Gå til innhold

Tranebær og urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som er plaget med urinveisinfeksjon, hvor ofte får dere det?

Hvor bra er det å spise tranebær for å forebygge det? Hvis man spiser tranebær hver dag vil virkningen av det slutte å virke etter hvert, og så får man uvi på nytt i gjen?

Vil dere anbefale tranebær for å forebygge urinveisinfeksjon?

Hvis en urinveisinfeksjon er på så smått på gang, kan man da spise tranebær og drikke appelsin juice i stedenfor å gå til legen. Vil da urinveisinfeksjonen forsvinne av seg selv uten pensilin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hatt hell med tranebærkapsler noen ganger når jeg har plukket opp de tidlige tegnene på UVI.

Hvis det blir skikkelig vondt, og jeg har fått feber, går jeg til legen med en gang, men de gangene jeg har vært raskt nok ute med tranebærkaplser/masse væske/holde seg varm/etc, så har jeg klart meg uten antibiotikakur.

Du bør ikke bruke tranebær forebyggende (altså før du har merket noe til symptomer), fordi tranebær ikke er helt heldig for leveren (alt med måte).

endret:

Glemte å svare på hvor ofte.. Jeg har vel hatt det 1-2 ganger i året de siste årene.

Og en ting til, gå heller til lege en gang for mye med UVI :) Infeksjonen kan spre seg til nyrene, og det er så vidt jeg har skjønt ikke noe særlig..

Nå finner jeg ikke igjen noe om det jeg skrev om leveren, tror jeg husket feil og at det var nyrene det ikke var bra for, og hvis du leser her, så er det vel helst hvis man er utsatt for nyresten at man trenger å bekymre seg..

Endret av wind-up bird
Skrevet
Du bør ikke bruke tranebær forebyggende (altså før du har merket noe til symptomer), fordi tranebær ikke er helt heldig for leveren (alt med måte).

Har du en link til informasjon om dette? Jeg går konstant på tranebær nå i vintermånedene pga ny jobb (altså katastrofe om jeg blir syk), og har ikke klart å finne noe om at det kan være skadelig.

Skrevet

Ok. Takk for svar.

Vet du hvorfor du får det?

Jeg er selv mann, så vet ikke om det er noen forskjell på hvorfor kvinner og menn får det.

Skrevet
Hvis en urinveisinfeksjon er på så smått på gang, kan man da spise tranebær og drikke appelsin juice i stedenfor å gå til legen. Vil da urinveisinfeksjonen forsvinne av seg selv uten pensilin?

Jeg selv er ikke plaget av UVI, men jeg har klart å drikke bort med 2 liter appelsinjuice en gang.

Men hvis du ikke merker bedring i løpet av en døgn, så må du gå til legen.

Jeg har en venninne som er veldig plaget av UVI. Hun synes ikke at tranebærkapsler hjelper. Siden hun er så ofte plaget med dette, så har hun fått skrevet ut en stor dose med antibiotika som hun har liggende.

Min venninne skal til en røntgen-undersøkelse snart for å se om det er noe fysiologisk som fører til UVI. Har du fått tilbud om dette?

Skrevet
Ok. Takk for svar.

Jeg er selv mann, så vet ikke om det er noen forskjell på hvorfor kvinner og menn får det.

Det vanligste for kvinner er så vidt jeg vet at e.coli. bakterier finner veien til urinrøret. Kvinner får det langt hyppigere enn menn pga anatomi.

Så vidt jeg fant ut (endret posten min litt ovenfor), hjelper bare tranebær dersom det er snakk om e.coli. bakterier.

Skrevet (endret)
Har du en link til informasjon om dette? Jeg går konstant på tranebær nå i vintermånedene pga ny jobb (altså katastrofe om jeg blir syk), og har ikke klart å finne noe om at det kan være skadelig.

La til en link i posten min ovenfor, ser nok ut til at jeg husket det litt feil. :)

Her er en artikkel som sier det jeg må ha lest:

"A small study24 found a significant rise in urinary oxalate levels, prompting a caution that regular use of cranberry may increase the risk of kidney stone formation in patients with a history of oxalate calculi."

http://www.aafp.org/afp/20041201/2175.html

Endret av wind-up bird
Skrevet
Ok. Takk for svar.

Kanskje dette kan være av interesse for deg.

Skrevet
La til en link i posten min ovenfor, ser nok ut til at jeg husket det litt feil. :)

Takk for link :) Ser ut til at jeg kan fortsette spise pillene mine frem til det blir vår, eller i det minste at jeg kommer meg over denne kneika hvor jeg ikke har mulighet til å bli syk.

Skrevet

Jeg er svært plaget av uvi, jeg har liggende antibiotika fast hjemme som jeg har fått av legen, om jeg ikke klarer det med vann, juice og tranebær tar jeg en til to tabletter for så så oppdage at det er borte. Men da har jeg brukt mange hele antibiotikakurer først altså!! Går fast på tranebær og jeg har funnet ut at det er ikke tranebær alt som sies å være det... Eller det er det vel men det kan stå på esken at det er mye tranebær i tablettene for så så finne ut at det bare er halvparten av de jeg brukte fra før... Jeg kjøper den rosa/røde esken på apoteket med avlange "glaserte" tabletter, synes de er greie og hjelper bra. Byttet for litt siden med noen som virket "hårete" de var helt pyton!!! Jeg brakk meg om morningen når jeg skulle svelge disse tablettene som sugde seg fast i tunga mi, æsj!!! Mye vann er også viktig, men det er jo godt for helsa uvi eller ikke.

Skrevet

Jeg vil bare benytte anledningen til å understreke hvor viktig det er å holde seg varm når man ofte er plaget av UVI.

Stringtruser er INGEN god idè ! Varmt undertøy og gjerne en stillongs i ull eller ullblanding virker forebyggende. Og det er ikke lurt å gå med deler av mage eller rygg bar. Og hvis man blir veldig kald på beina, kan det også være gjort.. :)

Kjedelig og usexy, ja, men det hjelper.

Skrevet

Ryllik, kamillle, sellerifrø og salvie (te) fungerer veldig bra mot alle slags infeksjoner.

Man burde helst ikke bruke antibiotika, for det dreper jo alle de nyttige bakteriene fordøyelsen din avhenger av i tillegg til de man vil bli kvitt.

Mot urinveisinfeksjon er det viktig å drikke masse vann, og man kan tilsette 1 ts natron 2 ganger daglig for å gjøre urinen basisk. (men dette må man ikke gjøre om man har hjerteproblemer)

Skrevet (endret)

Er veldig plaget av urinveisinfeksjon og etter et tips fra en venninne kjøpte jeg noen tabletter fra apoteket som heter Uvacin.

De kommer uten resept og er helt fantastiske.

Så er det naturprodukt.

Anbefaler alle med uvi å prøve disse her. Er ikke dyre heller.

Endret av Molle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...