Gå til innhold

Erfaringer med Fluoxetin? (litt lang, lei meg....)

Gjest utlogget nå

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget nå

Trenger litt hjelp nå......har etter å klart å trappe meg av Fluoxetin måttet begynne igjen. Og er så lei meg... Gikk på dette i 4 år, uten terapi ved siden av. Ikke lurt ser jeg nå, men på medisiner blir alt mye lettere...

I løpet av høsten skrudde stoffskifte mitt seg opp, jeg gikk fra lavt til høyt stoffskifte. Har nå trappet med på Levaxin, for to uker siden. Er helt tynn slitt og tenker og tenker og tenker på episoder som kan komme til å skje...Hva andre tenker om meg og hva jeg skal gjøre med livet mitt....At jeg gjør en dårlig jobb....dårlig mor.....Og på tidligere episoder hvorfor hvorfor hvorfor...

For to uker siden bestemte jeg meg,sammen med legen, for å begynne med Fluoxetin igjen. Kjempe tøff avgjørelse da jeg blitt litt teflon i forhold til følelser. Og det liker jeg ikke i forhold til amnn og barn, men som det var/er går ikke lengre. Jeg gråter og er helt fjern. den eldste ser bekymret ut og den miste trøster meg...

Tar bare 10 mg, men er så kvalm og sliter med søvn. Er det noen som har erfaringer?

leter nå etter psykolog, og har bestemt med for at denne gangen skal jeg bli frist! Har slitt med dette i snart 25 år! Og er ennå ikke 40!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan gi noen trøstende ord? Er bare så utrolig lei meg og nedfor...... Er det noen som har klart å komme seg ut fra en langvarig depresjon og som har klart seg uten medisiner i etterkant? Trenger å høre at det er håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du Fluoxetin når det er stoffskiftet som det er noe galt med? Det påvirker jo hver celle i kroppen. Også psyken. En ide å få regulert stoffskiftet og samtidig gå til psykolog, men dropp den andre medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når jeg er god regulert i forhold til stoffskifte sliter jeg med en depresjon. Går nå på 10 mg fluoxetin, vanlig dose er 20-60 mg. Dette fordi jeg ønsker å ha kontakt med følelsene mine, og fordi jeg avventer hva som skjer i forhold til stoffskifte. Det kan ta lang tid å lande igjen etter å ha blitt hyper. Jeg leter etter en psykolog, og er instilt på å bruke den tiden jeg trenger for å bli frisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Jeg tror jeg vet hvordan du har det, er nemlig i samme båt selv. Jeg var utrolig deppa, og hadde angst i tillegg. Jeg har brukt cipralex i 9 måneder nå, se egen tråd om dette. Har nå trappet ned over tid, og er nå sluttet. Angsten er borte, men depresjonen er på vei tilbake. Jeg kjenner ikke til den medisinen du bruker, men jeg var iallefall fornøyd med cipralex, kanskje skulle du prøvd det istedenfor??

Uansett, lykke til, det blir bedre en eller annen gang, du er jo på god vei nå når du selv har søkt hjelp. Bare det å ha slik innsikt at en søker hjelp selv, er et veldig godt utgangspunkt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! var hos legen i dag og ble sykemeldt videre. Hun ønsker å sykemelde meg over Jul, men jeg er usikker på om det er så lurt for meg. Det å gå hjemme med tankene hele dagen er ikke lett det heller. Øker i dag opp til 20 mg og har fått Atarax og Tolvon å sove på. Sliter med søvn og det er da jeg får tankespinn.

For meg er det et nederlag å måtte begynne igjen, men legen ber meg se på det som en manglesykdom. Da trenger enn medisin. Fikk også et tips om en psykolog som har ledig kapasitet.

Det værste er i forhold til jobben, vet at det at jeg er sykemeldt ikke er bra. Har vært en del sykemeldt. Tør ikke fortelle hva som feiler meg. er sosialarbeider og redd for at det skal bli brukt mot meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lille My_*

Jeg har gått på Fluoxetin ett år nå, 20 mg pr dag(tar dem om kvelden fordi jeg blir sløv) pga depresjon og angst, i tillegg til Levaxin for lavt stoffskifte. Det har fungert fint. Har hatt en kort periode hos psykolog og fått "ryddet" opp i et par ting men går ikke dit lenger både fordi jeg føler meg mye bedre og fordi han har for mange pasienter og det er vanskelig å få time. Synes ikke det har gjort noe frem til nå, men nå vil jeg begynne igjen.

Holder på å slutte med Fluoxetin fordi jeg føler jeg ikke er meg selv lenger, blir flat på en måte, ikke noe som gjør inntrykk lenger. Alt er greit, men ingenting betyr noe. Det føles ikke riktig. Jeg har trappet veldig forsiktig ned pga tidligere bivirkninger ved nedtrapping. Tar nå 5 mg annenhver dag og har absolutt fått mer følelser tilbake, men er også mer deprimert. Gråter uten opplagt grunn og har noe angst, men ikke så mye som før.

Depresjoner har jo en grunn, ikke bare at det er en kjemisk ubalanse i kroppen. Du burde snakke med psykolog mens du trapper ned også, så er det lettere å holde perspektiv på ting når man kan snakke med noen som kan mye om depresjoner og bivirkninger av medisinene. Du må huske at kroppen din er vant til hjelpen fra pillene og ting føles mindre lett uten hjelpen, men det er en tilvenning. Vi er jo faktisk på en slags "avrusning" så det er naturlig med en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Heihei, jeg er kun 19 år, har slitt med psyken siden jeg var 11år, og går selv på fluoxetin, grunnet psyken og spiseforstyrrelse. Noen støttende ord her, fra en som er i samme situasjon som deg ang tanker: gi faen, jeg vet, vanskelig selv, men du må bare tenke på alle de gode tingene i livet ditt. Jeg tviler sterkt på at du er en dårlig mor når barna dine er så glad i deg at de trøster mamma'n sin når hun gråter :) Jeg trodde at jeg var en dårlig datter, da jeg følte at det var min skyld at mamma og pappa krangla, men da jeg startet med fluoxetin innså jeg at jeg ikke hadde skyld i det i det hele tatt. Tenk over hvor viktig du er til mange mennesker, det er minst 5 personer i verden som ikke kan leve uten deg! Hvis du føler at det går nedover igjen burde du starte på de igjen, de har hjulpet meg masse, og det er ikke en skam å gå på de, du trenger jo ikke fortelle det til noen hvis du ikke vil ;) Det er ikke "crazy" selv om vi går på antidepressive, vi bare sliter litt med diverse tanker i forhold til livet! :) Vit at folk er glad i deg, sender deg en liten klem herifra! :) Tenk positivt, og start på de igjen, du kan prøve å trappe ned senere, når du føler deg klar for det.

Ang erfaringer: jeg har ikke opplevd noe særlig til kvalme eller noe, men jeg har følt meg litt distansert. Hvis du fortsetter å føle det sånn burde du prate med legen din, kanskje han kan gi deg en annen..

KLEM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_cec_*

fuoxetin er det som kalles prozac i

USA er det ikke?

jeg begynte i dag og får det mot angst hvor jeg tidligere har fått exanor i de verste periodene, de som har vært avgjørende for livet mitt i tillegg, f.eks eksamensperioder. Det er jo klart at exanor virker men som sovepillene jeg også bare får når jeg trenger de mest så er de fryktelig vanedannende.. har aldri følt meg avhengig da jeg generelt er skeptisk til fast pillebruk for meg selv. Så faren ved å få disse preparatene er i mitt tilfelle ikke tilstede.

