Gjest Solsikke74 Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hei! Håper noen kan hjelpe meg! Kjøpte to nydelige orkideer for noen dager siden, i full blomst og med MASSE knopper. Nå har den ene blitt pjusk rett og slett og jeg aner ikke hva som gjør det og hva jeg evnt kan gjøre! Blomstene er blitt slappe og ser ut som at de holder på å visne - det skal jo ikke skje allerede nå!!!!!!!! Har ikke vannet den enda. Har den fått for lite vann? Står den for varmt? Hva kan jeg gjøre for at den skal trives igjen?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Høres ut som at den skulle hatt vann, ja. Nå er det sikkert for sent med de som er blitt slappe, de kommer bare til å falle av. Kjøp en orkide til, og sett ved siden av den andre. Har hørt at de kappes om å blomstre mest, så da kommer den nok snart med blomster igjen=)
Gjest Indo Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 mine trives på badet. De vil ha varme og fuktighet og skal for all del ikke ha noe spesiellt med sol..Da blir de nemlig grinete og visner på pur faen! Jeg gir dem ca 3ts vann i uka. Akkurat nå har de visnet igjen (flytta litt på dem, dumme meg) og har hørt at det da kan ta lang tid før de blomstrer igjen (fryktelig fint å sette frem "en kvist i krukke" til pynt sant?)
Gjest Elfrida Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Hvis de har blitt slappe på to-tre dager var de antagelig allerede uttørket da du kjøpte dem. Du kan forsøke å ta hele potta og dyppe under vann i et par minutter. Sånn 20-30 graders vann. Og så tar du den opp og lar den renne av seg. Orkideer liker også godt en dusj med vann på blader og røtter innimellom.
-frøya- Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 (endret) Hadde jeg vært deg,så hadde jeg tatt den med tilbake til butikken. Når den visner så fort,så har den antakeligvis fått feil stell hos butikk eller den kan være gammel. Eller hvis det var kuldegrader når du kjøpte den så kan det være det den ikke tålte..... Endret 15. november 2007 av -frøya-
Gjest Solsikke74 Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Hm, det er sannelig ikke godt og si hva årsaken er. Den andre jeg kjøpte står fin som bare det. Gav den litt vann i går og håper det gjør susen - men de blomstrene som har blitt slappe faller nok av ja. Tusen takk for tips og råd til dere alle!!!!!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå