Snuppelure Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Vi skal bygge garasje. Forsinket prosess gjør at de starter graving først nå. Utfordringen min er at der hvor de skal grave står det i dag noen vintermispler som jeg gjerne skulle hatt plantet et annet sted. Men hvordan er det med flytting av planter vinterstid? Bor i Oslo og det er ikke hard vinter eller tele her enda i allefall. Men snå og minusgrader kommer vel om ikke så alt for lenge. Kan jeg grave opp og plante på nytt nå vinterstid? Eller bør jeg ta de inn i kjelleren og stelle de der frem til våren? Kan jeg sette de i potter og isoler de på et vis og la de stå ute? Var litt vanskelig dete... noen som kan hjelpe?
Leo Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 (endret) I prinsippet kan du flytte planter når som helst så lenge du greier å grave hull og var det mine mispler, ville jeg utvilsomt ha plantet dem der de skulle være med en gang. Når du har plantet dem om, må du sørge for at de har det fuktig, men ikke vanne så mye at du risikerer at de blir stående med røttene i en "isblokk" hvis det kommer noen kalde dager. Setter du dem i potter ute risikerer du at de fryser nesten uansett hvor mye du isolerer og i kjelleren blir det fort for tørt og for lite lys. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at de overlever, men mispler er gjennomgående ganske hardføre, så jeg tipper at de klarer seg kjempefint og gjør de ikke det, så ville de sannsynligvis ikke gjort det uansett. Endret 13. november 2007 av Leo
Snuppelure Skrevet 13. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2007 Tusen takk Leo. Jeg har kommet til det samme selv etter litt googling, så i helgen finner jeg frem spaden og flytter planter. Så får jeg krysse fingre for at de overvintrer på nytt sted. De har blit så store (lange) og fine der de står nå, så det ville være synd å miste de. Omplanting er iallefall et forsøk verdt ;-) *finner-frem-bort-pakkede-hage-redskaper*
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Husk å klippe dem ned for å få så riktig balanse som mulig mellom rot og topp. Hvis du ikke klipper vil de garantert dø.
Snuppelure Skrevet 13. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2007 Klippe mispler? Det har jeg aldri hør om. Takk.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Klippe mispler? Det har jeg aldri hør om. Takk. Ikke? Jeg har klippet mine, men det er krypmispel da. Flytt uansett ikke før du har sjekket om det er ok å ikke klippe dem. balanse mellom rot og topp ved flytting er veldig viktig.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Hvordan mispel er det egentlig snakk om? Blankmispel kan f.eks også klippes ned.
Leo Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Joda, mispler kan klippes og det er ganske vanlig hvis de brukes som hekk. Så vidt jeg forstår, er ikke dine så voldsomt store ennå og da ville i hvert fall jeg ha droppet å klippe dem ned. På denne årstiden er plantene i "hvilemodus" og jo mindre du forstyrrer dem, jo bedre! Jeg plantet f.eks. en ganske stor bjørk på denne tiden i fjor og den har klart seg helt fint!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Joda, mispler kan klippes og det er ganske vanlig hvis de brukes som hekk. Så vidt jeg forstår, er ikke dine så voldsomt store ennå og da ville i hvert fall jeg ha droppet å klippe dem ned. På denne årstiden er plantene i "hvilemodus" og jo mindre du forstyrrer dem, jo bedre! Jeg plantet f.eks. en ganske stor bjørk på denne tiden i fjor og den har klart seg helt fint! Hvis man klipper dem ved flytting nå, så bruker planten all kraft på å stablisere roten igjen, og ikke på å forsøke å holde liv i det som etter flytting blir altfor stor topp. Man skal klippe, men tro på hvem du vil Snuppelure.
Oliven Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 http://www.garthe.no/hagesenterbeskjaring.htm Litt om beskjæring.
Leo Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 Jeg ser ikke bort fra at det står i en eller annen bok at man skal klippe mispler ved flytting, men planter leser ikke bøker... Man klipper jo ikke ned trær når man planter dem om, så hvorfor skulle det være absolutt nødvendig når det er snakk om en busk? Hadde det vært snakk om en staude eller en rose, skulle jeg ha sagt meg enig. Forresten så har moren min en mispel som har vært gravd opp et utall ganger av familiens dachs og den har følgelig blitt plantet på nytt like mange ganger og dachsen tok ikke hensyn til årstiden... Den har aldri vært klippet noe sted, men den lever i beste velgående (Hvilket nok skyldes at den aktuelle dachsen døde da mispelen var omtrent halvannen meter... ) og er nå nærmere tre meter høy. Du gjør selvfølgelig som du vil, Snuppelure!
Snuppelure Skrevet 14. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. november 2007 Det jeg har heter Vintermispel og den kryper langs bakken. De har til nå hengt over en kant, så jeg vil anta at noen at "armene" er ca 2m lange. Fortsett gjeren å diskuter erfaringer, for nå lærer jeg noe nytt.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 (endret) Det jeg har heter Vintermispel og den kryper langs bakken. De har til nå hengt over en kant, så jeg vil anta at noen at "armene" er ca 2m lange. Fortsett gjeren å diskuter erfaringer, for nå lærer jeg noe nytt. Jeg vil bare avslutte med å si lykke til Snuppelure. Innlegget redigert. Reglene. Arwen (mod) Endret 15. november 2007 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 http://www.garthe.no/hagesenterbeskjaring.htm Litt om beskjæring. Fin side. Men det stod jo ikke noe om beskjæring eller ikke ved flytting av planter der.
Snuppelure Skrevet 14. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2007 Tusen takk for svar Gjest og Leo. Dere har begge vært til stor opplysende hjelp. Planten flyttes på søndag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå