Gå til innhold

Jeg vil ikke amme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg valgte å ikke amme.

Nå var ikke valget tatt på forhånd, selv om jeg hadde vurdert å la det være.

Men når jenta kom, og nektet å ta puppen, og de 4 dagene på sykehuset gikk med til pumping, og å få inn i munnen på babyen de dyrebare dråpene, ja da ble det slik.

Jeg kjøpte dobbel pumpe, og valgte å pumpe meg i steden for å kjempe den kampen med å prøve legge henne til brystet. Men etter 1 uke maktet jeg ikke mere pumping heller.

Kjøpte nan mme, og både jenta og jeg fikk det bedre.

Men jeg kunne nok fått til amminga dersom jeg hadde prøvd. Men jeg prøvde ikke. Hadde egentlig ikke lyst.

Har lyst å SE hvor mange ml ungen får i seg.

Har lyst å kunne dra ut og la far være hjemme med barnet.

Har lyst å dele på nattevåket, vi hadde "annenhvernatt"-ordning.

Hadde IKKE lyst å ha det slik at jeg tok barnet opp i min seng å lå å ammet.

Jeg ville heller stå opp, varme flaske, sitte på en stol å gi flaska, få rapet ungen, og så legge ungen i sin seng og meg selv i min.

Jeg ville ikke bli nødt å vise brystet for andre.

Jeg har måttet forsvare flaskevalget heile veien. Stakkar jenta mi som ikke blir ammet.

At mm er bedre enn mme er vel hevet over enhver tvil, men, jenta mi er 3 år, oppfostra på mme, lang og slank, prater reint, er mentalt og fysisk der hun skal være, hun har vert syk 3 ganger......en gang spysyke, en gang forkjøla, og en gang bare noe feber.

Så hun er sterk og sunn, og frisk, og rask.

Jeg vet jeg kan få mye pepper for dette, og mine synspungter, men.....

Slik var det hos oss....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg støtter TS...

Jeg føler meg i veien når det er amming på ferde fordi at jeg blir så utsatt på et vis at jeg ikke vet helt hvor jeg skal gjøre av meg...

Det er jo ikke noe vi kan noe for, men slik er det bare!

Akkurat som at dere andre har ting sere syns er ekkelt som kansje vi ikke forstår så er det slik for oss når folk ammer kjempe-offentlig.. (Dvs. ikke dekke seg litt til..)

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes amming var forferdelig fordi:

Babyen suttet og ikke sugde/spiste ordentlig, var vanskelig å få baby til de ulike stillingene og taklet overhodet ikke å ha koblet barnet til puppen(e) hver dag og natt!

Flaske ble redningen og da kunne også barnets far gi mat like ofte som meg og om nettene.

Vi valgte Althrea babymat fra apoteket da man i USA fraråder kumelk første året.

Anonym poster: 9c29c476c8bce2a94b89c5e5f74e0854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

man kan jo fint ha venninner på besøk, gå på cafe, shoppe eller dra på besøk selv om man ammer.

Nei, da må jo baby alltid være med!

Mye mer frihet og flex I flaske.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Jaja, vi får satse på at barnet til ts, som no går i andre klasse, har det bra. Men med god ammehjelp klarer dei fleste å amme, viss dei vil. Eg syns det er synd med menneske som kan men ikkje vil, men mot slike holdningar hjelper ingenting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste KAN amme men husk at ikke alle synes det er ok å leve slik når de ikke må. Det finnes heldigvis alternative måter å gi babyer mat på frem til de starter fast føde!

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden er fra 2007...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo dette en eldgammel tråd, men tematikken er jo allmenngyldig, så jeg svarer allikevel.

Jeg føler at jeg har kompetanse til å uttale meg her, fordi jeg ammet guttungen min hele veien, men grunnet litt for lav melkeproduksjon var jeg også nødt til å gi MME.

Det jeg vil si er at mange som planlegger å gi MME av praktiske hensyn, nok undervurderer hvor mye arbeid det egentlig er. For det første må alt utstyret steriliseres gjennom koking, så i praksis er man nødt til å koke en haug med utstyr hver eneste dag. For det andre vil man av økonomiske årsaker gjerne kjøpe MME i pulverform. Dette skal blandes med vann, som også må kokes for å bli sterilt, men helst ikke i vannkoker. I tillegg skal man ikke bruke vann som har stått i mer enn 24 timer. Dermed blir man nødt til å koke opp vann hver eneste dag.

Når man gir MME må man varme opp melken. Dette tar tid, og siden man holder på med varm væske må man legge barnet fra seg. Da ligger barnet og sutrer fordi ting tar tid.

Når man så gir barnet melken blir det mye mer søl av å gi på flaske, så man er nødt til å ha smekker og kluter i beredskap. Disse må vaskes, så da blir det enda mer merarbeid.

Og for å toppe det hele så gulper barnet mer av MME. Og når man gir nattmat blir barnet mer våken av at man må flytte rundt på det i større grad enn når man bare ammer i senga. Så det tar gjerne lenger tid å få det til å sovne igjen etter mating.

For min del var jeg overlykkelig når jeg etter 6-7 måneder kunne kutte ut erstatningen, og kun amme. Arbeidsmengden knyttet til mating falt betraktelig.

Anonym poster: 788c75deb4b00042653b03bf25c3f305

• Liker 3
Skrevet

Nå er jo dette en eldgammel tråd, men tematikken er jo allmenngyldig, så jeg svarer allikevel.

Jeg føler at jeg har kompetanse til å uttale meg her, fordi jeg ammet guttungen min hele veien, men grunnet litt for lav melkeproduksjon var jeg også nødt til å gi MME.

Det jeg vil si er at mange som planlegger å gi MME av praktiske hensyn, nok undervurderer hvor mye arbeid det egentlig er. For det første må alt utstyret steriliseres gjennom koking, så i praksis er man nødt til å koke en haug med utstyr hver eneste dag. For det andre vil man av økonomiske årsaker gjerne kjøpe MME i pulverform. Dette skal blandes med vann, som også må kokes for å bli sterilt, men helst ikke i vannkoker. I tillegg skal man ikke bruke vann som har stått i mer enn 24 timer. Dermed blir man nødt til å koke opp vann hver eneste dag.

Når man gir MME må man varme opp melken. Dette tar tid, og siden man holder på med varm væske må man legge barnet fra seg. Da ligger barnet og sutrer fordi ting tar tid.

Når man så gir barnet melken blir det mye mer søl av å gi på flaske, så man er nødt til å ha smekker og kluter i beredskap. Disse må vaskes, så da blir det enda mer merarbeid.

Og for å toppe det hele så gulper barnet mer av MME. Og når man gir nattmat blir barnet mer våken av at man må flytte rundt på det i større grad enn når man bare ammer i senga. Så det tar gjerne lenger tid å få det til å sovne igjen etter mating.

For min del var jeg overlykkelig når jeg etter 6-7 måneder kunne kutte ut erstatningen, og kun amme. Arbeidsmengden knyttet til mating falt betraktelig.

Anonym poster: 788c75deb4b00042653b03bf25c3f305

Får svare her jeg også da, uansett alder på tråd. Dette innlegget kjente jeg meg absolutt ikke igjen i!

Ikke mer gulping, mer søl med amming og lekkasje fra puppene, greit å ha kokt vann på termos og flaske, varmet evt . i mikroen med babyen på armen, tok ikke mange sekundene.

Målet mitt er å amme, ville bare si at å gi MME på flaske ikke alltid oppleves som så vanskelig som AB hadde det.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei :sjenert:

Jeg har et unaturlig forhold til amming, og synes det er direkte ekkelt. Jeg vil ha barn i framtiden, men bare tanken på å kanskje måtte amme gjør at jeg nesten gruer meg. Jeg har ei venninne som ikke ammer, ammet bare i 2 dager, og ungen klarer seg helt fint. Hun klarer også å være sosial selv om babyen er bare 2 mnd gammel. Føler at mange mødre som ammen blir totalt bundet av ungen, og glemmer seg selv og andre fordi NÅ ER DET AMMETID når som helst.

Jeg tror også det det båndet ei ammende mor har med sitt barn kan også skapes mellom ei som ikke ammer.

Jeg er alikevel litt redd for å møte mye motstand blandt feks, leger, sykepleiere og andre mødre når min tid kommer.

