Gå til innhold

Skjora spiser opp meisebollene

Fremhevede innlegg

Skrevet

vi syns det er koselig å henge opp mat til småfuglene og ekornene i hagen. Men nå har en flokk (7-8 stk) med skjorer funnet ut at meiseboller er kjempegodt. De herper nettet og river ned bollen og spiser den opp på null komme null.

Vil ikke ha en flokk med skjor i hagen! Og så vil jeg ha meisebollene i fred til kjøttmeisene! Tips til hvordan jeg kan unngå at skjora får tak i dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meisebollene må henges slik at skjæra ikke får tak i dem... Men det skjønner du jo... De kan være ganske kreative også for å få tak i bollene.

Hos oss hjalp det en del da jeg fikk tak i en "stålstang" med "oppoverkroker" på som jeg hang over en grein. Meisebollene hang jeg i krokene. Stangene fulgte med i et "startsett" for fuglemat som jeg kjøpte på Obs. Får å få ta i disse måtte skjæra plukke dem med seg når den fløy forbi og det blir litt for vanskelig.

Det finnes jo også slike metallspiraler til å putte meisebollene inni. Jernia har i hvert fall slike.

Hilsen Lille meg

Gjest Madre Mia
Skrevet

Hvis meisebollene henger i et tynt, langt snøre uten noe å sitte på i nærheten, tør ikke skjæra å sette seg på meisebollen siden den dingler. Pleier å funke hos meg ihvertfall. Takk for at du minte meg på å henge opp fuglemat :-)

Skrevet

Heng på noe blankt (folie f.eks). Da tør ikke skjæra komme nær meisbollene.

Skrevet

Takk for gode tips. Da prøver jeg i første omgang å forlenge tråden og se om det hjelper. Hvis ikke - så prøves de andre rådene ut etter tur :)

Skrevet

Jeg har også hatt problemer med at skjæra spiser meiseboller og fett som er hengt ut til småfuglene. Et lite stykke rød, glinsende julepynt holder den imidlertid borte. De sitter et stykke unna og "skratter", men de tør ikke nærme seg. Jeg har forsøkt med aluminiumsfolie også, men det fungerer av en eller annen grunn ikke like bra. Mulig det er rødfargen de reagerer på. Skjæra er en rimelig smart skapning og i naturen betyr jo rødt fare.

Skrevet

Mange gode tips her, takk for at dere delte dem med resten av oss.

Gjest Borghild
Skrevet

Sitt i vinduet med hagla klar og skyt når den nærmer seg. Da har du gratis middag også.

Skrevet

Så i et blad en gang at de hadde hengt teracotta potter opp ned litt over meiseballen, slik at de sammen utgjorde en klokke/bjelle. Gjør du deg litt flid kan du male disse først også. Dette tipset var for å beskytte mot ekorn, men fungere sikkert mot skjæra også

Skrevet

Er det så farlig om skjærene tar noen meiseboller - de må jo også ha mat! Selv om man ikke er så liten og søt som en kjøttmeis, betyr ikke det at man ikke blir sulten...

Skrevet
Er det så farlig om skjærene tar noen meiseboller - de må jo også ha mat! Selv om man ikke er så liten og søt som en kjøttmeis, betyr ikke det at man ikke blir sulten...

Neida, det er ikke så farlig, men de skremmer de andre fuglene og spiser opp alt på en gang og da blir det ingenting igjen til de andre.

Jeg synes skjærer er "ålreite dyr" som spiser ting jeg ikke vil ha i hagen min om sommeren. Til gjengjeld får de mat av meg om vinteren, men ikke på det samme fuglebrettet som småfuglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...