Det jeg er mer skeptisk til er hvorvidt fluoxetin, som tross alt trenger nedtrapping, gis så mye mer ukritiskt ut for daglig bruk i mnd... har fått exanor over lengre periode før og ble frisk selv om jeg faktisk da trappet ned på egenhånd, men forstod det slik at det ikke er noen egnet løsning over sikt pga avhengigheten.. merket faktisk ikke noe til den til tross for at jeg fikk vival i ett år før det igjen. Føler ingen behov for noen av dem i hvert fall. Er bare sliten av angst i et tøft studiemiljø hvor ingen har noen anelse om min situasjon med panikkangst- da jeg er både utadvendt og har mange venner pga min personlighet slik den faktisk er.. Derfor lurer jeg nå på om denne fluoxetinen fjerner denne "personligheten" min som faktisk er veldig positiv og kun kan hjelpe mot panikkangsten... eller er dette en "bjørnetjenste" jeg har startet på som vil gjøre ting verre...? noen erfaringer der ute om panikkangst og "prozac"? masse bekymrede klemmer fra jente som starter på medisinsstudier til høsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du sliter sånn!

Jeg bruker selv Fluoksetin, har brukt det litt av og på i 5 år tilsammen. Siste to gangene jeg sluttet, gikk det kort tid før jeg ble veldig deprimert. Konklusjonen min er at jeg fortsetter med Fluoxetin på ubestemt tid, alt er bedre enn depresjonen.

Når det gjelder bivirkninger, sliter jeg alltid med kvalme og avflatethet i starten. Blir også veldig grinete, som du beskriver. Dette går alltid over for meg i løpet av maks 4 uker. Det tar jo litt tid før den antidepressive effekten inntreffer.

Tankene om at du er en dårlig mor er typiske depresjonstanker, som sannsynligvis ikke er reelle og som vil gå over når Fluoxetin begynner å virke.

Håper det ordner seg for deg og at bivirkningene går fort over.

Jeg bruker selv 40 mg og har ingen bivirkninger. Det er som sagt kun i starten jeg merker det. Jeg gjør som du sier legen din sa til deg, sier til meg selv at jeg har en mangelsykdom (akkurat som stoffskiftesykdommen din hvor du tar levaxin) og tilfører mer serotonin til hjernen min via Fluoxetinen. Det er ikke mer hokus pokus enn det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Jeg har gått på Fluoxetin ett år nå, 20 mg pr dag

Holder på å slutte med Fluoxetin fordi jeg føler jeg ikke er meg selv lenger, blir flat på en måte, ikke noe som gjør inntrykk lenger. Alt er greit, men ingenting betyr noe. Det føles ikke riktig. Jeg har trappet veldig forsiktig ned pga tidligere bivirkninger ved nedtrapping. Tar nå 5 mg annenhver dag og har absolutt fått mer følelser tilbake, men er også mer deprimert. Gråter uten opplagt grunn og har noe angst, men ikke så mye som før..

forstår ikke at folk får slike utflatings-reaksjoner på dette stoffet,det eneste jeg kan kjenne er at man blir litt lettere for å være sosial i sammenhenger med flere mennesker,ellers kjenner jeg ikke en dritt

cirpaplexen tok bort aggressive og utoldmodige følelser,intet annet...fortsatt dep iblandt,hjalp ingenting mot sosial angst

40mg flux

20 mg cirp

mann på 30 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket ts!

Her ble en gammel tråd dratt frem igjen, og den er min!

Går fremdeles på Fluoxetin, men er nå nede i 10 mg fire dager i uka. Kommer ikke til å gå lengre ned, kanskje aldri?!

Livet svinger, og nå er det tøft igjen. ikke med meg, jeg har det bra med meg. Men finanskrisen har slått ned i familien og det er tøft. Dette er ting jeg ikke har kontroll over, og det stresser meg litt,men vi skal klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Sara

Trenger litt hjelp nå......har etter å klart å trappe meg av Fluoxetin måttet begynne igjen. Og er så lei meg... Gikk på dette i 4 år, uten terapi ved siden av. Ikke lurt ser jeg nå, men på medisiner blir alt mye lettere...

I løpet av høsten skrudde stoffskifte mitt seg opp, jeg gikk fra lavt til høyt stoffskifte. Har nå trappet med på Levaxin, for to uker siden. Er helt tynn slitt og tenker og tenker og tenker på episoder som kan komme til å skje...Hva andre tenker om meg og hva jeg skal gjøre med livet mitt....At jeg gjør en dårlig jobb....dårlig mor.....Og på tidligere episoder hvorfor hvorfor hvorfor...

For to uker siden bestemte jeg meg,sammen med legen, for å begynne med Fluoxetin igjen. Kjempe tøff avgjørelse da jeg blitt litt teflon i forhold til følelser. Og det liker jeg ikke i forhold til amnn og barn, men som det var/er går ikke lengre. Jeg gråter og er helt fjern. den eldste ser bekymret ut og den miste trøster meg...

Tar bare 10 mg, men er så kvalm og sliter med søvn. Er det noen som har erfaringer?

leter nå etter psykolog, og har bestemt med for at denne gangen skal jeg bli frist! Har slitt med dette i snart 25 år! Og er ennå ikke 40!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei. er det noen som har opplevd vektøkning med Fluoxetin??????? er så redd for dette. går jo på det for bulimi men klarer ikke tenke på noe annet.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluoxetin-gjest

Hei. er det noen som har opplevd vektøkning med Fluoxetin??????? er så redd for dette. går jo på det for bulimi men klarer ikke tenke på noe annet.... :(

Jeg opplevde ekstrem vektøkning på Fontex. Gikk opp en halv gang min egen kroppsvekt på under ett år, gikk nesten alt ned igjen da jeg sluttet med den. Fordi jeg ble kraftig deprimert igjen, begynte jeg på Fontex igjen (ingen gikk med på at det var en sammenheng, og jeg var for deprimert til å kjempe), og gikk opp de samme 30-35 kg. Da gikk til slutt psykiater med på at det måtte være en sammenheng, og jeg sluttet på Fontex for godt. Kiloene rant da av meg igjen...

Fontex hjalp forsåvidt noe på depresjonen, men førte også til stor følelsesflathet, og medvirket til redusert sexlyst og interesse for andre mennesker. Så jeg er glad jeg aldri skal bruke Fontex igjen.

Jeg er klar over at bivirkninger er veldig individuelt. Hvis du går på Fontex, må du i hvert fall ikke slutte uten å avtale det med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned ca 15kg da jeg startet på fluoxetin, hadde ikke matlyst. Det er vel derfor det gis til bulimikere? Man klarer ikke å overspise når man går på dem. Medisin virker forskjellig på mennesker, noen går opp og noen går ned. Alle de jeg kjenner som har brukt fluoxetin har gått ned endel i vekt.

Masse lykke til, håper du ikke går opp i vekt! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluoxetin-gjest

Jeg gikk ned ca 15kg da jeg startet på fluoxetin, hadde ikke matlyst. Det er vel derfor det gis til bulimikere? Man klarer ikke å overspise når man går på dem. Medisin virker forskjellig på mennesker, noen går opp og noen går ned. Alle de jeg kjenner som har brukt fluoxetin har gått ned endel i vekt.

Masse lykke til, håper du ikke går opp i vekt! :klem:

Det var meg som gikk så mye opp i vekt. Jeg hadde ikke spiseproblemer før jeg begynte på Fontex, men utviklet det pga Fontex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fikk mangel sykdommen hyponatrumia så ble liggende skikkelig syk lenge med kvalme,svimmelhet når jeg rørte på meg og ble grå-hvit å masse andre symptomer på hyponatrumia.Er ett halvt år siden dette ble oppdaget på sykehus så håper på å bli bra noe jeg godt kunne bli siden alle orgner var fine.Men fikk høre att jeg måtte spise sundt noe jeg gjorde før jeg ble så syk en diett av masse sunn mat,salt og lite vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...