Gjest Cipralex Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Jeg har brukt Cipralex i 5 år og flere ganger forsøk å slutte. Alle gangene har jeg fått elektriske støt, hodet henger etter, øynene kommer to meter bak, jeg blir irritabel, nedstemt m.m.. Dette på tross av at jeg har trappet ned 2,5mg pr andre mnd.. Jeg kjenner TO til som opplever det samme. Jeg kjenner at jeg blir så frusrert og provosert over legemiddelindustrien som sier at man ikke blir avhengig av antideppressiva.... Hva er det jeg er da?? Er spent på om andre har samme erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Jeg har opplevd det samme, ikke med Cipralex men et annet anti-depressiva. Det var selvfølgelig en fæl opplevelse men det gikk over etter et par uker da.
Gjest Cipralex Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Hos meg og de andre jeg kjenner til har det ikke gitt seg etter ett par uker. Det har stått på og blitt så ille at det har endt med opptrapping igjen, og i mitt tilfelle foreslo psykiater at jeg skulle øke enda mer - noe jeg ALDRI kommer til å gjøre.
Crash Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 (endret) . Endret 14. januar 2008 av Miros
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Jeg sluttet med Cipralex for 14 dager siden. Hadde da trappet ned fra 20 mg og brukt ca. 1 måned på dette. De først dagene hadde jeg MASSE angst, så kom depresjonen og nedstemtheten. SVIMMEL er bare forbokstaven på hvordan jeg har det nå. Nå etter 14 dager er det noe bedre, iallefall av og til. MEN jeg har bestemt meg; jeg har SLUTTET. Har forresten samme erfaring som nevnt over, det var lett å trappe ned helt til den siste halve tabletten.
Gjest jeg også Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Jeg har brukt Cipralex i 5 år og flere ganger forsøk å slutte. Alle gangene har jeg fått elektriske støt, hodet henger etter, øynene kommer to meter bak, jeg blir irritabel, nedstemt m.m.. Dette på tross av at jeg har trappet ned 2,5mg pr andre mnd.. Jeg kjenner TO til som opplever det samme. Jeg kjenner at jeg blir så frusrert og provosert over legemiddelindustrien som sier at man ikke blir avhengig av antideppressiva.... Hva er det jeg er da?? Er spent på om andre har samme erfaring? Endelig klarte du å sette ord på det jeg føler om jeg evt. har glemt disse medisinene! Får liksom en ut av deg sjæl opplevelse, hode henger ikke med og jeg må holde meg for hode om jeg skal bevege det o.l. Du skjønner sikkert hva jeg mener! Det samme gjelder når jeg forsiktig forsøker å trappe ned, blir helt rar i hode Må alltid gå tilbake igjen, kommer jeg til å klare å kutte dem ut? Jeg har gått på dette siden 2002.Startet med Cipramil men går altså 4 året på Cipralex!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Jeg har en helt annen erfaring med å slutte på cipralex etter mange år. Jeg ble svimmel i starten, men det er fordi musklene slapper av og blodet strømmer friere... Ellers merket jeg ingenting. Poenget mitt er at det er veldig individuelt hvordan man reagerer på de.
Gummi Tarzan Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Jeg fikk også problemer når jeg sluttet med Cipralexen. Jeg har tidligere gått på fontex og Zoloft og da opplevde jeg aldri slike bivirkninger av nedtrappingen. Jeg trappet veldig langsomt ned med Cipralexen, men for hver gang jeg seponerte fikk jeg slike elektriske støt i hodet. Verst var det når jeg sluttet helt. 3 dager etter at jeg hadde tatt siste pille, våknet jeg og var sinnsykt svimmel. Jeg kunne ikke gå på do på egen hånd en gang. Balansen min var helt på tur. Jeg ble lagt inn på sykehuset til observasjon og det hele ga seg etter en 3-4 dager.. Guffen opplevelse..
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Jeg hadde heller ingen problemer med å trappe ned. Jeg trappet nok litt for kjappt ned fra 10mg og nedover, så jeg ble noe amper i et par uker, men utenom det merke jeg ikke noe i det hele tatt. De biivirkningene jeg hadde var nok mest min feil som trappet ned for kjappt.
