Gå til innhold

Erstatte betegnelse

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet dette i en oppgave:

Regelgivende definisjoner har som oppgave å klargjøre hva et begrep betyr i en spesifikk kontekst- når vi har en betegnelse som kan ha flere betydninger vil en regelgivende definisjon spesifisere akkurat hva som menes. For eksempel ordet "deprimert person". Ordbokdefinisjonen på "deprimert" er, i følge Norsk synonymordbok, "deppa", "forknytt", "mismodig" og "nedslått". I en medisinsk ordbok ville vi nok imidlertid funnet en annen, mer teknisk og spesifikk definisjon. Om man vil snakke om mennesker som lider av klinisk depresjon, ikke bare er deppa, vil man kunne bruke følgende regelgivende definisjon:

"Deprimert person" betyr i denne konteksten det samme som "person som er diagnostisert med depresjon". Vi har da spesifisert hva vi mener, og eliminert muligheten for at betegnelsen skal forstås på andre måter.

Nå fant jeg ut at jeg ikke kan bruke ordet deprimert og så definere det som "deprimert person", fordi definisjonen på ordet ikke kan inneholde en grammatisk variasjon av ordet som skal defineres.

Kan jeg definere "deprimert" på en annen måte? Hvilket ord kan jeg eventuelt erstatte det med? Jeg har tenkt for harde livet, uten å finne en erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...