Gå til innhold

Søvnløshet og mareritt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Hei...

Jeg har i lengre perioder hatt problemer med et slags mareritt... Det er som om jeg er halveis våken og halveis sover. Det jeg drømmer det skjer rundt i rommet rundt meg...så jeg vet ikke om jeg er våken eller ikke. Jeg hører feks. skritt , noe som knuser og jeg kan også føle at noen tar på meg noen ganger...! Jeg prøver å rope eller å få opp øynene men jeg klarer ikke.. jeg sitter fast. Plutselig får jeg opp øynene ... er helt andpusten .. og ingen andre en meg er i rommet. Dette kan skje flere ganger på rad.

Er det noen andre som kan kjenne seg litt igjen..?? Jeg har hørt før at dette er en slags søvnforstyrrelse en kan ha... er det noen som vet hva denne forstyrrelsen heter.. og vet om man kan få hjelp..! Det er utrolig ubehagelig og jeg blir kjempe redd. Ødelegger hele nattesøvnen og dagen etterpå.

blir kjempe glad for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Skjønner godt at det er skremmende. Har opplevd dette selv. Det kalles søvnparalyse. Du finne info om du googler. Helt sånn basic så våkner en mens en er i REM-søvn. Hjernen vårkner, men kroppen er fremdeles lammet. Kan være skikkelig skremmende. Husker jeg fikk følelsen av at noen kvalte meg, og trykte meg ned i sengen.

Etter at jeg fant ut hva problemet var, har det bare dukket opp et par ganger. Håper du også får litt ro av å lese om det.

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Tuusen takk for svar. Fint å vite at det heter no og at andre også opplever det!!!! nå skal jeg sette i gang å google.!!

igjen tusen takk for svar:=)

Hei!

Skjønner godt at det er skremmende. Har opplevd dette selv. Det kalles søvnparalyse. Du finne info om du googler. Helt sånn basic så våkner en mens en er i REM-søvn. Hjernen vårkner, men kroppen er fremdeles lammet. Kan være skikkelig skremmende. Husker jeg fikk følelsen av at noen kvalte meg, og trykte meg ned i sengen.

Etter at jeg fant ut hva problemet var, har det bare dukket opp et par ganger. Håper du også får litt ro av å lese om det.

Gjest nextlife
Skrevet

Når du har det på denne måten, og det går ut over søvnkvalitet og livskvalitet bør du få hjelp. Gå til fastlegen, forklar saken, og be om henvisning til nevrolog. Nevrologene har stor kunnskap om dette, og vil kjapt vurdere hvilke tiltak som skal igangsettes. Har opplevd dette i familien, og vet for en utrolig hjelp det rette medikamentet gav. Familiemedlemmet fikk virkelig et nytt og bedre liv :jepp:

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Takk for svar....! Har prøvd akupunktur og alt mulig rart , men aldri nevrolog.!!! Utrolig bra og høre at det har hjulpet andre..! takk for tips!

Når du har det på denne måten, og det går ut over søvnkvalitet og livskvalitet bør du få hjelp. Gå til fastlegen, forklar saken, og be om henvisning til nevrolog. Nevrologene har stor kunnskap om dette, og vil kjapt vurdere hvilke tiltak som skal igangsettes. Har opplevd dette i familien, og vet for en utrolig hjelp det rette medikamentet gav. Familiemedlemmet fikk virkelig et nytt og bedre liv :jepp:
Gjest nextlife
Skrevet (endret)
Takk for svar....! Har prøvd akupunktur og alt mulig rart , men aldri nevrolog.!!! Utrolig bra og høre at det har hjulpet andre..! takk for tips!

Her i huset prøvde vi også alt mulig, fra naturlegemidler til akupunktur, med null resultat.

Hos nevrologen ble det tatt blodprøver, EEG og en grundig nevrologisk undersøkelse, samt at vedkommende ble grundig "intervjuet" om søvnmønster, plager, funksjonsnivå i hverdagen osv. Nevrologen fikk ganske snart tak på problemet, og foreskrev medisin. Vi fikk beskjed om at dersom problemene vedvarte til tross for oppstart av medisin, skulle vedkommende utredes videres med EEG gjennom en natt, evt på søvnlabratorium.

Nå viste det seg heldigvis at medikamentet hjalp, og vedkommende fikk som sagt et nytt og bedre liv.

Ønsker deg lykke til :søvn:

edit:skrivefeil

Endret av nextlife
Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Det høres ut som om det er akkuratt det jeg trenger..!! kan jeg spørre hvilken nevrolog dette var...? Er så viktig at man kommer til den rette legen....!

takk for hjelpen... det har vært kjempe hjelpsomt :klemmer:

Her i huset prøvde vi også alt mulig, fra naturlegemidler til akupunktur, med null resultat.

Hos nevrologen ble det tatt blodprøver, EEG og en grundig nevrologisk undersøkelse, samt at vedkommende ble grundig "intervjuet" om søvnmønster, plager, funksjonsnivå i hverdagen osv. Nevrologen fikk ganske snart tak på problemet, og foreskrev medisin. Vi fikk beskjed om at dersom problemene vedvarte til tross for oppstart av medisin, skulle vedkommende utredes videres med EEG gjennom en natt, evt på søvnlabratorium.

Nå viste det seg heldigvis at medikamentet hjalp, og vedkommende fikk som sagt et nytt og bedre liv.

Ønsker deg lykke til :søvn:

edit:skrivefeil

Gjest nextlife
Skrevet

Dette var en eldre, dansk lege, mener han het Boisen. Han har visstnok en egen nevrologisk klinikk i Danmark.

Vi har vært til oppfølging et par ganger, en gang hos en overlege, og en gang hos en ass.lege,- begge to virket å ha god kunnskap om dette.

Fint å kunne hjelpe :jepp:

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Tusen takk for så kjappe svar...igjen...du har vært til kjempehjelp:)

Dette var en eldre, dansk lege, mener han het Boisen. Han har visstnok en egen nevrologisk klinikk i Danmark.

Vi har vært til oppfølging et par ganger, en gang hos en overlege, og en gang hos en ass.lege,- begge to virket å ha god kunnskap om dette.

Fint å kunne hjelpe :jepp:

Gjest nextlife
Skrevet
Tusen takk for så kjappe svar...igjen...du har vært til kjempehjelp:)

Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...