Gjest Gjest_Sofus_* Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Det jeg da lurer på er hvordan seponeringen er lagt opp. Dvs tid og dosering? Har selv ikke seponert Cipralex, men Paroxetin. Hadde jeg fulgt legens råd hadde jeg nok gjerne blitt dårlig, men fulgte i stedet psykologens anbefaling for seponering. Tok da 1 tablett om dagen, første uken tok jeg en kvart tablett mindre hver 3 dag, uken etter 2 hver dag, for så å ta en kvart tablett mindre hver dag i en uke. fortsatte slik, med en kvart tablett mindre for hver 3 uke.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2007 #11 Skrevet 17. november 2007 Jeg har bare tatt en eneste Cipralextablett i mitt liv, og jeg tar det ALDRI igjen. Jeg har aldri følt meg så dårlig, ekstrem kvalme, vanvittig hjertebank, jeg mistet nærmest synet og greidde ikke gå. Syk opplevelse.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2007 #12 Skrevet 17. november 2007 Jeg gikk på Cipralex i litt over et år, og opplevde bare milde abstinenser da jeg sluttet. Jeg gikk fra å ta 2 tabletter daglig til 0 på èn dag. Kuttet brått og brutalt med andre ord, og det gikk helt fint. At man blir avhengig var aldri noe min lege unnlot å nevne for meg. Desuten er det da allmenkunnskap at slike medikamenter er vanedannende. Man kan ikke skylde på legemiddelindustrien for å være uopplyst!
Gjest Gjest_luni_* Skrevet 17. november 2007 #13 Skrevet 17. november 2007 Jeg fikk cipralex i 2004 mot depresjon og angst jeg har hatt siden førskolealder, og spiste dem i to uker før jeg begynte å bli skremt over effekten det hadde på intellektet og humøret mitt. Har siden den gang slitt like mye med ettervirkningene av medisinen som depresjonen. I over et år hadde jeg dårligere kognitivitet og et uutholdelig flatt stemingsleie, og da de kognitive virkningene begynte å avta ble jeg rammet av kraftig dystoni (spenninger og ufrivillige bevegelser i nakken, skuldrene, kjeven og mellomgulvet (noe som gir pusteproblemer hele tiden)) og kraftige humørsvingener med panikkangst. Jeg var utrolig langt nede, men redningen for meg har blitt regelmessig akupunktur og manuell terapi, siden dystonien fører med seg utrolig mye plager og smerter i ryggen. Jeg har lyst til å oppfordre alle som sliter eller har slitt med psykiske problemer og alle som bruker NOEN form for medikamenter å sette seg godt inn i ernæring, vitminer og mineraler, og spesielt urter, som er MYE mere hjelpsomt og sikkert enn medikamenter. Selvfølgelig lager legemiddelindustrien medisiner som gjør deg avhengig, de vil jo gjerne ha gode kunder. Og med de bivirkningene særlig psykofarmaka som antidepressiva har, forblir man gjerne kunder livet ut. Det er akkurat det de vil. Noen kopper kamille eller salviete om dagen og et sunt kosthold har nok bedre effekt på envhver depresjon enn helsyntetiske medikamenter som griper inn i viktige prosesser i hjernen som vi har liten kunnskap om. (Selv om du kanskje må vente litt lengre på virkningen og jobbe litt mer med deg selv) Legen din har sikkert fortalt deg at du kan bli avhengig, men har han fortalt deg at du kan få dødelige bivikninger som serotoninsyndrom? Som en kuriositet må jeg legge til at omtrent alle ungdommer som har vært involvert i skyteepisoder på skoler i USA gikk eller hadde gått på på antidepressiva. Helt vanlige merker som brukes i norge, som zoloft og cipramil/cipralex. Ikke noe man hører om, men helt klart interessant å tenke på.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 Noen kopper kamille eller salviete om dagen og et sunt kosthold har nok bedre effekt på envhver depresjon enn helsyntetiske medikamenter som griper inn i viktige prosesser i hjernen som vi har liten kunnskap om. (Selv om du kanskje må vente litt lengre på virkningen og jobbe litt mer med deg selv) Men så fint at du er selvutnevnt ekspert på dette da! Da trenger ikke vi andre høre på de såkalte ekspertene der ute, vi har jo deg her inne!
