Gjest sexysadie Skrevet 11. april 2003 #1 Skrevet 11. april 2003 Er vi kommet dithen at reproduktive rettigheter også burde innebære selvbestemt keisersnitt ? synspunkter på saken da jenter???
Montezuma Skrevet 11. april 2003 #2 Skrevet 11. april 2003 åååååå nei!!!!!!!!!! Tror du fikk med deg min ganske så bastante mening i den andre tråden....! :blunke:
Gjest sexysadie Skrevet 11. april 2003 #3 Skrevet 11. april 2003 Kan være andre mener noe annet vet du. Jeg ble faktisk litt interessert i problemsstillingen!
Mathias Skrevet 11. april 2003 #4 Skrevet 11. april 2003 Bestemme selv at man skal utsette seg for potensielle farer forbundet med operasjon? Tror vel neppe det vil bli aktuelt jeg....
Gjest sexysadie Skrevet 11. april 2003 #5 Skrevet 11. april 2003 D er mange aspekter ved dette, og jeg leste en gang at i USA så forløses tre ut av fire kvinner med keisersnitt. Hva med slike tendenser her, d vil jo bli en krise i helsevesenet da, med opptatte operasjonsstuer ol......
Furstina Skrevet 11. april 2003 #6 Skrevet 11. april 2003 Jag hoppas verkligen inte det. Att en kvinna ska få välja en riskfylld, dyrare operation (kejsarsnitt), för att hon vill tycker jag är fel. Vi bör uppmuntra vaginala födslar där det är möjligt. Förlossningsrädsla och en trolig uppfattning om att det är så smidigt att bara "plocka ut" barnet bör bemötas med information och diskussioner. Jag vill personligen undvika operation och nedsövning så länge det är möjligt. Tyvärr har vi här i Stockholm haft en stor kris inom förlossningsvården. Du kan inte garanteras plats på ett sjukhus om det inte finns klara medicinska risker för dig. Du får kanske åka taxi i 10-15 mil med förlossningsvärkar/rier. Under dessa förutsättningar är det många som "väljer" kejsarsnitt - då vet de både när och var de ska förlösas. Det är en trygghet som kostar oss mycket. Bättre vore att ge oss tillräckligt med förlossningsplatser och en trygghet kring födseln. Kanske det är liknande på vissa ställen i Norge.
Gjest sexysadie Skrevet 11. april 2003 #7 Skrevet 11. april 2003 jo men denne ideen om at kroppen skal kontrolleres koste hva d koste vil... Man bør ikke tukle for mye med naturen, den kjemper vi alle forgjeves imot.
Pearl Skrevet 11. april 2003 #8 Skrevet 11. april 2003 Så langt det er mulig og sikkert for mor og barn bør en oppfordres til å føde normalt. Kun ved fare bør keisersnitt være et spørsmål. Det bør ikke bli valgfritt for gravide å velge keisersnitt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2003 #9 Skrevet 11. april 2003 hadde det ikke vært bedre å gjøre det valgfritt da.. men likevel oppfordre til vaginalt.. det å tvinge kan da ikke være noe mål? rike kan kjøpe seg keisersnitt.. burde ikke også "fattige" kunne få muligheten til å velge dette dersom de virkelig virkelig vil.. siden dere ikke ville velge det likevel, ville det jo ikke ha noen invirkning for dere.. så da er det vel ikke et problem..? men andre burde vel likevel kunne få velge selv.. hilsen en som tror på å gjøre valg for sin egen del.. ikke på vegen av alle andre.. :-?
Gjest Turi Skrevet 11. april 2003 #10 Skrevet 11. april 2003 Bestemme selv at man skal utsette seg for potensielle farer forbundet med operasjon? Tror vel neppe det vil bli aktuelt jeg.... Det kan vi jo allerede? silikoninnlegging og bukplastikk er jo også å utsette seg for potensielle farer. Problemet her - det etiske - er vel heller at man samtidig utsetter barnet for fare. Men det skulle være interessant å vite hvor farlig dette eg. var for barnet. For meg virker det som om barnet får en snillere inngang til verden gjennom et stort snitt enn gjennom en trang kanal, men jeg har aldri født heller da.....
Pearl Skrevet 11. april 2003 #11 Skrevet 11. april 2003 Gjest. Du kan velge å ikke få barn også, du kan adopter. Nei, jeg synes ikke det skal være et valg på lik linje som mye annet, og det fordi mange av oss jenter er rett og slett pyser i utgangspunktet. Vi tror at vi klarer mye mindre enn det vi egentlig gjør, og ærlig talt, litt smerte for å få våre barn bør vi tåle. Tenk på alle de millionene av kvinner som har gjort det før oss, hvorfor skal ikke vi tåle det?? Helsemessig er det større og flere farer ved et keisersnitt enn vanlig fødsel. Det vil være vanskelig å rettferdiggjøre et keisersnitt hvis ikke det er høyst nødvendig. Risikoen for barna er også mye større. Infeksjoner ligger på lur!!! Jeg har blitt opperert i mageregionen og vet hvilke smerter og ubehag det kan være lang tid etter. Nei, jenter, vi er tøffe og sterke, vi klarer vel å presse ut barna våre på den mest humanitære måten eller hva??? Sikter da ikke til de som MÅ ta keisersnitt pga sykdom, for smale hofter, missdannelser osv
CEL. Skrevet 11. april 2003 #12 Skrevet 11. april 2003 Jeg syntes det er bortkastet bruk av ressurser dersom dette blir frivillig. Det er jo snakk om en opersjon og da trenger man andre leger enn de man har under en 'normal' fødsel. Jeg er i mot at kvinner skal få velge om man vil ha keisersnitt eller ikke. SÅ lenge man kan føde på normal måte bør man det.
