Solknapp Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg har gått på Trionetta i alle år, med mindre av ett opphold hvor jeg prøvde Yasmin i 3 måneder pga migrene. (men gikk tilbake til Trionetta pga ingen forskjell) Nå er det slik at Trionetta ikke er i handelen lenger og jeg byttet merke til Yasmin. Jeg bor fortiden i en annen by ett stykke fra der jeg opprinnelig kommer fra og har fastlegen min. Fordi han er veldig ung og dyktig vil jeg ikke "bytte han ut". Planen er etterhvert og flytte tilbake. Men - dette resulterer i litt problemer når jeg nå må bytte p-pillemerke. Jeg har tatt de vanlige undersøkelsene, og lagt de til hjem-besøk sånn at det har gått bra. Nå er det slik at jeg ikke skal dit før jul. Jeg er så deprimert etter at jeg begynte med Yasmin, at ser meg nødt til å kutte de ut eller få byttet de med ett annet merke. Er det noen her som vet om det er mulig å bytte p-pille merke via telefon, eller om det må gjøres ifbm undersøkelse/samtale? Er det evt mulig å oppsøke en annen lege for å få en resept på andre ppiller, uten å måtte ta en gynekologisk undersøkelse?
Saeria Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Du kan gjerne ringe legen din og spørre om han kan sende deg en ny resept eller fakse resepten til ditt apotek. Da får du nok også regning i posten. I verste fall kan du ta turen til legevakten, men forvent da å måtte stille bakerst i køen og at du derfor må vente på å komme til. Et tredje alternativ er å kutte ut pillen og starte på ny når du kommer hjem.
Nausicaä Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg ser de selger både Diane og Yasmin på lillepille.no, men jeg ville absolutt ikke anbefalt deg å kjøpe noe derfra. Du kan kanskje komme deg til helsesøster? De kan i hvertfall gi p-pilleresepter på Helsestasjon for ungdom. Det er ikke så lenge til jul, så kanskje du kan holde deg til kondomer en to måneder? Er vel det enkleste alternativet for deg. Edit: måtte fikse linken litt Endret 11. november 2007 av frøken:)
Solknapp Skrevet 11. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2007 Jeg ser de selger både Diane og Yasmin på lillepille.no, men jeg ville absolutt ikke anbefalt deg å kjøpe noe derfra. Du kan kanskje komme deg til helsesøster? De kan i hvertfall gi p-pilleresepter på Helsestasjon for ungdom. Det er ikke så lenge til jul, så kanskje du kan holde deg til kondomer en to måneder? Er vel det enkleste alternativet for deg. Edit: måtte fikse linken litt Mulig jeg virker ung i måten jeg skriver på, men jeg er i slutten av 20 årene... Uansett - jeg ringer legen min i morgen, jeg... Alternativt får jeg bare reise hjem og ta en samtale med han. Slik situasjonen er i dag orker jeg ikke lenger. Takk for svar
Gjest puselabb Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Da jeg skulle bytte p-pillemerke måtte jeg komme til legen, jeg ringte først og spurte. Men det kan selvfølgelig være ulik praksis rundt omkring. Skal jeg derimot bare ha ny resept, kan de fakse den til det apoteket jeg vil.
Solknapp Skrevet 12. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2007 Da jeg skulle bytte p-pillemerke måtte jeg komme til legen, jeg ringte først og spurte. Men det kan selvfølgelig være ulik praksis rundt omkring. Skal jeg derimot bare ha ny resept, kan de fakse den til det apoteket jeg vil. Takk for svaret. Jeg ringte til legen og han ville helst at jeg skulle møte opp personlig. Så... da får jeg gjøre det. Heller det enn å gå på ppiller jeg ikke tåler. Da gjenstår det bare hvilket ppille merke jeg skal velge...
Nausicaä Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Om du har hatt litt problemer med p-piller kan du jo kanskje bytte til en østrogenfri type, som Cerazette (http://www.propaganda.net/art/?id=4754). Den eneste bivirkningen der kan være litt småblødninger, eller at du mister mens helt. (Skal ikke uttale meg så mye om p-piller,da. Har ikke så mye peiling).
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Om du har hatt litt problemer med p-piller kan du jo kanskje bytte til en østrogenfri type, som Cerazette (http://www.propaganda.net/art/?id=4754). Den eneste bivirkningen der kan være litt småblødninger, eller at du mister mens helt. (Skal ikke uttale meg så mye om p-piller,da. Har ikke så mye peiling). Nåja Fra felleskatalogen: Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme. Hud: Akne. Psykiske: Humørsvingninger, nedsatt libido. Urogenitale: Uregelmessige blødninger, amenoré. Øvrige: Hodepine, vektøkning, brystspenning. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast. Hud: Alopeci. Urogenitale:Vaginitt, dysmenoré, ovarialcyster. Øvrige: Vanskeligheter med å bruke kontaktlinser, tretthet. Sjeldne (<1/1000): Hud: Utslett, urticaria, erythema nodosum.
Gjest Gresshoppa Skrevet 13. november 2007 #9 Skrevet 13. november 2007 Jeg har aldri trengt gynekologisk undersøkelse for å få p-piller. Jeg har også fått fra andre enn fastlegen min pga. flytting og at det kan ta opptil en mnd å bytte fastlege, men har selvfølgelig måttet troppe opp på kontoret til samtale. Så hvis det ikke er noen spesiell grunn til at du skulle trenge ekstra undersøkelse ville jeg bare ringt et legekontor der du bor og forklart situasjonen og fått en time hos en annen lege. De pleier å være greie sånn sett hvis du forklarer hvorfor du ikke kan bruke fastlegen. Jeg går på mercilon og har ikke merka noe som helst til bivirkninger, men folk er/reagerer jo forskjellig, så ta en prat med en lege du.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå