Gå til innhold

Koldtbord til jul


ThirtySomething

Anbefalte innlegg

På grunn av en hel del omstendigheter ble det sånn at vi i år arrangerer koldtbord 2. juledag. Det pleier vi ikke å gjøre på noen av sidene.

Jeg trenger hjelp!! Det står lite på nettet hva man bør ha av mat!

Så.. HJEEEELP... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ribbe (og svor) kald og/eller varm

Pølser - sossisser og medisterpølse/julepølse

Røkelaks

Gravlaks (og sennepssaus)

Ansjos

Hardkokte egg

Eggerøre

Mandelpoteter?

Godt brød, flere typer

Løk (rå, i ringer/skiver)

Sylteagurker o.l

Tyttebærsyltetøy/rørte tyttebær

Dessert - jeg har ikke noen tradisjon på juledessert, men riskrem eller multekrem er vel ganske vanlig.

Sikkert mer også, men dette var det jeg kom på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe (og svor) kald og/eller varm

Pølser - sossisser og medisterpølse/julepølse

Røkelaks

Gravlaks (og sennepssaus)

Ansjos

Hardkokte egg

Eggerøre

Mandelpoteter?

Godt brød, flere typer

Løk (rå, i ringer/skiver)

Sylteagurker o.l

Tyttebærsyltetøy/rørte tyttebær

Dessert - jeg har ikke noen tradisjon på juledessert, men riskrem eller multekrem er vel ganske vanlig.

Sikkert mer også, men dette var det jeg kom på :)

Tuuusen takk! Det var en veeeldig god start! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Noen forslag til:

Røkt og kokt lammelår (det aller beste julepålegget!)

Lammerull

Sylte

Rødkål (godt til mange typer julepålegg)

Rødbeter

God leverpostei, og evt sprøstekt bacon

Fenalår

Rester av stekt kalkun hvis du har (med waldorfsalat)

Ulike typer sild og rugbrød

Vellagret edamer og andre gode oster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gresk salat.

agurk, tomater, grønn paprika, basilikumblader, oliven og feta ost. Den er kjempegod. Hell litt av oljen fra fetaosten over salaten.

scampi og store reker frest i hvitløk og chili.

Stekt fiskepudding.

Marinertstekte champingjong, marinert i chili, hvitløk og soyasaus. Stekt dem godt, og gjerne hele.

små kjøttboller.

kyllingklubber/vinger

spekemat, fenalår. Serranoskinke snurret rundt honningmelom.

lag en pizzadeig, ha på hvitløkssmør og urter, gourmetsalt litt olje. Lag lange pølser som hvitløksbrødene til hattings. Trykk dem litt flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kanskje veldig sær, men ikke noe av det lissi32 nevner frister på et (jule)koldtbord.

Forskjellig sild

Røket laks med eggerøre

God leverpostei

Sylte

Salt lammelår med kålrot

Oksetunge

Nellikflesk

Ribberester

Spekemat

Edamerost

Potetsalat

Waldorfsalat

Godt brød

Dette er noe av det jeg gjerne vil smake i løpet av julen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje veldig sær, men ikke noe av det lissi32 nevner frister på et (jule)koldtbord.

Forskjellig sild

Røket laks med eggerøre

God leverpostei

Sylte

Salt lammelår med kålrot

Oksetunge

Nellikflesk

Ribberester

Spekemat

Edamerost

Potetsalat

Waldorfsalat

Godt brød

Dette er noe av det jeg gjerne vil smake i løpet av julen.

Nei du er ikke sær, du har helt rett. Jeg elsker tapas og det jeg har skrevet opp er overhodet ikke julemat, bortsett fra spekematen da. :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Kan jo skjønne behovet for noe friskt og lett ved siden av den kraftige julematen, men enten får man gå for tradisjonelt julekoldtbord, eller lage en mer gjennomført tapasvariant, synes jeg.

Skulle jeg hatt en form for grønn salat til "vanlig" julekoldtbord, ville jeg valgt noe sånt som dette:

http://www.epicurious.com/recipes/food/views/104472

Evt med appelsinfileter i stedet for pære. Godt til feks kald kalkun, kald ribbe eller røkt lammelår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig så står det masse forslag til julekoldtbord inne på hjemmesidene til Gunnar Ruud eller Strøm-Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid koldtbord i jula (med litt varmmat ;)), og jeg ser flere skriver leverpostei. Varm den! Og ha på sprøstekt bacon :) Kjempesuksess her, ble faktisk spurt etter neste år :)

Endret av Opa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, her var det myyye deilig. Jeg gleder meg allerede.

Så er det bare å sette sammen hva vi faktisk skal ha. Vi blir ca 15 stk med stort og smått.

Varm leverpostei med sprøstekt bacon.. nam! Den er notert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel nevnt, men juleskinke, fenalår (går vel under spekemat) og eggesalat er viktig! (veldig enkelt: 8-10 hardkokte egg moses og blandes med en pose majones, krydres med gressløk og gastromat, må stå kaldt over natta for å la smakene sette seg --> jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om oppskriften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste er vel nevnt, men juleskinke, fenalår (går vel under spekemat) og eggesalat er viktig! (veldig enkelt: 8-10 hardkokte egg moses og blandes med en pose majones, krydres med gressløk og gastromat, må stå kaldt over natta for å la smakene sette seg --> jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om oppskriften).

Den skal jeg prøve meg på, men hva er gastromat?? Skal eggene moses helt eller holder det med finhakking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg prøve meg på, men hva er gastromat?? Skal eggene moses helt eller holder det med finhakking?

Gastromat er et slikt blandingskrydder, i slik grønn plastbeholder, et slikt krydder som jeg ikke vet hva annet det kan brukes til ;) Finhakking er helt greit, jeg bruker gaffel vanligvis så helt mosmos blir det jo ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gastromat er et slikt blandingskrydder, i slik grønn plastbeholder, et slikt krydder som jeg ikke vet hva annet det kan brukes til ;) Finhakking er helt greit, jeg bruker gaffel vanligvis så helt mosmos blir det jo ikke :)

Takk, dette skal jeg jammen prøve, dette smaker vel godt på smørbrød og kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg prøve meg på, men hva er gastromat??

Gastromat består blant annet av en smaksforsterker som går under betegnelsene MSG og glutamat, og salt (som jo også er en smaksforsterker). Jeg pleier å bruke salt i slike eggesalater. :)

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastromat består blant annet av en smaksforsterker som går under betegnelsene MSG og glutamat, og salt (som jo også er en smaksforsterker). Jeg pleier å bruke salt i slike eggesalater. :)

Blir ikke like god smak med bare salt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å lage eggesalat med hakket egg, litt majones og rømme, hakket løk og sylteagurk, blandes og krydres med salt og pepper. må stå og trekke før man har i for mye salt og pepper. den smaker mye bedre og mer dagen etter... er et must til jul, men også ellers i året på ristet brød eller nystekte rundstykker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...