Sheba Skrevet 11. april 2003 #13 Skrevet 11. april 2003 Jeg synes for å være helt ærlig at dette bør den enkelte kvinne få lov til å bestemme selv. Og ihvertfall slippe at valget blir tatt for alle av "superkvinner" som selv ikke har noe problemer med smerter under en fødsel og som føler de kan klare alt. Jeg har en venninde som det gikk fryktelig galt med, altså - barnet var friskt og fint det, men det tok noen år før hun var det samme, for og si det sånn. Og noen flere barn på henne har det heller aldri blitt. En annen ting - hadde det vært menn som fødte barn, hadde denne diskusjonen vært totalt overflødig! Ikke mange av de tror jeg som hadde funnet seg i å føde "naturlig" så lenge de hadde et alternativ. Synes også at det er viktig å skille mellom planlagt og akutt keisersnitt. Når det gjelder planlagte keisersnitt er det uhyre sjelden at det medfører komplikasjoner for hverken mor eller barn (referer her til en artikkel jeg har lest inne på barnimagen.com skrevet av en fødselslege). Det er de uplanlagte keisersnittene som må taes i all hast som har økt risiko for komplikasjoner for mor og barn. Frihet til å velge - ja takk!
Furstina Skrevet 11. april 2003 #14 Skrevet 11. april 2003 silikoninnlegging og bukplastikk er jo også å utsette seg for potensielle farer. Jo, det är sant. Jag skulle personligen varken lägga in silikon eller operera mig om det inte var nödvändigt. Skillnaden i diskussionen (ej i ingreppet) mellan silikonoperationer och ett kejsarsnitt är väl att vid silikoninlägg och bukplastik är det personen som betalar - inte den gemensama vårdkassan. Ett kejsarsnitt kostar mycket mer att genomföra. Jag vet inte exakt men det är en Stor skillnad. JAG hade hellre sett att de pengarna gick till att vi alla fick ligga kvar på sjukhuset ett dygn extra eller fick bättre hjälp vid förlossningen.
Klips Skrevet 11. april 2003 #15 Skrevet 11. april 2003 En annen ting - hadde det vært menn som fødte barn, hadde denne diskusjonen vært totalt overflødig! Ikke mange av de tror jeg som hadde funnet seg i å føde "naturlig" så lenge de hadde et alternativ. Men, nok en gang, hvorfor tror så mange at dette er et enklere alternativ? Det gjør jo visstnok kjempevondt i lang tid etterpå, i tillegg til at det er farlig. Menn er jo ofte ganske rasjonelle, kanskje de faktisk hadde skjønt det?
asterix Skrevet 11. april 2003 #16 Skrevet 11. april 2003 En annen ting - hadde det vært menn som fødte barn, hadde denne diskusjonen vært totalt overflødig! Ikke mange av de tror jeg som hadde funnet seg i å føde "naturlig" så lenge de hadde et alternativ. Hva er det for en idiotisk ide som så utrolig mange sitter med at menn takler smerte dårligere enn kvinner. Jeg vet om flere menn(deriblant min mann) som har vært igjennom svært alvorlige skader og sykdom som har medført smerter i ukevis som får den hardeste fødsel til å fortone seg som en ren nytelse. De har taklet smertene uten å klage, noe jeg faktisk ikke føler meg så sikker på om jeg selv hadde greid, det til tross for at jeg har født 6 ganger(5 av disse uten noen form for smertestillende). Når det gjelder valgfritt keisersnitt er jeg helt i mot dette siden en normal fødsel definitivt er det beste for barnet, og med dagens tendens til at stadig fler velger antatt "letteste" vei ut av alle situasjoner er jeg redd antallet keisersnitt ville øke dramatisk.
Trebarnsmor Skrevet 11. april 2003 #17 Skrevet 11. april 2003 He hehe Ja men de er noen små sytepaver Typen min klager og uffer seg hver gang han har litt vondt et sted
Gjest Turi Skrevet 11. april 2003 #18 Skrevet 11. april 2003 Skillnaden i diskussionen (ej i ingreppet) mellan silikonoperationer och ett kejsarsnitt är väl att vid silikoninlägg och bukplastik är det personen som betalar - inte den gemensama vårdkassan. Dumme meg! Jeg tenkte at de som ville velge keisersnitt kunne betale dette selv, jeg... Dersom de da altså ikke har helsemessige grunner til å velge det.
Gjest Starya Skrevet 11. april 2003 #19 Skrevet 11. april 2003 Keisersnitt er helt greit... dersom det ligger en medisinsk årsak bak. That's it. Hvis vi glemmer mora oppe i det hele, så er det nok tryggere med vanlig fødsel for barnet også, i de fleste tilfeller. Er det operasjon under narkose blir barnet påvirket av denne. Men, det må heller ikke være slik at man ser ned på kvinner som får planlagte keisersnitt av f.eks fødselsskrekk. Denne kan hos noen bli skikkelig ille, det er ikke bare snakk om å være redd smerter osv. Jeg vet at det er tilfeller hvor kvinner som har opplevd overgrep får panikk ved tanken på å "overgi" underlivet sitt til medisinsk personale. Det er selvsagt også de som får planlagte keisersnitt pga feks smale hofter som kompliserer vanlig fødsel.
Klips Skrevet 12. april 2003 #20 Skrevet 12. april 2003 Det er forøvrig ikke vanlig med narkose ved planlagte keisersnitt. Man er våken og får med seg alt :D Bare til opplysning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå