Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan gå opp i vekt?

Jeg er 164 cm høy, vekta varierer mellom 48-52 kilo. Hoftebeina stikker ut, ribbein vises, jeg er lei av å svømme i de minste klesstørrelsene. Har alltid vært slank, alle har sagt "vent noen år, så lurer du på hvordan du skal slanke deg", men jeg synes jeg har ventet nok nå - er snart 22 år.

Jeg spiser forholdsvis sunt, men spiser det jeg har lyst på - i store mengder. Må ofte mye mat til før jeg blir mett, og spiser ofte mer enn samboeren min. Mamma klagde i tenårene mine på at jeg spiste henne ut av huset. :fnise:

Jeg trener ikke noe særlig, men har hund så det blir en del turer. Merker fort når jeg har vært litt mer aktiv enn ellers - da raser jeg ned i vekt. Trente kick-boksing for en stund siden, og fikk bygd en del muskler, men ble bare tynnere, så jeg turte ikke trene mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke tenkt på sånt nå og vær glad at du kan spise alt det du vil! du høres kjempepen ut!

om noen år skal du tenke på hvordan å gå NED i vekt.

Skrevet
ikke tenkt på sånt nå og vær glad at du kan spise alt det du vil! du høres kjempepen ut!

om noen år skal du tenke på hvordan å gå NED i vekt.

For et flåsete svar! Hva er det med deg?! :klø:

Har ingen gode tips, jeg er sånn jeg også, og er litt eldre enn deg. Det er i allefall veldig viktig å få i seg proteiner, du kan jo få i deg proteinshakes, men hvis du ikke trener samtidig, er det visst fare for at man blir tjukk. Har ikke prøvd det selv, trives godt i kroppen min. Men har vurdert det i det siste, for kiloene raser av meg når livet topper seg, og når man veier såpass lite fra før av, er det ikke særlig mye å ta av..

Men proteiner er uansett tingen! :sol:

Skrevet

Kan du skrive ned et eksempel på det du spiser en gjennomsnittsdag? Som oftest spiser nemlig mennesker som sier de spiser mye men ikke klarer å gå opp i vekt, i virkeligheten ikke spesielt mye. Jeg var sånn selv. Det er ikke mulig for et friskt menneske å være i kalorioverskudd og samtidig ikke gå opp i vekt.

Skrevet

Spis en neve med nøtter til alle måltider du spiser. Nøtter inneholder mye proteiner og mye sunt fett, derfor mye energi per 100gram.

Husk å velg de usaltede, ubehandlede nøttene. Forslag: peanøtter, cashewnøtter, valnøtter, hasselnøtter, paranøtter, pistasjenøtter.

Kommer ikke på flere.

Skrevet
Husk å velg de usaltede, ubehandlede nøttene. Forslag: peanøtter, cashewnøtter, valnøtter, hasselnøtter, paranøtter, pistasjenøtter.

Kommer ikke på flere.

Macadamianøtter :fnise:

Skrevet

Peanøtter har visst sånn fett som ikke er bra. Plantefett, men oppfører seg som mettet fett i kroppen. Selv om man er slank er det jo ikke sunt med usunt fett i blodårene. Ellers høres nøtteforslagene bra ut. Og fet fisk, så får du fin hud og greier.

Skrevet

Skal vi se, da..

På en vanlig dag spiser jeg

- 07.00: 2-3 skiver grovt brød med div pålegg som ost, kyllingslat og leverpostei.

- 10.00: To knekkebrød og en yoghurt.

- 12.30: Stor salat med faoccacia

- 15.00: Frukt

- 17.00: Vi lager alltid 4 porsjoner mat, jeg spiser litt over halvparten. Middag kan være Wok, gryterett, biff, div kyllinggryter, wraps eller taco.

-20.00: Rester fra en annen middag, suppe eller annen småmat.

I helgene spiser jeg mer enn på hverdagene, og må ha egg, pølser, bønner og bacon med godt brød til som frokost.

I løpet av en uke spiser jeg også 2 liter fløteis, ca. 10 sjokolader (Troika, New energy eller Bounty), 2-3 poser potetgull/snacks, 1-2 store melkesjokoladeplater og div annet småsnacks.

Jeg vet jeg spiser altfor mye usunn snacks, men det er vanskelig å la være..

Aktivitetsnivået er ganske lavt. Går tur med bikkja ca. 1 time om dagen, ellers ingen aktivitet. Sitter mye på pc'en eller ligger på sofaen. :(

Skrevet
Peanøtter har visst sånn fett som ikke er bra. Plantefett, men oppfører seg som mettet fett i kroppen. Selv om man er slank er det jo ikke sunt med usunt fett i blodårene. Ellers høres nøtteforslagene bra ut. Og fet fisk, så får du fin hud og greier.

Ordet plantefett synes jeg er litt intetsigende, da mettet fett kan komme fra planter like som umettet fra kjøtt.

Det har ikke jeg hørt om. Det er både mettet og umettet fett i peanøtter, mer mettet enn i andre nøtter, men likevel mer umettet. Peanøtter inneholder dessuten niacin og folat.

Skrevet

Nå har jeg lagt ut litt info om hva jeg spiser og aktivitet - ingen som har råd til meg?

Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Moren til ei venninne slet med det samme som deg, greide ikke å legge på seg. Var til legen og der fant de ut at det var feil med stoffskifte, fikk tabletter, og etter en stund begynte hun å legge på seg.

Skrevet (endret)

Hjelp!! Du spiser mer drit enn jeg gjør på 3 mnd!

Vil ikke komme med en hau med belæringer her, men alt det der pr uke, er hårreisende, jeg tenker på de her programmene du blir hva du spiser :fnise: Men det gjelder visst ikke deg.

Du har skyhøy forbrenning. Ja det er bra, men jeg misunner ikke folk som behandler kroppen som søppelbøtte. Kanskje du bør teste deg for kolesterol og blodsukker.

Ok tilbake til poenget, ble litt ut :fnise:

Om du klarer kutt ut driten å spis som sagt over proteinshake. Spis masse nøtter istedet for snacks og potetgull, helst ikke saltet og stekt i veg.olje.

Spis et måltid til om dagen, gjerne litt mer karbohydrater som ris, fullkornpasta, poteter, grovt brød.

Tren styrketrening:O)

Dette vil funke og du vil bli sunnere innvendig også:O)

Endret av lissi32
Skrevet (endret)

Gå til legen og be om å få testet stoffskiftet ditt. Kanskje du har høyt stoffskifte.

Endret av Grønt blad
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er ie jente på 19 år gammel er normal høy men veier 44 kilo:S spiser all slags mat som inneholder fett mest men går ikke opp i vekt i det hele tatt:S Veide 56 kilo for 2 måneder siden men går ned for hver dag som går..Noen tips?

Skrevet (endret)

.

Endret av Grønt blad
Skrevet
Nå har jeg lagt ut litt info om hva jeg spiser og aktivitet - ingen som har råd til meg?

Du har jo allerede fått diverse tips både om ting som kan spises og ting som kan gjøres, og en forklaring om at du antakelig har et veldig høyt stoffskifte.

Så da antar jeg at en tur til legen er en god idè. Men jeg vil råde deg til å snakke ganske grundig med legen om hva som skal gjøres. Dersom du får medikamentell behandling for høyt stoffskifte, så sjekk hvilke bivirkninger det er grunn til å forvente.Og om det kommer til å påvirke deg på andre måter. Samt om det er grunn til å anta at det høye stoffskiftet du har nå, er skadelig for deg. Stoffskifteforandringer kommer til å påvirke deg på andre måter enn bare øket vekt, og det er slett ikke sikkert at du vil ha alle de forandringene.

Og så vil jeg gjerne stemme i med de andre: Du må være litt snillere med kroppen din, du fyller den med junk, og det kan umulig være bra.

Gjest training girl
Skrevet

Jeg anbefaler deg å begynne å trene, sørg da for å få i deg nok protein til hvert måltid slik at du bygger muskelmasse istedet for å bryte ned muskelmasse. Du bør også sørge for å spise sunn mat med mellomrom på ca 3 timer. Spis masse egg, kylling, fisk, gjerne eple til mellommåltid. For at du skal legge på deg, er det sunne alternativet å legge på seg muskelmasse og litt fett. Så det er viktig at du stadig er i kalorioverskudd i form av SUNN mat, det finnes masse sunne kalorier, og det kan du få i deg ved å spise ris til måltider og drikke juice for å nevne noen.