Er amming nødvendig? Noen leger sier ja, andre nei.

Vil gjerne kunne snakke litt om dette her :)

Selvsagt må ikke babyen få puppen for å få nærhet. Her fikk babyen MASSE nærhet og kroppskontakt med både mor og far hver dag og natt ved og utenfor mating med flaske.

Det er jo bare å bruke sunn fornuft.

Du er ikke alene om å kunne amme, men at du ikke ønsker det, da det ikke er noe for deg. Det finnes god mat på apoteket (f.eks Althera) selv om det er dyrt. Den er topp fremstilt og fri for kumelkproteiner.

Barnets gener og DNA er bestemt på forhånd inne i magen:-)

Kos deg og bry deg ikke om hva andre mener og synser om dette temaet. Om du og familien er fornøyd med valget du tar, er det viktigst!:-)

Gå for det!

Erfaren og belest

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må være greit det, TS! Amming er ikke noe ALLE må gjøre, mulighetene er jo flere, heldigvis.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Må være greit det, TS! Amming er ikke noe ALLE må gjøre, mulighetene er jo flere, heldigvis.

No byrjar barnet til ts på skulen til hausten, så vi får satse på at dette gjekk greitt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Amming og hvor positiv påvirkning det har er svært omdiskutert. Spesielt om du trekker unna uland og land med mye sykdom ut fra statistikken. Sannsynligheten for å da forebygge noe via amming i Norge blir på nivå med å vinne i lotto.

Det spilles mye på de bånd mor og barn knytter. Som mann og far kan jeg si som så at disse båndene knytter du like godt ved å mate på andre måter som flaske. Selv er jeg glad for at vårt barn nektet å amme og ga oss begge muligheten til å ha den type tid med barnet. Vi delte da automatisk mer på andre oppgaver også som følge av dette.

Men ja. Det er en ammemafia der ute klar til å hakke deg i fillebiter i godhetens navn.

Anonym poster: f3701f2932c69d7e5a02156da896d49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er kjempeglad for at min mann deltok på lik linje med meg på alt annet enn matingen, og allikevel (selvfølgelig!) har et nært og flott bånd med vårt barn. En far kan kose, stelle, leke, trille, sove med og være nær et barn selv om han ikke gir flaske den første tiden (det er snakk om noen måneder av et barns liv her). Etterhvert kommer det annen mat inn i bildet, da kan far også ta hele matingen. Selv om jeg ammet, så var det ikke slik at jeg satt alene på et rom 3/4 av døgnet mens far var låst ute. Vi ammet i sengen der vi lå alle tre, vi satt inntil hverandre i sofaen mens jeg ammet og han koste, strøk og sang for baby. Bare tull at man tar fra far noe essensiellt ved å amme.

Anonym poster: dbe82638d6e0b9c12010c1f93deefda9

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Tråden er 5 år gammel, og det er ingen vits i å rydde så langt tilbake i tid..

Sophie-Ann, mod

AnonymBruker
Skrevet

Amming og hvor positiv påvirkning det har er svært omdiskutert. Spesielt om du trekker unna uland og land med mye sykdom ut fra statistikken. Sannsynligheten for å da forebygge noe via amming i Norge blir på nivå med å vinne i lotto.

Det spilles mye på de bånd mor og barn knytter. Som mann og far kan jeg si som så at disse båndene knytter du like godt ved å mate på andre måter som flaske. Selv er jeg glad for at vårt barn nektet å amme og ga oss begge muligheten til å ha den type tid med barnet. Vi delte da automatisk mer på andre oppgaver også som følge av dette.

Men ja. Det er en ammemafia der ute klar til å hakke deg i fillebiter i godhetens navn.

Anonym poster: f3701f2932c69d7e5a02156da896d49e

Som kvinne, kjæreste og mor signerer jeg innlegget ditt. Babyens pappa er helt enig med deg. Vi er alle enigeed deg i det du påpeker og hevder.

Gode poenger.

AnonymBruker
Skrevet
Bare tull at man tar fra far noe essensiellt ved å amme.

Anonym poster: dbe82638d6e0b9c12010c1f93deefda9

Man tar ikke i fra ham - man gir og tilfører noe baby og far ellers ikke ville ha hatt: en stor bonus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...