*Pepperkake* Skrevet 12. november 2007 #21 Skrevet 12. november 2007 (endret) Jeg har aldri vært i bryllup der jeg og samboer har blitt splittet. Og det har blitt noen brylluper de siste årene. Splitting synes jeg egentlig er en uting! Jeg liker å sitte med sambo i brylluper fordi det er koselig og romantisk. Endret 12. november 2007 av *Pepperkake*
LilleKylling Skrevet 13. november 2007 #22 Skrevet 13. november 2007 Jeg har aldri vært i bryllup der jeg og samboer har blitt splittet. Og det har blitt noen brylluper de siste årene. Splitting synes jeg egentlig er en uting! Jeg liker å sitte med sambo i brylluper fordi det er koselig og romantisk. Veldig enig i dette! For min egen del er bryllup en veldig følsom ting, uansett om jeg kjenner brudeparet godt eller ikke. Jeg griner i bøtter og spann under taler og sanger, og da er det ikke særlig gøy å sitte ved siden av fremmede. Og selv om man sitter ved siden av sin egen partner, så er det da andre i nærheten slik at man får snakket med andre også. Det sitter da som regel noen på andre siden og tvers over en.
Helen Skrevet 13. november 2007 #23 Skrevet 13. november 2007 Da vi giftet oss hadde vi bordene i en E. På langsiden satt (selvfølgelig) jeg og mannen,ved hans side satt foreldrene hans og borten for de satt forloveren hans med sin kone. På min side satt min far og samboeren hans, bortenfor de satt min forlover med sin mann. Vi delte ingen av parene, men passet på å plassere på kryss og tvers av slekt og venner med sånn noenlunde lik alder.
Gjest Deborah Skrevet 16. november 2007 #24 Skrevet 16. november 2007 Til sommeren skal samboeren min sin beste kompis gifte seg, og samboeren min skal da være forlover.. Det jeg lurer på er hva som er vanligst når det gjelder bordplassering for forloverene som har en partner? Bruden skal ha to forlovere, og den ene har vært sammen med samboeren min også.. Har det noen betydning?? Mitt inntrykk etter mange år i selskapslivet er at det er vanlig å splitte par. Vi kommer til å splitte parene.
LilleKylling Skrevet 17. november 2007 #25 Skrevet 17. november 2007 Dere som sier dere skal splitte parene..... gjør dere det bare fordi "alle" andre gjør det?
Labella Skrevet 17. november 2007 #26 Skrevet 17. november 2007 I vårt bryllup hadde vi småbord med 7-8 personer ved hvert bord. Alle par satt ved samme bord, men hadde ikke hverandre til bords. Vi la vekt på å plassere folk ved samme bord som noen vi trodde de ville kunne ha det hyggelig sammen med og single ble plassert ved samme bord som noen de kjente. Har inntrykk av at alle hadde det hyggelig rundt bordene. Da mannen min var forlover i sommer satt jeg sammen med ham, mens brudens forlover (singel) satt rett ovenfor oss med en venn til bords. Jeg var veldig glad for at jeg fikk sitte sammen med mannen min, for jeg kjente ingen andre enn ham og brudeparet. Følte meg litt lost i de timene de var borte til fotografering, og siden jeg akkurat hadde tatt en positiv g-test kunne jeg ikke drikke meg sosial en gang Men jeg overlevde, og det var tross alt ikke meg, som forloverens kone, som skulle tas mest hensyn til en sånn dag... Uansett hva man kan tenke om bordplassering synes jeg ikke man som gjest kan blande seg i den. Jeg ville ikke spurt om jeg kunne få sitte sånn eller slik, eller om mannen kunne la være å få sin eks til bords. Man får regne med at brudeparet tar sånne hensyn når de skal bestemme bordplasseringen, og gjør de det ikke, så overlever du det også, selv om det er kjipt.
