktørene.

Punkt 2: Du skal SELVSAGT ikke gå ned i lønn! Du har jo et alternativt vikariat (i samme mediehuset?!) der du har fått tilbud om høyere lønn. Det har du helt lov til å gjøre oppmerksom på.

Jeg ville sagt noe sånt som at "jeg har forferdelig lyst på akkurat dette vikariatet, men synes det er litt merkelig at du har gitt meg lønnstilbud som forutsetter at jeg går ned i lønn? Kan dette stemme?"

Høyst sannsynlig har det bare skjedd en glipp. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: De er veldig uproffe hvis de lar det skape dårlig stemning at du drøfter lønn. Lønnsforhandlinger er en del av hverdagen til redaktørene.

Punkt 2: Du skal SELVSAGT ikke gå ned i lønn! Du har jo et alternativt vikariat (i samme mediehuset?!) der du har fått tilbud om høyere lønn. Det har du helt lov til å gjøre oppmerksom på.

Jeg ville sagt noe sånt som at "jeg har forferdelig lyst på akkurat dette vikariatet, men synes det er litt merkelig at du har gitt meg lønnstilbud som forutsetter at jeg går ned i lønn? Kan dette stemme?"

Høyst sannsynlig har det bare skjedd en glipp. :klem:

Takk for svar, vennen. :)

Det stemmer at vikariatene gjelder samme mediehus. Jeg var opprinnelig kjempefornøyd med det egentlige vikariatet jeg skulle begynne i.

Snakket med redaktøren på jobb i dag, og du har helt rett; det hadde skjedd en glipp. Han hadde levert meg standardkontrakten og glemt å legge inn endringene. Uansett, han virket veldig positiv og forståelsesfull, så jeg tror jeg har gruet meg for ingenting.

Jeg vil jobbe i det opprinnelige vikariatet frem til jeg går over i dette vikariatet. Grunnen til at dette ble ledig, er at en journalist sa opp på dagen, for å gå over i en annen avis og kun jobber her i tre måneder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...