Cata Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 Har ikke brukt Cipralex men Citalopram som etter sigende skal ha samme virkestoffer. For et år siden prøvde jeg å slutte og merket ingen bivirkninger i det hele tatt. Brukte vel en måned på hele prosessen fra jeg begynte å redusere dosen til jeg var pillefri. I den perioden merket jeg ingenting til verken humørsvingninger (utover det normale ), hodepine eller noen som helst andre symptomer. Men to uker etter at jeg ble fullstendig pillefri så begynte depresjonsymptomene å melde seg igjen, så i samråd med legen gikk jeg tilbake til medisinering (man skal jo ha litt livskvalitet også). Gikk på full dose i et par måneder og så fikk jeg "mast" meg til å halvere dosen, ettersom det hadde gått så greit under seponeringen. (Har heldigvis en lege som er klar over at jeg kjenner meg selv ganske godt og derfor er villig til å lytte til mine tilbakemeldinger.) Har nå gått på min halve dose i 3/4 år og det fungerer helt fint. Er spent på hvordan det kommer til å gå når jeg skal slutte helt, men med den forrige erfaringen så er jeg mer redd for at depresjonen skal komme tilbake enn for at seponeringen skal gi ubehagelige bivirkninger.
Lassie Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 Jeg hadde ingen bivirkninger i det hele tatt da jeg trappet ned og sluttet på Cipralex, jeg. Jeg gikk på medisinene i nesten 2år.
Gjest Gjest_luni_* Skrevet 18. november 2007 #17 Skrevet 18. november 2007 " Men så fint at du er selvutnevnt ekspert på dette da! Da trenger ikke vi andre høre på de såkalte ekspertene der ute, vi har jo deg her inne! " Herre gud for et kvalmt og arrogant svar! Jeg prøvde kun å gi et råd, og hvis du ikke tror det er noe i det trenger du ikke bry deg... Det er nok bedre å høre på ekspertene... Riktignok bare litt over 30 år siden ekspertene sluttet å lobotomere folk i norge, men de vet nok uansett alltid best. ...Det finnes nok av eksperter som prater ernæring mot depresjon også. De får bare ikke så mye oppmerksomhet, siden det ikke er penger i det.
Gjest Emera Skrevet 18. november 2007 #18 Skrevet 18. november 2007 Jeg kjenner en dame som ikke får til å slutte med et slikt medikament. Da hun begynte med det for mange år siden syntes hun at hun fikk et nytt liv. Men etter hvert merket hun at hun ble forflatet i følelsene, og en del ubehagelige bivirkninger kom. Prøver hun å slutte blir hun forferdelig dårlig, både fysisk og og psykisk. Samme hvor sakte hun trapper ned. Hun sier i dag at hun angrer på at hun begynte med disse tablettene, på tross av den positive effekten i begynnelsen. Dessverre har mennesker med psykiske problemer ofte lite troverdighet for "ekspertene." Bivirkninger skal etter reglene rapporteres inn, men både hun jeg kjenner og andre som har stått fram opplever at de ikke blir tatt på alvor av legene sine. De er jo bare psykisk syke, må vite. Og da vet man jo ikke hva som er best for seg selv...
animelona Skrevet 20. november 2007 #19 Skrevet 20. november 2007 Legen din har sikkert fortalt deg at du kan bli avhengig, men har han fortalt deg at du kan få dødelige bivikninger som serotoninsyndrom? Det er noe man kan få dersom man bråslutter på medisinene og det advarer legen om å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #20 Skrevet 20. november 2007 Det er noe man kan få dersom man bråslutter på medisinene og det advarer legen om å gjøre. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007272.htm "Serotonin syndrome most often occurs when two drugs that affect the body's level of serotonin are taken together at the same time. The drugs cause too much serotonin to be released or to remain in the brain area." "Serotonin syndrome is more likely to occur when you first start or increase the medicine." http://www.patient.co.uk/showdoc/40024932/ "Symptoms usually occur within 6 hours of taking the provoking drug. Mild cases may go unrecognised. Tremor, akathisia and diarrhoea are early features. Agitation, hyper vigilance and pressured speech may occur. Acute delirium is a feature of severe cases." Kjenner ikke til at det er linket til seponering, om du har link til noe informasjon om dette kunne det vært interessant
Fremhevede innlegg