Gjest Gjest_Sarah_* Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Hei! Jeg er allergisk mot så og si alt mulig f.eks: nøtter, rotgrønnsaker, steinfrukt, eple, pære, annanas, sukkererter og mye mer. Er det noen som har noen tips om hva jeg kan spise når jeg får lyst på noe godt. Vil ikke spise godteri og chips. Drikker ikke brus. Klem Sarah
Rainbow Brite Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Vi bruker vivatap i vannet, med bringebærsmak (vet ikke om du er allergisk mot det, men det finnes i nøytral smak også). Synes i allefall det er veldig friskt og godt, og drikker aldri brus (og mannen min drikker mye mindre brus). Ellers er det godt å ha sitronmelisse og ingefær i vannet, hvis du tåler. Steinfrukter, er det frukt med stein inni? :klø: Hmmm.. popcorn kanskje? Du kan poppe selv hjemme, så er det varmt og godt. Finnes ulike typer popcorn seasoning også, virker litt kvalmt, men har litt lyst til å være tøff å prøve det en gang Kiwi? Banan? Ristede kastanjer? Selleri med dip? Rekechips (sånne som popper på samme måte som popcorn, i olje)? Avocadoshake (kan gi deg oppskrift hvis det er interessant)? Hmmm... vanskelig, høres veldig tøft ut, skjønner godt at du trenger råd! Legen din har kanskje også noen tips? Evt spandere på deg veiledning hos en ernæringsfysiolog? Hvordan høres de tingene jeg har nevnt ut? Noe som kan brukes? Ikke brukes?
Gjest Gjest_Sarah_* Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Vi bruker vivatap i vannet, med bringebærsmak (vet ikke om du er allergisk mot det, men det finnes i nøytral smak også). Synes i allefall det er veldig friskt og godt, og drikker aldri brus (og mannen min drikker mye mindre brus). Ellers er det godt å ha sitronmelisse og ingefær i vannet, hvis du tåler. Steinfrukter, er det frukt med stein inni? :klø: Hmmm.. popcorn kanskje? Du kan poppe selv hjemme, så er det varmt og godt. Finnes ulike typer popcorn seasoning også, virker litt kvalmt, men har litt lyst til å være tøff å prøve det en gang Kiwi? Banan? Ristede kastanjer? Selleri med dip? Rekechips (sånne som popper på samme måte som popcorn, i olje)? Avocadoshake (kan gi deg oppskrift hvis det er interessant)? Hmmm... vanskelig, høres veldig tøft ut, skjønner godt at du trenger råd! Legen din har kanskje også noen tips? Evt spandere på deg veiledning hos en ernæringsfysiolog? Hvordan høres de tingene jeg har nevnt ut? Noe som kan brukes? Ikke brukes? Hei! Først og fremst vil jeg si tusen takk for svaret. Det er gode ideer. Og ja, jeg vil gjerne ha oppskriften på avokadoshake. Håper jeg tåler den, er veldig glad i avokado. Men er allergisk mot det også. Men stort sett så går det fint, dersom jeg spiser det sammen med noe. Og siden det er en shake, så går nok det fint. Poppkorn er en flott ide, det spiser jeg sånn av og til, men det er veldig godt. Men ristede kastanjer? Hvor får man tak i det? Hvordan smaker det? Og hvor får man tak i rekechips??? Med steinfrukter mener jeg mango, plomme, kirsebær, morell,kokosnøtt....mm.. Og igjen, tusen hjertelig for at du tok deg tid til å svare meg. Mange Sarah!
Crash Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Kastanjer, det er vel nøtter, og det er du jo allergisk mot..
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Jeg er også interessert i den avocado-shaken, kan du poste oppskrift her?
Rainbow Brite Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 (endret) Du får kjøpt kastanjer på innvandrer butikker, men du må nok riste dem selv, hvis du søker på "chestnuts roasting" på mat og drikke, kommer det opp en tråd som gikk for litt siden hvor det står hvordan man gjør det Men det er vel kanskje sant at det går som nøtter.. Rekechipsflak kjøper du feks på Japantorget, hvor de btw også har den beste grønne teen i byen, grønn te med ris Japantorget ligger ovenfor Bambus på Majorstua, i innhuket ved perlebutikken. Ellers finnes det også i velassorterte butikker Her kommer oppskriften på Avocado Shake 1 medium avocado ca 1/2 dl kondensert melk (fåes hermetisk på innvandrerbutikker, og noen velassorterte butikker, viking melk er ikke det samme som kondensert melk) 1 - 2 ss sukker, hvis du vil, for å smake til ca 2,5 dl isbiter Ha alt i en blender, og kjør rundt. Dersom den blir litt tykk, pleier jeg å spe ut med litt vann. Dette er absolutt best på sommeren, men veldig godt året rundt Hva med kikerter? Tåler du det? I såfall kan du jo lage hummus Det er kjempegodt på brødskiven, gjerne med salat, nykvernet pepper og soltørkede tomater, om du tåler. Hummus inneholder sesamfrøpaste, men om du er allergisk, kan du jo bare droppe det! Pasjonsfrukt, tåler du det? Det er kjempegodt etter maten, eller som mellommåltid eller snack! Endret 15. november 2007 av Rainbow Brite
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå