Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Hei. Jeg har tenkt å tette mellomrom mellom tennene. Tannlegen ga meg 2 valg: kompositt eller skallfasett. Hvor lenge holder kompositt ,vet dere? Jeg vet at skallfasett holder 7-10år og er dyrere enn kompositt. Tror dere kompositt kan holde 3-5år? Noen som har erfaring her inne?
Gjest Frysepulver Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Hei. Jeg har tenkt å tette mellomrom mellom tennene. Tannlegen ga meg 2 valg: kompositt eller skallfasett. Hvor lenge holder kompositt ,vet dere? Jeg vet at skallfasett holder 7-10år og er dyrere enn kompositt. Tror dere kompositt kan holde 3-5år? Noen som har erfaring her inne? Kompositt er jo det man bruker til alle vanlige, hvite fyllinger. Kommer an på hvor det er (antar det er i front ettersom skallfasetter er nevnt) og hvor mye belastning stedet har. Jeg hadde skallet av litt nederst på en tann og fikk litt kompositt på der hos min gamle sjef. Hun lagde et godt feste bak på tannen, men et frø klarte å skalle av litt, så det må jeg inn og fikse igjen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Jøss, kompositt høres da ikke sikre ut? Hm...hvorfor anbefalte tannlegen min kompositt først? Er det fordi han vil at jeg skal komme tilbake slik at han får tjent både på kompositt ( som antakligvis faller av like etter ) og skallfasett?
Gjest Frysepulver Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 Jøss, kompositt høres da ikke sikre ut? Hm...hvorfor anbefalte tannlegen min kompositt først? Er det fordi han vil at jeg skal komme tilbake slik at han får tjent både på kompositt ( som antakligvis faller av like etter ) og skallfasett? Kompositt er jo myyyye billigere enn skallfasett. Kompositt er sikkert nok det, men er jo forskjell på å legge det i en jeksel oppe kontra på en fortann. At jeg skallet av litt igjen betyr ikke at alle andre gjør det også, dessuten skal vel du ha dette mellom tennene?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Det stemmer, jeg skal tette mellomrom mellom tennene. Jeg vet at kompositt er billigere ( 2500kr ), nesten halvparten billigere. Men jeg tenkte at hvis kompositt faller lett av, vil det jo bli dyrere hvis jeg må tilbake for å sette inn skallfasett etter. Jeg får dette inntrykket, fordi tannlegen min sa at jeg skulle velge kompositt FØRST deretter skallfassett etter jul. Altså, kompositt vil ikke sitte lengre enn 1-2mnd? Derfor jeg må ha skallfasett etter jul?
Bokormen Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Kompositt på en fortann kan fint sitte i flere år, men det er umulig å si hvor lenge det vil sitte på en fortann, da det ikke er noe god mekanisk retensjon av fyllingen (i motsetning til i et "hull"), og det er en liten flate å feste det på. Jeg ville sannsynligvis prøvd med kompositt først, og se om jeg ble fornøyd. I beste fall holder det lenge, i verste fall ryker det fort, og da kan du gå over på skallfasetter. Er helt enig med tannlegen din
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå