Gå til innhold

Dere som studerer eller jobber på universitetet


Quirky

Anbefalte innlegg

Jeg leste i en annen tråd at det er vanlig blant "universitetsfolk" å bruke Open office. Det var jeg ikke klar over (men så er jeg også en ganske ny student). Hva bruker dere?

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker OpenOffice, men passer på å lagre filmene som .doc før jeg sender dem til universitetet, ellers klarer de ikke å åpne dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt institutt på UiB bruker vi bare Open Office, vi har ikke Microsoftprodukter i det hele tatt. I og med at Open Office er gratis og har alle funksjoner man trenger ser jeg ikke helt hvorfor folk gidder betale i dyre dommer for pakkene til Microsoft, men det har vel mye med at det er det folk får med når de kjøper pc, og så tror de at det er det eneste som går an å bruke og blir forvirret og engstelig når de må bruke noe anet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på mitt institutt så er det microsoft office som er installert som standard på pc-ene, så dermed så bruker jeg det.

Har brukt openoffice en del privat, og det er vel så bra og bedre på enkelte ting, men det var også enkelte ting som jeg syns var mindre bra. :)

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] og blir forvirret og engstelig når de må bruke noe anet.

Kan tenkes at ikke alle blir forvirret og engstelige.

Jeg tipper at det også fins mange andre grunner til at mange velger microsoft office i stedet for andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har microsoft på jobb (Jepp, jobber på UiB) men jeg vet enkelte avdelinger bruker annet, og enkelte forskere og andre blir faktisk så sinte når vi sender doc-filer som vedlegg at jeg har blitt skjelt ut av en som ville poengtere at ikke alle bruker microsoft, og vi måtte da ta hensyn og bruke et format alle kan åpne! (At open office fint åpner doc også, det "glemte" han visst der og da...) At det gjerne benyttes microsoftformater i ting vi sender omkring kommer vel av at det er denne programvaren IT-avdelingen har installert hos oss. Og det KAN åpnes av open office, i motsetning til enkelte andre filer som vi får i retur, som ikkeåpnes av MS... (Jada, jeg vet det betyr at MS er et dårligere produkt, og det er greit, men jeg får ikke lov til å installere noe som helst på pc'n min på jobb selv, og er derfor prisgitt hva IT-avdelingen gir meg, og det er microsoft...)

Privat bruker jeg dog open office, for jeg gidder ikke betale for microsoft-produktene, og stjeler dem ikke, det finnes jo vel så bra, lovlige varianter. Og det er igrunnen merkelig, at en statsdrevet organisasjon som skal forvalte offentlige midler på best mulig måte, "kaster bort" så mue penger på microsoft-produkter når et finnes helt lovlige, gratis eller rimlige fullverdige substitutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OpenOffice brukes privat her :)

Kan ikke si jeg merker den helt store forskjellen. Bruker Microsoft Word paa Universitetet, siden det er det som er installert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går ikke jeg på det universitetet, men her så kan man bruke det man vil.

Om man skal ha et format som alle kan bruke, uavhengig av om man har linux, ms etc. så lagrer de filene i pdf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på NTNU, og har aldri brukt Open Office. Vet knapt hva det er. Kanskje det er forskjell fra institutt til institutt, men her går det i standardprogrammer som Word og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ved UiO, og har selv kun brukt Microsoft Office, men tror at det variere litt fra fakultet til fakultet (uten at jeg skal være altfor skråsikker)...

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Jeg bruker stort sett LaTeX, men programmet genererer pdf-filer, som uansett er det jeg sender fra meg til andre, uansett programvare. Word bruker jeg kun til helt enkle brev, eller hvis det krever et visst antall ord.

Endret av Morgan le Fay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå går ikke jeg på det universitetet, men her så kan man bruke det man vil.

Om man skal ha et format som alle kan bruke, uavhengig av om man har linux, ms etc. så lagrer de filene i pdf.

Pdf fungerer om man skal sende noe alle skal LESE, men ikke når man skal sende noe alle skal JOBBE med... Jeg sendte i går ut mail til alle fakultetene på universitetet. Vedlagt et ms-office dokument. Ja, for jeg har ikke andre programmer på pc'n på jobb som gir meg samme mulighet. Det hadde vært ubrukelig med pdf, jeg sendte dem et regneark som de skal bearbeide før de returnerer det til meg. Dele det opp, slette linjer etc. Da fungerer det dårlig med en pfd-fil... Om jeg bare skal sende noe de skal lese, så skriver jeg det like gjerne rett i mailen, det kan da absolutt alle lese. (så lenge jeg ikke trenger grafikk funker det) men vi får nå bare vente og se hvor mange som ikke er enige i at jeg sendte ut microsoft-filer denne gangen. Men de programmer jeg er gitt av IT-avdelingen gir meg ikke så mange andre muligheter... som jeg kommer på i alle fall. Stort sett får jeg ingen protester, men i fjor var det en som hisset seg opp over at han da vel ikke brukte microsoft, må vite...

Jaja, verden går jo videre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...