Gå til innhold

Krekar


Gjest Nedfall

Anbefalte innlegg

Ifølge det som står her, kan han muligens sendes ut likevel, vi behøver ikke ta hensyn til Den europeiske menneskerettskonvensjonen, hvis trusselen er stor nok..

Men vil Bjarne Håkon tørre å "utfordre" EU-kommisjonen mon tro ?

Må si jeg personlig begynner å gå lei av trynet til Krekar nå, han gjør seg dårlig som julenisse på tv..

Edit:Skriveleif

Endret av Nedfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og etter å ha sett noen programmer om ham idag så skulle jeg gjerne sett fyren komme seg på hodet ut av dette landet .. fatter ikke at vi skal fortsette å fø på den terroristen .. Fy - for en mann ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og etter å ha sett noen programmer om ham idag så skulle jeg gjerne sett fyren komme seg på hodet ut av dette landet .. fatter ikke at vi skal fortsette å fø på den terroristen .. Fy - for en mann ..

..jeg begynner å lure på om myndighetene er redde for at han skal hevne seg, hvis han blir sendt ut..?

"Låner" litt fra den linken:

Etter å ha sett dagsrevyen i kveld, hvor det ble fortalt at 30 irakere hittil er blitt utvist til Nord-Irak, har jeg tenkt litt nærmere over Krekar-saken. Hvorfor kan ikke Krekar bli utvist, når andre irakere blir utvist? Gjelder ikke menneskerettighetene for de andre irakerne?

..saken i ett nøtteskall, vil jeg si.

Hva slags signaler gir dette til alle lovlydige asylsøkere her i landet, som er villige til å få seg arbeid, og gjøre en nytte for samfunnet vårt ? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger vel mye sammen med at han er en person som antakelig kommer til å bli drept ganske raskt når han kommer hjem. Altså at han kommer til å bli drept i kraft av hvem han er, og ikke bare fordi det er større fare for å bli drept i Irak for tiden enn de fleste andre steder.

Ikke det at jeg synes det er problematisk. Han har jo proklamert sin støtte til folk som myrder av politiske og religiøse grunner, og uten persons anseelse forøvrig. Så det er et spill han burde kunne delta i også på mottakersiden. Man kan ikke bare være den som deler ut konfekten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måte å få oppholde seg i Norge er å begå en forbrytelse som gir dødsstraff i hjemlandet. Da er man garantert oppholdstilatelse. Det er ganske skremmende å tenke på...

Både for oss, og for de som blir ofre for forbrytelsene. Man kan vel nesten si at norske myndigheter oppfordrer folk til å begå de alvorligste forbrytelser.

De fleste husker vel flykaprerne . Minst en av disse ble vel senere tatt for narkotikasmugling inn i landet, om jeg ikke husker helt feil.

Det er et sykt land vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måte å få oppholde seg i Norge er å begå en forbrytelse som gir dødsstraff i hjemlandet. Da er man garantert oppholdstilatelse. Det er ganske skremmende å tenke på... [....]

Lov om utlevering av lovbrytere m.v.:

§ 12.

1. Utlevering kan bare skje på følgende vilkår:

[...]

d) Dødsstraff må ikke fullbyrdes mot ham.

og

2. Til utlevering kan knyttes ytterligere vilkår som det finnes grunn til.

Med andre ord, vil kan sette vilkår for en utvisning !

Vet noen om noen saker der man faktisk har brukt disse vilkårene.. ? Tiden er ihvertfall overmoden, i Krekarsaken..

Edit:Leif

Endret av Nedfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge det som står her, kan han muligens sendes ut likevel, vi behøver ikke ta hensyn til Den europeiske menneskerettskonvensjonen, hvis trusselen er stor nok..

Men vil Bjarne Håkon tørre å "utfordre" EU-kommisjonen mon tro ?

For meg virker det som artikkelen du har linket til blander snørr og barter ganske voldsomt, og at forfatteren har gitt seg i kast med noe han ikke skjønner stort av. Krekar-saken og saken fra Italia handler om helt forskjellige spørsmål.

Krekar-saken gjelder Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK), mens Italia-saken gjelder EU-regelverket. Dette er to helt forskjellige regelverk, som ikke har noe særlig med hverandre å gjøre.

I Krekar-saken er spørsmålet om det er i strid med EMK artikkel 3 (om tortur og lignende svineri) å sende ham tilbake til Irak nå. Slik jeg har forstått det, mener myndighetene at han vil risikere denslags behandling ved hjemsendelse nå, og at at det derfor for tiden vil være i strid med EMK artikkel 3.

Italia-saken har jeg ikke hørt om tidligere, men slik den er fremstilt i artikkelen, gjelder den spørsmålet om utvisning av rumenere vil være i strid med EU-regelverkets bestemmelser om fri bevegelighet for personer. EU-regelverket har bestemmelser om at borgere i EU-land fritt skal kunne bevege seg til andre EU-land. Ettersom både Italia og Romania er medlem av EU, vil det ikke være problemfritt for Italia å utvise rumenske statsborgere.

Hva Italia-saken har med Krekar å gjøre, er ikke så godt å forstå. Så vidt jeg vet, er Krekar irakisk statsborger, og ikke borger av noe EU-land. Bestemmelsene om fri bevegelighet i EU gjelder dermed ikke for ham. Dessuten er heller ikke Norge medlem av EU og er dermed ikke direkte bundet av reglene. Nå har riktignok Norge påtatt seg tilsvarende forpliktelser gjennom EØS-avtalen, men Krekar er vel heller ikke statsborger i noe EØS-land. For å spikke ordentlig på flisene, kan det jo nevnes at det i så fall ville vært EFTAs overvåkningsorgan (ESA) som kunne blandet seg inn i saken, ikke EU-kommisjonen.

Hjemsendelse av Krekar hindres altså for tiden av EMK, ikke av EU-/EØS-regler. Verken EU-kommisjonen eller ESA har til oppgave å håndheve EMK. Det tar Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg seg av. EMK er ikke formelt en del av verken EU- eller EØS-regelverket og domstolen i Strasbourg har heller ikke noe med verken EU eller EØS å gjøre. Den er uavhengig og har sitt grunnlag i EMK.

Om Bjarne Håkon tør å utfordre EU-kommisjonen, vet jeg ikke. Men tipper at kommisjonen ville klødd seg ganske kraftig i huet og lurt på hva fyren drev med hvis han kom trekkende dit med Krekar-saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måte å få oppholde seg i Norge er å begå en forbrytelse som gir dødsstraff i hjemlandet. Da er man garantert oppholdstilatelse. Det er ganske skremmende å tenke på...

Både for oss, og for de som blir ofre for forbrytelsene. Man kan vel nesten si at norske myndigheter oppfordrer folk til å begå de alvorligste forbrytelser.

De fleste husker vel flykaprerne . Minst en av disse ble vel senere tatt for narkotikasmugling inn i landet, om jeg ikke husker helt feil.

Det er et sykt land vi lever i.

hei

det er vel heller de som praktisere dødstraff slik som usa som er syke når de ser hva de kan påføre andre land av ikke returnerbare folk, dete er noe jeg har spurt om lenge og dette er en av grunnene til at jeg er i mot dødstraff det er flere land en norge som har ratifisert dise konvensjonene og jeg syns det er fint at vi jober mot dødstraff derimot burde fn snart tøre og rete en kritik mot di landene som praktiserer det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...