Usikker Skrevet 17. november 2007 #27 Skrevet 17. november 2007 (endret) Dere som sier dere skal splitte parene..... gjør dere det bare fordi "alle" andre gjør det? Vel, nå er det vel god, gammeldags skikk og bruk at man gjør akkurat det. Det mer moderne er vel å plassere par sammen. Det finnes jo sånne skikk-og-bruk-regler fra gammelt av, og der tror jeg det står at gifte par skal splittes, mens forlovede par skal sitte sammen. På den tiden disse reglene ble laget så var det jo ikke noe som het samboere........men slik jeg tenker så er vel de å anse som gift kanskje? Uansett så er ikke bordplassering i selskaper noe man bør "ta lett på". Som vertskap så har man jo ansvar for å gjøre det mest mulig hyggelig for alle gjestene bl.a. Så da er det mange hensyn å ta faktisk........... Uansett så synes jeg faktisk ikke at en gjest har rett til å blade seg i bordplasseringen - eller å bli sur fordi man blir plassert her eller der............ Endret 17. november 2007 av Usikker
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #28 Skrevet 20. november 2007 Tror at det vanligste er at forloverne har hverandre til bords det er dette som er vanlig
LilleKylling Skrevet 20. november 2007 #29 Skrevet 20. november 2007 det er dette som er vanlig Jeg forstår det, men hvorfor kan ikke da partneren sitte på den ANDRE siden? Det er ikke noe argument for å splitte parene at forloverne skal sitte ved siden av hverandre.....
Furstina Skrevet 20. november 2007 #30 Skrevet 20. november 2007 Jag tycker att man SKA dela på par så att de inte har varandra till bordet - undantaget är nyförlovade som enligt tradition ska ha varandra till bordet - men också att man placerar paren nära varandra, snett på andra sidan bordet eller liknande. Eller vid samma runda bord. Fast jag är traditionell av mig här. Det är också naturligt för mig att man försöker få till bordsplaceringen så att alla gäster kan få så trevligt som möjligt. Att placera jämnåriga tillsammans, eller folk med liknande intressen nära varandra. Jag uppskattar faktiskt att få lära känna några av brudparets andra vänner eller släktingar också, inte bara de jag redan känner. När placeringen är blandad så att man både känner några och ser några nya vid bordet tycker jag att festen brukar bli mer lättsam efteråt. Då har man pratat med några som man inte sett förut och det är lättare att mingla.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #31 Skrevet 20. november 2007 Vi foelger skikk og bruk og splitter gifte/samboende/vanlige par , mens setter par som er forlovet sammen. Synes det er hyggelig aa foelge tradisjoner. Jeg har opplevd det som en fin skikk og bli satt sammen med forloveden i den perioden som vi har vaert forlovet, men er glad vi blir kommer till aa blir splittet igjen etter vi har blitt gift. Det er alltid morsomt aa moete nye mennesker og mannen sin ser man jo til middag hver dag;-) Ang plassering av forlovere saa sitter forloverene med hverandre til bords paa familiebordet og partnere til forlovere sitter naerme hovedbordet.
Susan Sto Helit Skrevet 21. november 2007 #32 Skrevet 21. november 2007 Jeg har vært i bryllup der jeg og mannen (den gangen kjæresten) ikke satt sammen. I utgangspunktet syntes jeg dette var litt dumt, men da det viste seg at jeg hadde en kamerat av han, som jeg kjente fra før, til bords, og kjæresten min satt rett over bordet, var det ikke så ille alikevel. Husker det bryllupet som veldig morsomt, for brudeparet hadde vært flinke til å blande folk slik at de hadde noe til felles. I eget bryllup lot vi par sitte sammen, bortsett fra forloverene, som hadde hverandre til bords. (Nå var min forlover singel, og mannens forlover var broren hans. Min svogers samboer satt sammen med deres tre barn blandt noen av våre venner.) Passet på at alle hadde noen de kjente på skrå over bordet, men at det var ukjente rett over og på begge sider. Hadde litt blandet erfaring med det. På noen måter er jeg glad for at vi ikke splittet par, på grunn av partnerene som ikke kjente så mange. På den annen side syntes jeg folk var ganske dårlige til å snakke med noen de ikke kjente fra før, slik at en del ble litt "utenfor" resten av kvelden. Disse ville nok blitt mer integrert dersom vi hadde splittet opp parene og "tvunget" folk til å snakke med de de ikke kjente også.
Småkjekset Skrevet 24. april 2008 #33 Skrevet 24. april 2008 Jeg har aldri vært i bryllup der jeg og samboer har blitt splittet. Og det har blitt noen brylluper de siste årene. Splitting synes jeg egentlig er en uting! Jeg liker å sitte med sambo i brylluper fordi det er koselig og romantisk. Dette er jeg veldig enig i. Et bryllup er jo en svært så romantisk begivenhet, så derfor synes jeg at par burde får sitte sammen uansett. Bruden og brudgommen får jo sitte sammen, så hvorfor skulle ikke de andre parene få lov til det liksom?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå