Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Jeg har sett oppslag flere steder hvor Røde Kors (tror jeg) og andre frivillige jobber som leksehjelp på ettermiddagene for barn som trenger litt hjelp med lekser/skolearbeid.

Jeg lurer på - hvorfor har så mange behov for leksehjelp utenfra? Jeg trodde foreldrene hjalp til med leksene hos små barn. Jeg kan forstå det når man kommer opp på videregående nivå og kanskje har matte eller spesielle fag som foreldre ikke har kompetanse til, men grunnskolen...?

Dette er ikke ment som kritikk, det kan godt være det er gode grunner til dette, jeg spør fordi jeg oppriktig lurer.

Jeg har aldri fått leksehjelp fra noen, men slet meg gjennom 10 år med matte f.eks, fordi mamma kan ikke matte og jeg var ikke ofte nok hos pappa til å få hjelp til matten. Så hvis jeg hadde blitt tilbudt mattehjelp hadde jeg gladelig tatt imot(av en eller annen merkelig grunn har jeg tydeligvis lært meg matten på egenhånd, for nå tar jeg 3klasse matten og går 2 året. Det er dritvanskelig, synst jeg, men er fornøyd så lenge jeg får 4 :jepp: )

Har tilbud nå, til leksehjelp, eller leksemiljø som det kalles. Det er for alle på hele skolen, for de som ikke har noen som kan hjelpe dem med de vanskelige fagene, og der er det alltid matematikklærere, kjemi, fysikk, engelsk osv.. Så får vi middag :jepp: Det er koseligt! Vi får servert varm middag når vi holder på med leksene..

Så jeg tror hvis andre foreldre også kanskje ikke kan matte eller lignendes så er det tilbudet veldig bra. Mamma hadde heller ikke tid til å sette seg ned hver dag i så lang tid som jeg trengte hjelp, så det at noen har tid til og bruke på barna som ikke får det så lett til..

Nå hørtes det nesten ut som mamma er verdens dummeste person, men hun er ikke det altså. Har høy utdanning, men hun kan ikke matte(hun bestod da, med 2)

Endret av estrella
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har sett oppslag flere steder hvor Røde Kors (tror jeg) og andre frivillige jobber som leksehjelp på ettermiddagene for barn som trenger litt hjelp med lekser/skolearbeid.

Jeg lurer på - hvorfor har så mange behov for leksehjelp utenfra? Jeg trodde foreldrene hjalp til med leksene hos små barn. Jeg kan forstå det når man kommer opp på videregående nivå og kanskje har matte eller spesielle fag som foreldre ikke har kompetanse til, men grunnskolen...?

Dette er ikke ment som kritikk, det kan godt være det er gode grunner til dette, jeg spør fordi jeg oppriktig lurer.

Dette er noe av det mest sneversynte jeg har lest på lenge. Begge mine foreldre er meget oppegående, ressursterke og har relativt lange utdannelser; mamma er utdannet lege, pappa er utdannet siviløkonom med fordypning i både finans og regnskap. Jeg har alltid fått hjelp hjemmefra, men noen saker og ting husker de rett og slett ikke. Det er over tjue år siden mamma hadde tysk på videregående, så hvordan kan en forvente at hun skal huske grammatikken når hun ikke har praktisert språket på hvem vet hvor mange år det har gått? Ikke har hun anledning til å bruke en hel kveld på å sette seg inn i det heller.

Min holdning er som følger; skolegangen er først og fremst barnet/ungdommens ansvar etter han/hun har kommet et stykke opp i barneskolen. Foreldre må gjerne sjekke at barnet gjør leksene og trå støttende til, men jeg synes ærlig talt ikke at en kan kreve at noen skal bruke flere timer på lekser barna får forklart på skolen.

Tyskgrammatikk er faktisk ikke noe hokus pokus, og alle foreldre har ikke maange timer å ta av. Mine foreldre har alltid hjulpet meg mye, men jeg hadde ikke forventet at de skulle bruke 3-4 timer på å sette seg inn i grammatikkoppgaver jeg kunne få forklart fra faglærer dagen etterpå.

Ellers synes jeg også du er ganske fordømmende i forhold til hva eller bør kunne. Som noen er innepå; vi er faktisk ulike. Jeg er for eksempel dyktig teoretisk, men ikke like flink praktisk. Hadde barnet mitt fått i oppgave å tegne et hus, hadde jeg neppe klart å hjelpe vedkommende. Gjør det meg sløv, eller lite egnet av den grunn? Nei... jeg har bare ikke evner/talenter innen det området.

Barne- og ungdomsskolen inneholder et bredt faglig omfang, derfor synes jeg ikke det er det spor rart at noen sliter med å hjelpe barnet sitt i alle fag.

Endret av Jenna88
Skrevet
Det hørtes bare ut som du mente en del av brukerne av Leksehjelpen var foreldre som ikke gadd å hjelpe barna sine. Var det ikke derfor du laget tråden?

Eller kanskje du bare kom til å tenke på den sorten foreldre da du hørte om Leksehjelpen?

Jeg startet tråden for å høre om det var noen gode grunner jeg ikke hadde tenkt på til at man hadde leksehjelp - og det var det jo.

Ellers beklager jeg at jeg var litt vel aggressiv i forrige innlegg - ble bare litt irritert over å bli misforstått, også skrev jeg litt mer hissig enn jeg burde. :)

Skrevet
Tror du hun ville fortalt deg det hvis den egentlige grunnen f.eks. var at hun ikke kan å lese godt nok til å forstå hva som står der?

Jeg kjenner vedkommende veldig godt, hun er etnisk norsk (som det heter) og driver egen bedrift, så det er nok ikke lesekunnskapene som er problemet.

Skrevet

Hvordan kan det være sneversynt å spørre et spørsmål for å nettopp høre om det finnes mer vektige grunner enn jeg selv var klar over...? :klø:

Ellers takk for de som har gitt meg svar på spørsmålet, det har gitt meg mer forståelse av fenomenet. :)

Skrevet
Hvordan kan det være sneversynt å spørre et spørsmål for å nettopp høre om det finnes mer vektige grunner enn jeg selv var klar over...? :klø:

Ellers takk for de som har gitt meg svar på spørsmålet, det har gitt meg mer forståelse av fenomenet. :)

Det er greit nok at du skriver det, men innleggene dine gir uttrykk for noe annet. Synes jeg, da. :)

Skrevet (endret)
Det er greit nok at du skriver det, men innleggene dine gir uttrykk for noe annet. Synes jeg, da. :)

Da kan det kanskje være greit å ikke legge meninger i ordene mine som jeg ikke har. ;)

Men jeg kan gjerne gjenta for å være sikker på at jeg ikke blir misforstått:

Jeg synes leksehjelpe er kjempeflott for de som har behov for det, og for barn som ønsker å bli ferdig med leksene tidlig av eget intiativ, men jeg har lite til overs for de foreldre som ikke vil prioritere den tid og ressurser det krever å hjelpe sine barn som kanskje trenger noe ekstra. (Da er ikke dysleksi hos foreldre, lære seg fransk for å hjelpe osv. inkludert, selvsagt).

Endret av Tabris
Skrevet
Ellers beklager jeg at jeg var litt vel aggressiv i forrige innlegg - ble bare litt irritert over å bli misforstått, også skrev jeg litt mer hissig enn jeg burde. :)

No hard feelings :ler::klemmer:

Skrevet
Da kan det kanskje være greit å ikke legge meninger i ordene mine som jeg ikke har. ;)

Men jeg kan gjerne gjenta for å være sikker på at jeg ikke blir misforstått:

Jeg synes leksehjelpe er kjempeflott for de som har behov for det, og for barn som ønsker å bli ferdig med leksene tidlig av eget intiativ, men jeg har lite til overs for de foreldre som ikke vil prioritere den tid og ressurser det krever å hjelpe sine barn som kanskje trenger noe ekstra. (Da er ikke dysleksi hos foreldre, lære seg fransk for å hjelpe osv. inkludert, selvsagt).

Ja, for jeg er jo tankeleser. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...