Gå til innhold

Bruk av Wikipedia i akademiske oppgaver


Quirky

Anbefalte innlegg

Er Wikipedia regnet som en for usikker kilde til å bli brukt i oppgaver på univiersitetet? Og, om den kan brukes, skal jeg referere til www.wikipedia.org, eller den spesifikke artikkelen (dumt spørsmål kanskje, jeg går ut ifra at det er til den spesifikke artikkelen, men vil være sikker).

Du kan ikke bruke Wikipedia som en kilde. Jeg brukte det en gang på en innleveringsoppgave på universitetet og fikk streng tilbakemelding om at det ikke gikk an å bruke Wikipedia. Og det burde jeg jo selvsagt ha visst siden hvem som helst kan skrive inne på Wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke hos oss i UiO i det minst, vet ikke om det er forbudt akkurat, men i det minst kommer en sikkert til å få anmerkning at det var ikke noe bra å gjøre det. jeg kan godt forstå hvorfor, som mange har nevt kan jo hvem som helst skrive der. ikke at hvem som helst skulle alltid være dum, men det teller ikke som en god kilde.

men jeg har ofte brukt det selv som en rask måte å finne fram informasjon, men da ikke for akademiske greier.

Det stemmer ikke helt. I et emne jeg har tatt ved UiO ble vi nesten anbefalt å bruke Wikipedia, fordi det var mange bra artikler og informasjon på akkurat det området som emnet omfattet. Vi måtte selvfølgelig også ha andre kilder, og man måtte selvfølgelig være kritisk, men det var helt greit å referere til Wikipedia.

Jeg vil tilføye at det kun har opplevd dette med ett emne, og at jeg ikke har opplevd dette flere ganger.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...