Gå til innhold

innkjøpsprisen av noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

min vennine holder i disse dager på med en oppg og kom til meg i går etter litt råd og hjelp. Jeg kunne ikke hjelpe henne direkte , men vi ble sittende å diskutere litt.

Hun skal ta stilling til produkter og prisene, økonomien generelt. Av en ting som koster 5000 i butikk hva ville en reell innkjøpspris ha vært? og av en ting som koster 1000 , 500, og 400.

Det er umulig å svare med et riktig konkret svar. Men en sånn ca pris man kan ta utgangspunkt i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
min vennine holder i disse dager på med en oppg og kom til meg i går etter litt råd og hjelp. Jeg kunne ikke hjelpe henne direkte , men vi ble sittende å diskutere litt.

Hun skal ta stilling til produkter og prisene, økonomien generelt. Av en ting som koster 5000 i butikk hva ville en reell innkjøpspris ha vært? og av en ting som koster 1000 , 500, og 400.

Det er umulig å svare med et riktig konkret svar. Men en sånn ca pris man kan ta utgangspunkt i.

Jeg ville for enkelthets skyld tatt utgangspunkt i en avanse på 50%, dvs. at noe som koster 3000 har en innkjøpspris på 2000. For dagligvarer kan avansen være nede i 5% og for ting det selges lite av (f. eks. sportsutstyr) kan den være 100% eller mye høyere.

Gjest kkleppej
Skrevet
Jeg ville for enkelthets skyld tatt utgangspunkt i en avanse på 50%, dvs. at noe som koster 3000 har en innkjøpspris på 2000. For dagligvarer kan avansen være nede i 5% og for ting det selges lite av (f. eks. sportsutstyr) kan den være 100% eller mye høyere.

Avansen er nok mye mer.

Ikke uvanlig at matvarer har avanse rundt 30% og jeg har selv priset klær med 400% avanse.

Alt er helt avhengig av butikk og profil.

Å finne innkjøpspris vil være like lett som å svare på:

Hva koster en bil?

Skrevet

skjønner at det er umulig å svare på dette spm med et riktig konkret svar. men et sånn ca tall.

feks om en vare koster 400 hva må man regne med er innkjøpsprisen? 100 kroner?200 kroner, mer enn halvparten?

Skrevet
skjønner at det er umulig å svare på dette spm med et riktig konkret svar. men et sånn ca tall.

feks om en vare koster 400 hva må man regne med er innkjøpsprisen? 100 kroner?200 kroner, mer enn halvparten?

Som sagt kan du dele på 0.67 for et greit estimat (50% avanse). Eventuelt kan du dele på to (100% avanse) hvis det dreier seg om litt spesielle varer. Avansen hos nettbutikker er iallefall betydelig lavere enn hos vanlige butikker.

Her er for øvrig en oversikt jeg fant på nettet:

Vare Avanse

Klær 200 - 500 prosent

Sko 230 - 250 prosent

Møbler 40 - 180 prosent (lavest avanse hos møbelkjedene)

Interiør og gaveartikler 250 - 300 prosent

Hvitevarer 20 - 30 prosent

Brunevarer 20 - 30 prosent

Bøker 25 - 40 prosent

Biler 12 - 18 prosent

Båter 10 - 25 prosent

Gullsmed 40 - 50 prosent

Optikere ca 40 prosent

Sportsbutikker 25 - 35 prosent

kkleppej: Jeg mente ikke at 5% var vanlig i dagligvarebransjen, men at den godt kan gå så langt ned for enkelte varer. Tipper vanlig avanse hos matkjedene er fra rundt 20% og oppover.

Skrevet

Dette er ett håpløst spørsmål, avanse kan variere fra over 90% til at man selger ting med tap. Da jeg jobbet i dataforetning hadde vi fortjeneste som varierte fra 2% til 80%, på ulike produkter i samme butikk.

Gjest kkleppej
Skrevet
kkleppej: Jeg mente ikke at 5% var vanlig i dagligvarebransjen, men at den godt kan gå så langt ned for enkelte varer. Tipper vanlig avanse hos matkjedene er fra rundt 20% og oppover.

Helt klart er det en del varer som har lav avanse også ja.

Gjest kkleppej
Skrevet
Dette er ett håpløst spørsmål, avanse kan variere fra over 90% til at man selger ting med tap. Da jeg jobbet i dataforetning hadde vi fortjeneste som varierte fra 2% til 80%, på ulike produkter i samme butikk.

Avanse eller fortjeneste?

Skrevet

Som nevnt over avhenger det av type vare. Jeg vet om flere interiørbutikker som bruker 3-4 kalkyler på sine varer. Altså dersom man bruker en 4 kalkyle, vil en vare som koster 100 kr i innkjøp koste 400 kr ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...