Veldig viktig med masse proteiner, og du blir IKKE feit av å drikke proteinshake, som noen sier. Proteinene kroppen får i seg brukes som byggesteiner til muskler, og det kroppen ikke bruker skiller den ut.

Håper noe av dette hjalp deg. Ble ikke så fullverdig, for det tar nøye tenking å sette opp et individuelt program.

Tren, spis, og få nok søvn og restitusjon. Veien til en sunn og pen kropp, uansett om du er tykk eller tynn.

det funket hvertfall på meg, jeg slet med det samme som deg! :)

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet
Ja, jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan gå opp i vekt?

Jeg er 164 cm høy, vekta varierer mellom 48-52 kilo. Hoftebeina stikker ut, ribbein vises, jeg er lei av å svømme i de minste klesstørrelsene. Har alltid vært slank, alle har sagt "vent noen år, så lurer du på hvordan du skal slanke deg", men jeg synes jeg har ventet nok nå - er snart 22 år.

Jeg spiser forholdsvis sunt, men spiser det jeg har lyst på - i store mengder. Må ofte mye mat til før jeg blir mett, og spiser ofte mer enn samboeren min. Mamma klagde i tenårene mine på at jeg spiste henne ut av huset. :fnise:

Jeg trener ikke noe særlig, men har hund så det blir en del turer. Merker fort når jeg har vært litt mer aktiv enn ellers - da raser jeg ned i vekt. Trente kick-boksing for en stund siden, og fikk bygd en del muskler, men ble bare tynnere, så jeg turte ikke trene mer.

Hei!

Har du prøvd Herbalife? Mange forbinder dem med slanking, men produktene er minst like gode når det gjelder å gå opp i vekt. Jeg slet med samme problem som deg - spiste og trente mye, men la ikke på meg. Etter at jeg begynte med produktene har jeg fått økt muskelmasse. Er fortsatt slank, men ser mye sunnere ut og veier mer. Jeg tar tre shaker om dagen i tillegg til vanlig mat + to protein-mellommåltider, gjerne etter trening.

Grunnen til at det virker så bra er at alt er naturlig (ikke noe kjemisk fremstilt), så kroppen tar opp all næringen.

Mer info på: www.herbalife.no

Du kan få kontakt med en distributør på www.toppform.no. Oppgi accesskode: fine

Mvh

Ida

Skrevet (endret)
Hei!

Har du prøvd Herbalife? Mange forbinder dem med slanking, men produktene er minst like gode når det gjelder å gå opp i vekt. Jeg slet med samme problem som deg - spiste og trente mye, men la ikke på meg. Etter at jeg begynte med produktene har jeg fått økt muskelmasse. Er fortsatt slank, men ser mye sunnere ut og veier mer. Jeg tar tre shaker om dagen i tillegg til vanlig mat + to protein-mellommåltider, gjerne etter trening.

Grunnen til at det virker så bra er at alt er naturlig (ikke noe kjemisk fremstilt), så kroppen tar opp all næringen.

Mer info på: www.herbalife.no

Du kan få kontakt med en distributør på www.toppform.no. Oppgi accesskode: fine

Mvh

Ida

Herbalife er bare et dyrt kosttilskudd. Finnes mange tilsvarende og mye billigere produkter.

Jeg tror at mange av dem som kjøper herbalife rett og slett ikke vet om andre aktører på markedet, eller blir lurt til å tro at andre er dårligere. Kanskje er mange redd for å kjøpe ting som tilsynelatende er laget for bodybuildere?

Andre norske aktører som jeg kommer på i farten:

Tech Nutrition

Proteinfabrikken

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Husk at det er styrketrening, ikke kondisjonstrening, som i første omgang bygger muskler og dermed får deg opp i vekt. Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at du blir så mye større - da må du trene hardt (maks 10 repetisjoner med høy belastning, så du blir ordentlig sliten og sliter på de siste repetisjonene).

Hvis du ikke får noe skikkelig svar av legen, kan du jo ta en tur til ernæringsfysiolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...