Gå til innhold

Steke koteletter i steikeovn


Gjest Gjest_Maia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maia_*

Skal steke koteletter. Hvordan gjør jeg det? Hva slags krydder på? Bruner i steikepanna og videresteker i ovnen? Hvor lenge og hvor mange grader bruker jeg? Og skal jeg ha noe i langpannen slik at jeg får sky?

takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal steke koteletter. Hvordan gjør jeg det? Hva slags krydder på? Bruner i steikepanna og videresteker i ovnen? Hvor lenge og hvor mange grader bruker jeg? Og skal jeg ha noe i langpannen slik at jeg får sky?

takknemlig for svar!!

Jeg pleier ikke brune dem i stekepannen først, legger dem i en langpanne enten i stekepose eller med noen klatter smør rundt rett i pannen. Krydrer dem med gastromat, men kan sikkert like gjerne bruke salt/pepper, aromat eller noe annet du evt liker.

Pleier ha dem på ca. 175 grader og steker dem til de slipper benet litt og begynner å få litt farge. (ca. 1 time og 20-30 minutter, men varierer nok litt ettersom hvor mange du lager til og om de er opptinte eller ikke...) Bruker ikke noe for å få sky, men har som regel en god posesaus til i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å brune dem i panna først på høy temperatur for å få stekeskorpe. Jeg pleier å krydre/smøre inn koteletter med salt, pepper og gjerne frisk timian, og evt hvitløk, før jeg steker dem.

I stekeovnen kan de ligge tja, 15 minutter, feks? Ha på litt vann og olje eller smør for å få mer sjy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_karianne_*

Eg pleier å smørje kotelettene inn med sennep, salt og pepper. Eg kuttar poteter, gulrøtter og purreløk og har dette i ein steikepose. Så legg eg kotelettene oppå grønsakene og steiker det heile i underkant av ein og ein halv time i steikeovn. Kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg steker kotelettene i stekepanne av jern, når det begynner å bli brune har jeg i litt sopp og løk, samt tyttebær og salt og pepper. Rett før jeg setter det i stekeovnen heller jeg over matfløte. Siden det er jernpanne setter jeg hele stekepanna inn i stekeovnen og lar det stå på ca 200 grader i ca 15-20 min. blir kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruner kotelettene i panna og krydrer med salt og pepper. Så tar jeg de over i en gryte og har i vann og stekesjyen. Lar de stå å småputre i gjerne 1 1/2 time. Da blir de utrolig møre og gode. Bruker det de koker i som "saus". Dette er podens favorittmat. Moren hans er kokk og gjør ikke på samme måte som meg og han foretrekker mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...